Nummeringstekens veranderen bij 2e keer openen document

Bespreek de tekstverwerker
1990TD
Berichten: 7
Lid geworden op: di okt 08, 2013 6:25 pm

Nummeringstekens veranderen bij 2e keer openen document

Bericht door 1990TD »

Hallo,
Ik gebruik vaak nummering en meestal zijn dit streepjes of bolletjes. Echter, wanneer ik mijn bestand opsla (.odt of .doc) en het later opnieuw open, dan zijn alle nummeringen veranderd in een raar symbool. Het lijkt wel een familiewapen. Het is een vierkant vakje met een symbooltje erin. Kan iemand mij vertellen waardoor dit komt en hoe ik dit uit kan zetten? Het zou namelijk niet erg netjes staan in mijn scriptie.... :|
Laatst gewijzigd door floris v op ma apr 06, 2015 1:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: ont-stickied
OpenOffice 4.0 met MacOS 10.8.5.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Nummeringstekens veranderen bij 2e keer openen document

Bericht door RPG »

Hallo

Ik weet ook niet direct een oplossing. Maar dat het niet netjes in een scriptie staan is naar mening waar.

Ik zou beginnen te zoeken in de lettertype instellingen. Het zou best kunnen dat er iets gebeurt met de lettertype voor de betreffende letter.

Het is dan misschien ook wel mogelijk dat er iets veranderd word door:
a) Het delen van het bestand met iemand anders.
b) Het opslaan van het document in doc formaat.

Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn is het kiezen van een ander lettertype. Ik zou het eerst proberen in een apart bestand. Toepassen van stijlen en opmaak(F11) en het vermijden van directe opmaak is natuurlijk ook geldig bij het maken van een scriptie.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Nummeringstekens veranderen bij 2e keer openen document

Bericht door floris v »

We hebben meer gegevens nodig, vrees ik. Gebruik je figuurtjes in plaats van de standaardsymbolen? Kun je een klein bestand waarin het euvel optreedt als bijlage toevoegen?
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
1990TD
Berichten: 7
Lid geworden op: di okt 08, 2013 6:25 pm

Re: Nummeringstekens veranderen bij 2e keer openen document

Bericht door 1990TD »

Hi, ik zit nu even op een ander besturingssysteem dus ik kan even geen document uploaden. Maar het gebeurt bij Times New Roman, Verdana, Trebuchet MS en ook Arial. Ik denk dat de lijst makkelijk door gaat, maar zo veel lettertypen gebruik ik niet. Het komt ook voor als ik het bestand als .odt opsla, bijvoorbeeld college-aantekeningen die ik (vooralsnog) niet hoef te delen. Dan doe ik geen moeite het op te slaan in .doc, waarmee iedereen het kan openen. Overigens gebruik ik OpenOffice voor Mac. Wellicht zit daar het probleem in?
OpenOffice 4.0 met MacOS 10.8.5.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Nummeringstekens veranderen bij 2e keer openen document

Bericht door RPG »

Hallo

Ik zou eerst eens kijken of die letter typen wel aanwezig zijn op jouw computer. Als die letter type niet aan wezig zijn dan pakt OOo een gelijkend lettertype wat niet helemaal voldoet. Bij opties is aan te geven wat je voorkeur is. Het schijnt zo te zijn dan die lettertypen wel vrij te downloaden.
1990TD schreef:Dan doe ik geen moeite het op te slaan in .doc, waarmee iedereen het kan openen.
En je jezelf mogelijk in problemen brengt. Als uit wisseling in doc noodzakelijk is dan alles zo eenvoudig mogelijk houden.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
1990TD
Berichten: 7
Lid geworden op: di okt 08, 2013 6:25 pm

Re: Nummeringstekens veranderen bij 2e keer openen document

Bericht door 1990TD »

floris v schreef:We hebben meer gegevens nodig, vrees ik. Gebruik je figuurtjes in plaats van de standaardsymbolen? Kun je een klein bestand waarin het euvel optreedt als bijlage toevoegen?
Hoi allemaal,

Nog bedankt voor de reacties! Het spijt me dat ik zo laat reageer. Op mijn Macbook Pro werk ik op zowel Windows als Yosemite (Apple) en toen ik het bericht plaatste zat ik in Windows; maar ik gebruik OpenOffice in Yosemite. Ik kon dus geen voorbeeld uploaden en vergat toen dat ik mijn vraag hier geplaatst had... dat maakt het overigens niet minder irritant ;) Ik heb toevallig minder vaak OpenOffice hoeven gebruiken sindsdien.

Anyway, hier het voorbeeld dat ik bedoel! (Bijlage toegevoegd)
RPG schreef:Hallo

Ik zou eerst eens kijken of die letter typen wel aanwezig zijn op jouw computer. Als die letter type niet aan wezig zijn dan pakt OOo een gelijkend lettertype wat niet helemaal voldoet. Bij opties is aan te geven wat je voorkeur is. Het schijnt zo te zijn dan die lettertypen wel vrij te downloaden.
1990TD schreef:Dan doe ik geen moeite het op te slaan in .doc, waarmee iedereen het kan openen.
En je jezelf mogelijk in problemen brengt. Als uit wisseling in doc noodzakelijk is dan alles zo eenvoudig mogelijk houden.

Romke
Ik heb het hier helaas over bestanden die ik zelf aanmaak en waarbij ik dus ook zelf het lettertype kies. Ik heb de ervaring al met Times New Roman, Verdana, Arial en Trebuchet MS. Het lijkt me toch sterk dat OpenOffice deze vier wel in de lijst zet maar vervolgens niet ondersteunt... Ik kies dus ook voor een opsomming en tenzij het getallen zijn, verandert hij steeds de opsommingstekens in dit rare teken. Ik heb verschillende tekens geprobeerd: strepen, bolletjes, pijltjes, maar hij blijft het hierin veranderen. Dat wil zeggen: het ziet er prima uit voor zolang ik eraan werk en het bestand open houd, maar zodra ik het afgesloten heb en opnieuw start, wordt het dus dit teken. Het lijkt wel alsof het een laadfout is?

Uiteraard sla ik mijn bestand op als .doc als ik het deel. Meestal gaat het om aantekeningen, dus dan maakt het niets uit. Maar voor een officieel document wordt het toch lastig. Zo simpel mogelijk houden is helaas alleen symptoombestrijding en niet probleembestrijding :(
Bijlagen
Schermafbeelding 2015-05-07 om 15.15.18.png
Schermafbeelding 2015-05-07 om 15.15.18.png (36.54 KiB) 2825 keer bekeken
OpenOffice 4.0 met MacOS 10.8.5.
1990TD
Berichten: 7
Lid geworden op: di okt 08, 2013 6:25 pm

Re: Nummeringstekens veranderen bij 2e keer openen document

Bericht door 1990TD »

Hier een .doc document waarin ik de opsomming gemaakt heb:
Bijlagen
Test veranderend opsommingsteken.doc
(12 KiB) 153 keer gedownload
OpenOffice 4.0 met MacOS 10.8.5.
1990TD
Berichten: 7
Lid geworden op: di okt 08, 2013 6:25 pm

Re: Nummeringstekens veranderen bij 2e keer openen document

Bericht door 1990TD »

Hier hetzelfde .odt-bestand.
Bijlagen
Test veranderend opsommingsteken.odt
(11.53 KiB) 170 keer gedownload
OpenOffice 4.0 met MacOS 10.8.5.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Nummeringstekens veranderen bij 2e keer openen document

Bericht door RPG »

Hallo

Gebeuren al die problemen ook als je op enkel systeem, dus alleen windows of mac, alleen met OpenOffice extensie werkt? En voor de duidelijkheid: Ik kan alles goed zien zonder vreemde tekens.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Nummeringstekens veranderen bij 2e keer openen document

Bericht door floris v »

Ik ben geen problemen tegengekomen, het enige duidelijk zichtbare verschil zit bij de opsomming met bolletjes - in de odt-versie zijn die groter dan in de doc-versie. Het ligt dus niet speciaal aan OpenOffice (onder Windows), maar het zou te maken kunnen hebben met weergave van fonts in Yosemite.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
1990TD
Berichten: 7
Lid geworden op: di okt 08, 2013 6:25 pm

Re: Nummeringstekens veranderen bij 2e keer openen document

Bericht door 1990TD »

RPG schreef:Hallo

Gebeuren al die problemen ook als je op enkel systeem, dus alleen windows of mac, alleen met OpenOffice extensie werkt? En voor de duidelijkheid: Ik kan alles goed zien zonder vreemde tekens.

Romke
Ik gebruik OpenOffice alleen op de Mac. Ik gebruik Windows alleen zodat ik sommige spellen kan spelen ;) Dus onderlinge wisseling tussen Windows en Apple vindt niet plaats of is in ieder geval niet het probleem.
floris v schreef:Ik ben geen problemen tegengekomen, het enige duidelijk zichtbare verschil zit bij de opsomming met bolletjes - in de odt-versie zijn die groter dan in de doc-versie. Het ligt dus niet speciaal aan OpenOffice (onder Windows), maar het zou te maken kunnen hebben met weergave van fonts in Yosemite.
Dat zou je denken, maar als ik documenten uitprint, dan print hij ook deze tekens uit :s
OpenOffice 4.0 met MacOS 10.8.5.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Nummeringstekens veranderen bij 2e keer openen document

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb gezocht op het Engelse forum naar times roman met als uit komst
https://forum.openoffice.org/en/forum/s ... mit=Search

De eerste link lijkt mij een mooi resultaat te geven.
https://forum.openoffice.org/en/forum/v ... imes+roman

Het is niet alleen de titel maar ook de inhoud. Ik kan het niet zelf proberen. Het is wel een lange draad.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie