[Opgelost] Tekst op meerdere plaatsen in document gebruiken.

Bespreek de tekstverwerker
robscripta

[Opgelost] Tekst op meerdere plaatsen in document gebruiken.

Bericht door robscripta »

Ik ben bezig een standaarddocument te maken (Een jaarrekening), waarin op diverse plaatsen de naam van de onderneming voorkomt. Ik wil de naam van de onderneming maar één keer invullen, en in de rest van het document gebruik maken van verwijzingen naar die plek zodat als ik de naam van de onderneming wijzig dit overal gewijzigd wordt.

Ik heb eerst geprobeerd dit met tabellen op te lossen, maar een verwijzing naar een tabelcel waar een tekst in staat levert het cijfer 0 op.

Als iemand een oplossing heeft stel ik dat zeer op prijs.

Alvast bedankt,

Rob
Laatst gewijzigd door robscripta op wo sep 23, 2009 3:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Windows 7, Open Office 3.1
floris v

Re: Tekst op meerdere plaatsen in document gebruiken.

Bericht door floris v »

Dat gaat heel goed met Invoegen - Velden- Overige - Variabelen. Eerst Variabele instellen, naam geven en de tekst van de bedrijfsnaam invullen, dat wijst zich vanzelf; daarna Variabele weergeven.

Als je probleem opgelost is, bewerk dan het eerste bericht in dit onderwerp (klik op WIJZIG) en zet aan het begin van de titel [Opgelost]. Je kunt ook het groene vinkje toevoegen.
* LibreOffice 24.2.7.2 op Ubuntu Linux
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
robscripta

Re: Tekst op meerdere plaatsen in document gebruiken.

Bericht door robscripta »

Wow, dat is wel een hele snelle reactie, bedankt.

Ik ben er even ingedoken (nu weet ik waar ik moet zijn), en ga het oplossen met gebruikersvelden.

In mijn testdocument werkt het goed, en ook in tabellen kan ik dit toepassen.

Nogmaals bedankt,

Rob
Windows 7, Open Office 3.1
floris v

Re: [Opgelost] Tekst op meerdere plaatsen in document gebruiken.

Bericht door floris v »

Helaas merk ik net dat de variabele wel kan worden ingesteld, maar niet veranderd. :oops:
floris v

Bericht door floris v »

Gevonden. In plaats van Variabele instellen en invoegen gewoon Gebruikersveld (onderaan). Eenvoudig te wijzigen.
GerardV

Bericht door GerardV »

Aanvulling:

Als je je gebruikers velden hebt aangemaakt en geplaatst, kun je het eerst gebruikers veld vervangen door een invoerveld. Dan is het mogelijk om via een pop-up eenvoudig de tekst te wijzigen van alle relevante velden.

Voorbeeld:
Je maakt een gebruikers veld aan wat je vldNaam noemt. Je plaatst hiervan een aantal op je formulier/document.
Verwijder dan het eerste veld en voeg hier een invoer veld in door Invoegen -> Velden -> Overige -> Invoerveld -> vldNaam (wat je hiervoor hebt gemaakt) en druk op invoegen.
Op je document staat nu een vergelijkbaar veld, met dit verschil dat als je er met je muis op komt, je er op kan dubbel klikken om een invoer pop-up te verkrijgen om de tekst te wijzigen.

Groeten
Gerard
OpenOffice 3.1 op Windows Vista
Nog niet gehinderd door enige vorm van kennis....
Plaats reactie