Gekoppelde tabellen, schakelborden en opmaak

Bespreek het databaseprogramma
pepperop
Berichten: 2
Lid geworden op: di okt 14, 2014 9:49 am

Gekoppelde tabellen, schakelborden en opmaak

Bericht door pepperop »

Om de omvang van de (data)base te beperken zou ik gebruik willen maken van de mogelijkheid om de bijbehorende data van tabellen te gebruiken middels externe bestanden zoals een spreadsheet. Dit was in mijn Access-periode mogelijk om dit te realiseren middels zgn. gekoppelde tabellen. Bestaat deze mogelijkheid ook in Base?

Voorts kan de database voor een gebruiker prettiger zijn wanneer hij/zij middels een menu-structuur door de mogelijkheden wordt geleid. Bij Access ook bekend onder de noemer van (Hoofd)schakelbord. Wie kan mij daar iets over zeggen.

Tenslotte is een formulier beter te lezen, wanneer de layout hiervan is verzorgd. Is het mogelijk om middels lijnen en kaders een formulier in Base te 'verfraaien'?
LibreOffice 3.5.7.2
Linux Ubuntu
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Gekoppelde tabellen, schakelborden en opmaak

Bericht door RPG »

Hallo

Als ik deze vraag zo lees heb ik het idee dat je nog niets gelezen hebt over OpenOffice en ik weet niets van Microsoft Office.

Wanneer je iets wilt doen met OOo-base is het verstandig om kennis te krijgen van de database engine die je gebruikt, meestal is dat HSQLDB. Als dat waar is zou ik me ook na enige tijd gaan verdiepen in hoe je veilig kunt werken zonder het verliezen van gegevens. Voor het opbouwen van formulieren moet je kennis krijgen van alle bestuurselementen.

Data gaat in OpenOffice bijna altijd van de database naar een spreadsheet en niet omgekeerd.

Als je Engels kunt kun je mogelijk ook naar het Engelse forum daar staat goede informatie. Mogelijk merk je al dat het echt niet eenvoudig is om over te stappen naar OOo.

Ik denk dat je beter eerst kunt richten op het onder die knie krijgen van data-form. Data-forms worden onderverdeeld in main-forms en subforms. Data-forms dienen voor het tonen van SQL resultaten. Dat betekent ook dat je kennis moet krijgen van hoe jouw database engine werkt.

Misschien moet je je zelf de vraag stellen waarom je dat met OOo wilt doen! OOo-base is echt niet zo gemakkelijk om een mooi vorm gegeven data-base op te zetten. Het is dan ook nog moeilijk. Het lijkt er op dat ik alleen maar negatief ben maar lees maar een reeks draden op het engelse forum. Waar OOo wel goed in is, is het gebruik maken van gegevens opgeslagen in tabellen in andere documenten. Dit wordt door ex-Acces gebruikers vaak over het hoofd gezien.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
pepperop
Berichten: 2
Lid geworden op: di okt 14, 2014 9:49 am

Re: Gekoppelde tabellen, schakelborden en opmaak

Bericht door pepperop »

Bedank voor de aanbeveling(en)!

Base is op dit moment voor mij de mogelijkheid om met een kleine hoeveelheid data aan te tonen dat je gebruik moet maken van een relationele database om circa 15000 documenten meer toegankelijk te kunnen maken.
In feite moet het een prototype worden van een op maat gemaakt Document Management Systeem.
Dit alles om zonder licentiekosten, 'snel' inzichtelijk te kunnen maken wat een rel. database zou moeten kunnen en zou kunnen betekenen.

Neemt niet weg dat ik mij toch wil gaan verdiepen in de materie middels de aangegeven punten.

Mochten er zinvolle voorbeelden beschikbaar zijn op het net, dan hou ik mij graag aanbevolen.
LibreOffice 3.5.7.2
Linux Ubuntu
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Gekoppelde tabellen, schakelborden en opmaak

Bericht door RPG »

Hallo

Voor voorbeelden kun je het best op het Engelse forum kijken. Villeroy geeft regelmatig voorbeelden of verwijst naar oude. In de tutorial sectie van het Base forum staat ook veel informatie. Ik denk als je regelmatig kijkt op het forum dat je ook een manier van oplossen vind die je verder brengt. Je leert dan de kracht van een tool gebruiken in dit geval OOo maar je kunt het ook wel voor iets anders gebruiken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie