[Opgelost] som

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
ghjuvani
Berichten: 6
Lid geworden op: do feb 19, 2015 11:42 am

[Opgelost] som

Bericht door ghjuvani »

Onlangs van Access naar oo overgestapt.
ik kon zowat alle problemen oplossen, behalve..
Stel , ik heb een query uit een tabel , deze heeft twee kolommen , één een artikel naam, de tweede het aantal.
Ik maak een rapport van die query en wil dat de aantallen van de gelijknamige artikels samengeteld worden in plaats van telkens herhaald te worden met het respectievelijke aantal.
In Acces deed ik dat met "som van aantal" hoe doe ik dat in oobase ? ik kom er niet uit.


Dank alvast voor een reactie !
Laatst gewijzigd door floris v op za mar 14, 2015 12:21 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Als opgelost gemarkeerd
openoffice 4.3 op ubuntu 14.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: som

Bericht door RPG »

Hallo

De vraag is niet zo duidelijk. De vraag is waar wil je het resultaat gebruiken? In een formulier, oude stijl rapport of wat heet Oracle rapport. Voor alle drie geldt een ander antwoord.

Formulier
Formulier documenten worden opgebouwd uit gegevens formulieren. Dat betekent dat je in een document formulier verschillende gegevens formulieren maakt. Elk gegevens formulier toont verschillende delen die gewenst worden.
Gegevens formulieren worden getoond in de form-navigator.

Voorlopig denk ik dat het antwoord gericht is op het gewenste doel.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
ghjuvani
Berichten: 6
Lid geworden op: do feb 19, 2015 11:42 am

Re: som

Bericht door ghjuvani »

Romke,

Hartelijk dank voor de reactie !
Mijn resultaat is een rapport "oude stijl" een eenvoudige lijst , twee kolommen, de eerste bevat de artikelnamen, de tweede de aantallen.
Eigenlijk datgene wat de query weergeeft, maar de gelijke artikels gebundeld met de som van hun respectievelijke aantallen, elk artikel word dus maar één keer weergegeven, met se som van de aantallen.
Lijk dit duidelijker ?
Ik heb destijds in access nooit met formulieren gewerkt hiervoor...

Danny
openoffice 4.3 op ubuntu 14.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: som

Bericht door RPG »

Hallo

Ik ben niet zo'n grote kenner van de rapporten maar voor zover ik weet is het niet mogelijk om de som te berekenen in een oude stijl rapport.

Je kunt eventueel proberen te werken met Oracle rapport daar wordt de som berekent in een soort functie die in het rapport berekend wordt.

Overgang van MSO naar OOo
Ik weet niet wat prcies het doel is van het geheel. OpenOffice werkt wel wat anders. Een belangrijk hulp middel zijn de gegevens bronnen. Deze kunnen zowel gebruikt worden in tekst documenten als in werkblad documenten. Ik heb het idee dat vooral voor kleine gebruikers een krachtige combinatie is. Villeroy, op het Engelse forum, propageert het gebruik nogal het gebruik van Calc als rapport generator.

Ik heb mij de laatste tijd wat verdiept in de combinatie Gegevensbronnen en werkbladen. Het lijkt mij dat je daar wel wat mee kunt doen. Om het te kunnen gebruiken moet echt kennis genomen worden van wat mogelijk is met wat geboden wordt.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: som

Bericht door RPG »

Hallo

Ik las deze berichten nog even door om te kijken of ik het kon aanvullen.

Ik heb het idee dat je LibreOffice gebruikt in plaats van OpenOffice.

De versie van LibreOffice die ik heb heeft standaard een nieuwe stijl rapport generator. Je kunt dat herkennen aan kleurtjes tijdens het ontwerpen. Ergens lees ik dat het verbonden is met Pentaho.org. Het werkt nog steeds het zelfde als wat Oracle report doet.

https://wiki.openoffice.org/wiki/SUN_Re ... umentation
De link verwijst naar de handleiding in het Engels.

Ik vond ook deze link nog
https://wiki.documentfoundation.org/ima ... eports.pdf

De naams geschiedenis van OpenOffice
begint historisch met
StarOffice
SunOffice
OpenOffice
Oracle-Office
Alles komt nog voor in sommige onderdelen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
ghjuvani
Berichten: 6
Lid geworden op: do feb 19, 2015 11:42 am

Re: som

Bericht door ghjuvani »

Romke,


Dankjewel ! dit verhelderd alvast een aantal zaken voor me.
Ik pluis je links verder uit en als ik een oplossing heb dan post ik ze hier !

Nogmaals hartelijk dank !

Danny
openoffice 4.3 op ubuntu 14.04
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: som

Bericht door eremmel »

Is het misschien een idee om het probleem op te lossen door de query aan te passen van het rapport? Hier een schets van wat ik bedoel:

Code: Selecteer alles

SELECT product, sum(aantal) as "amount", sum(aantal*prijs) as "prijs"
FROM verkooporders
GROUP BY product
Als je met LO en ORB werkt dan kun je denk ik e.e.a. ook in het rapport voor elkaar krijgen door groepen te definiëren.
Je maakt dan twee functies in de groep om het aantal en de prijs te berekenen en je drukt de gegevens af in de footer van de groep. De volgorde waarin de query de gegevens aan het rapport aanlevert moet wel overeenkomen met de groepering in je rapport. Ik heb indertijd de zelfde soort documentatie gebruikt als die door Romke wordt aangegeven.

Ik heb in het verleden wat gedaan met ORB en OOO 3.3.1 daarna heeft OOO en AOO ORB het niet meer bij gewerkt (met name als je grafieken in je rapport hebt). Ik heb recent gemerkt dat LO 4.2.8.2 keurig ORB ondersteund incl grafieken. Recentere van LO geven weer problemen met MSAccess database files. Dus ik ga binnen kort van OOO 3.3.1 over naar LO 4.2.8.2 voor 'productie'.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
ghjuvani
Berichten: 6
Lid geworden op: do feb 19, 2015 11:42 am

Re: som

Bericht door ghjuvani »

Dank voor de info !
Ik ga aan het werk , en tracht een oplossing te vinden !
openoffice 4.3 op ubuntu 14.04
ghjuvani
Berichten: 6
Lid geworden op: do feb 19, 2015 11:42 am

Re: som

Bericht door ghjuvani »

Dank nog voor jullie hulp !
Het was inderdaad via het maken van een groep met een totaal in het rapport , heel simpel op te lossen !
Met mijn beperkte kennis niet zo evident om daar achter te komen zonder een goede hint van jullie.

Danny
openoffice 4.3 op ubuntu 14.04
ghjuvani
Berichten: 6
Lid geworden op: do feb 19, 2015 11:42 am

Re: som

Bericht door ghjuvani »

[opgelost]
openoffice 4.3 op ubuntu 14.04
Plaats reactie