Plaatsnaam in cel geeft straatnaam in andere cel (Calc)

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
Gollem
Berichten: 7
Lid geworden op: zo feb 01, 2015 2:33 am

Plaatsnaam in cel geeft straatnaam in andere cel (Calc)

Bericht door Gollem »

Hallo
Vraagje van een echte leek.
Ik wil als ik bvb in A1 Gorinchem invoer dat er dan in B1 een adres komt te staan.
Voer ik in A1 Arkel in dan moet er een ander adres komen.
Het is inmiddels gelukt met 1 plaatsnaam maar met meerdere plaatsnamen wil het niet lukken.

=ALS(A1="Gorinchem"; "Rondeel"; "") zover ben ik inmiddels.
Als er meerdere adressen in 1 plaats zijn dan vul ik dat wel met de hand in

Of is er een betere methodes om dit te bereiken?
Laatst gewijzigd door Gollem op za mar 14, 2015 2:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
win7 Apache Openoffice 4.1.0
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatsnaam in cel geeft straatnaam in andere cel (Calc)

Bericht door RPG »

Hallo

Ik weet niet of iets beter kan. Het lijkt er op dat je iets met een adresboek wilt doen. Kunje niet beter gaan werken met een programma wat al een compleet adresboek heeft. Je zou bijvoorbeeld het adresboek van Thunderbird kunnen gebruiken.

Probeer je vraag duidelijker te maken. Een goede vraagstelling geeft niet alleen ons informatie maar je krijgt zelf ook een beter inzicht in hetgeen je wilt.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gollem
Berichten: 7
Lid geworden op: zo feb 01, 2015 2:33 am

Re: Plaatsnaam in cel geeft straatnaam in andere cel (Calc)

Bericht door Gollem »

Voor de belasting moet ik een kilometerregistratie bij van een bedrijfswagen waarmee ik niet prive mag rijden.
Onderweg naar mijn werk haal ik ook nog collega's op en soms gebruiken we de auto ook op het werk.
De routes zijn dus niet elke dag hetzelfde en mijn collega's hebben soms ook een vrije dag.

Mocht de belastingdienst de registratie willen zien dan lijkt mij een spreadsheet het makkelijkst.
Laatst gewijzigd door Gollem op za mar 14, 2015 2:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
win7 Apache Openoffice 4.1.0
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatsnaam in cel geeft straatnaam in andere cel (Calc)

Bericht door RPG »

Hallo

Ik weet niet wat het gemakkelijkst is. Wel is het zo dat het beginnen met eenvoudige tabellen het beste is. Probeer voorlopig formules te vermijden maar leer gebruik maken van de wat meer krachtige mogelijkheden zoals:
menu --> gegevens Geldigheid.

Je zou ook kunnen kijken of een eenvoudige database kan werken om de gegevens te verzamelen. Het uit werken van de gegevens is een probleem wat gedeeltelijk later opgelost moet en kan worden.

Samenvattend
Richt je in de eerste plaats op het verzamelen van de gegevens en maak het niet te mooi. De uit werking is een eind resultaat.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatsnaam in cel geeft straatnaam in andere cel (Calc)

Bericht door floris v »

Je kunt beginnen met een heel eenvoudige tabel in het spreadsheet zelf - plaatsnaam, adres in aangrenzende kolommen. Als je de plaatsnamen gesorteerd houdt en per plaatsnaam maar één adres hebt, kun je de functie Lookup gebruiken:

Zeg dat in kolom I de (drie) plaatsnamen staan en in kolom K de adressen, en dat in A2 de plaatsnaam is ingevoerd, dan levert =LOOKUP(A2;I2:I4;J2:J4) in een willekeurige cel het bijbehorende adres. Niks weerhoudt je er trouwens van om die tabel op b.v. sheet2 te zetten (alleen moet je dan steeds naar sheet2 verwijzen natuurlijk).
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Gollem
Berichten: 7
Lid geworden op: zo feb 01, 2015 2:33 am

Re: Plaatsnaam in cel geeft straatnaam in andere cel (Calc)

Bericht door Gollem »

Met de hulp van een passerende kennis is het gelukt mijn oorspronkelijk idee werkend te krijgen. Alleen was ik er denk ik nooit uitgekomen.
Heb RPG z'n voorstel ook uitgeprobeerd, en dat is een betere oplossing als ik 2 adressen in 1 plaats heb.
Tot nu toe ben ik tevreden met de ALS functie.

Ik heb in iedergeval weer wat geleerd.

Het idee van floris ga ik ook uitproberen.

Bij deze bedankt voor de tips en het snelle antwoorden

De oplossing was
=ALS(B1="gorinchem";"rond";(ALS(B1="fiets";"band";"")))
elk volgend adres op de plaats van ""
Laatst gewijzigd door Gollem op za mar 14, 2015 2:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
win7 Apache Openoffice 4.1.0
Gollem
Berichten: 7
Lid geworden op: zo feb 01, 2015 2:33 am

Re: Plaatsnaam in cel geeft straatnaam in andere cel (Calc)

Bericht door Gollem »

Ik heb inmiddels van een ander forumlid een uitgewerkt ods. bestand gekregen met uitleg, naar het idee van floris.
Waarvoor hartelijke dank.
Als iemand dat ook wil hebben, stuur me dan maar een mailtje.
win7 Apache Openoffice 4.1.0
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatsnaam in cel geeft straatnaam in andere cel (Calc)

Bericht door RPG »

Hallo

Het is mooi dat je een eind resultaat bereikt hebt. Je kunt het eind resultaat eventueel ook hier plaatsen. Dan kunnen anderen het downloaden als het hun zo uit komt.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gollem
Berichten: 7
Lid geworden op: zo feb 01, 2015 2:33 am

Re: Plaatsnaam in cel geeft straatnaam in andere cel (Calc)

Bericht door Gollem »

Hierbij het bestand dat ik van een forum lid heb gekregen, de uitleg staat er in het bestand bij.
Voorbeeld-Lijst.ods
(22.49 KiB) 148 keer gedownload
win7 Apache Openoffice 4.1.0
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatsnaam in cel geeft straatnaam in andere cel (Calc)

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb naar het voorbeeld gekeken. Persoonlijk heb ik het idee dat als je je gaat verdiepen in het gebruiken van een database dat je dat wel voordelen kan opleveren. Je moet niet alles te moeilijk maken maar gewoon simpele tabellen. De volgende stap is het verbinden van deze tabellen in queries en of formulieren. Het is vaak wel wennen aan het idee maar een database helpt je meer dan een spreadsheet.

Werk wijze
Maak eerst tabellen
speel met een combinatie van gegeven in queries
Maak formulieren voor invoeren van gegevens
Leer gebruik maken van listboxes.

Tonen van resultaten
Trek alles eventueel naar een spreadsheet en maak daar gebruik van de mogelijkheden die er zijn.

Welke database
Gewoon de standaard database. Zolang je met de embedded vorm , zie links onder in het scherm, wel regelmatig een kopie maken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie