ZZP-er gecrashed (Base)

Bespreek het databaseprogramma
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

ZZP-er gecrashed (Base)

Bericht door RPG »

Hallo

In een PB kreeg ik de melding dat de database gecrashed is.
De afgelopen maanden heb ik mij (als tussenperzoon/ ZZP-er) flink verdiept
in OO Base, ondermeer door mij cf. de Base tutorial van Mario Casanova te
verdiepen in SQL.
De tutorial ligt onder mijn hoofdkussen. Ik ben nu al een paar maanden
weegs om mijn database met relaties te creëeren en kreeg de smaak goed te
pakken.

Totdat ik gisteren crashte na het opzetten van een gelaagd invoerformulier.

De verbinding met de gegevensbron "FEDECOM" kon niet tot stand worden
gebracht.
error in script file line: C:\Users\Gebruiker\Documents\Mijn
bedrijf\Database\FEDECOM\fed 52

Voor de goede orde, ik had de database een tijdje geleden al gesplitst. Dat
werkte prima.

Nu zakt mij de moed in de schoenen. In mijn database zitten ongeveer 1500
relaties.
Ik zie niet meer voor mij dat ik de databbase weer opnieuw opzet om al deze
relaties weer in te voeren.

Is er iemand die hier (evt. tegen vergoeding) eens naar zou kunnen kijken?
Het feit dat de database gesplitst is lijkt mij een goede zaak en maakt ook de kans klein dat de gegevens verloren zijn. Desondanks zou ik eerst een copy maken van de map waarin alle gegevens staan. Daarna moet eenvoudig een nieuw database-document gemaakt worden en dan zou naar ik weet alle gegevens van de tabellen zicht baar moeten zijn. Dat is het voordeel van een gesplitste database. Het wordt hier beschreven.
https://forum.openoffice.org/nl/forum/v ... ?f=4&t=434

In de backup map
Het is mogelijk dat in de backupmap nog een oude versie van het database-document staat. De backupmap staat in de map waarin het userprfile staat.
Je kunt het ook vinden met behulp van
menu --> Extra --> Opties
Het staat dan onder paden.

Als het bestand nog wel bestaat maar alleen in gecrashte vorm dan is het misschien mogelijk om daar wat mee te doen. Als het bestand niet te groot is en geen prive gegevens bevat dan kan het hier geplaatst worden maar eventueel ook persoonlijk opgestuurd worden.

Voor de toekomst is het aan te raden om regelmatig een copy te maken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: ZZP-er gecrashed (Base)

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb het idee dat het probleem is opgelost door iets in de script file te veranderen.

Comprimeren van de database.
Ik bedoel niet een form van comprimeren zoals gekend wordt uit zip bestand. Ik bedoel het opruimen van lege ruimtes in de datastructuur. Die lege ruimtes onstaan door het werken met de database. Hierdoor groeien de bestanden en wordt de database denk ik langzamer.
Het comprimeren wordt gedaan door het SQL commando:

Code: Selecteer alles

checkpoint defrag
Het wordt ingevoerd in de SQL tool van het databasedocument.

Wie echt informatie wil hebben doet er goed aan om op het Engelse forum bijdragen te lezen van:
Villeroy
Rudolfo,
DACM
Sliderule
en nog enkele anderen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: ZZP-er gecrashed (Base)

Bericht door RPG »

Hallo

Er was nog een andere vraag namelijk:
Eén van deze maagdelijke tabellen is Currency. In de script file zie ik een restart te beginnen met '1';
Het gaat over deze SQL line's
CREATE CACHED TABLE PUBLIC."Currency"("ID" SMALLINT GENERATED BY DEFAULT AS IDENTITY(START WITH 0) NOT NULL PRIMARY KEY,"Currency" VARCHAR(10),"Country" VARCHAR(50),"Equals USD" DECIMAL(50,4))
ALTER TABLE PUBLIC."Currency" ALTER COLUMN "ID" RESTART WITH 1
In de SQL lijn stond een fout die er uit gehaald is. Aan gezien er ook al een record in de tabel staat met een ID waarde van 0 is het goed dat de sequence voor de tabel nu op gestart wordt met 1. Het krijgt dan de volgende waarde.

De nieuwe waarde van een sequence kan altijd bijgesteld worden. De SQL opdracht is gelijk of bijna gelijk. Soms wordt hier gebruik van gemaakt indien records uit een tabel gewist worden en zodoende de sequence aangepast moet worden. Natuurlijk kan dit alleen bij de eind records en niet halverwege.

Als ik het goed heb is er een klein verschil tussen de oude versies van HSQLDB en de versie hoger en gelijk aan HSQLDB 2.0.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: ZZP-er gecrashed (Base)

Bericht door eremmel »

@RGP, Is dit de nieuwe manier van werken met het forum? Privé data via PM is prima maar tot nu toe weiger ik 'algemene' hulp via PM.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: ZZP-er gecrashed (Base)

Bericht door RPG »

Hallo @eremmel

Ik vind het ook niet plezierig dat mensen prive berichten sturen en zich niet op het forum laten horen.

Het gaat voorbij aan het doel van het forum dat mensen zelf feitelijk ook een bijdrage moeten leveren. In principe zijn de forums bedoeld om elkaar te helpen en ik zie dat de hulp bijna alleen van enkele mensen komt. Terwijl de vragers vaak alleen een oplossing wil hebben.

Ik heb hier toch het antwoord gegeven omdat ik denk dat anderen er misschien er iets aan hebben.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie