inhoudsopgave met aangepaste paginanummers

Bespreek de tekstverwerker
Gebruikersavatar
Danilo
Berichten: 14
Lid geworden op: za jan 05, 2013 12:19 pm

inhoudsopgave met aangepaste paginanummers

Bericht door Danilo »

Het is natuurlijk te eenvoudig voor woorden, maar het lukt me niet en daarom vraag ik het maar hier.

Van mijn teksten maak ik een boek in A5 formaat. Leuke pagina indeling gemaakt, maar ik wil de nummering van de pagina's niet laten beginnen op de titelpagina. Dus bij die pagina nummering heb ik -6 gezet en inderdaad op bladzijde 7 begint ie nu met tellen.
MAAR in de inhoudsopgave staat het eerste hoofdstuk op pagina 7. Die eerste 6 pagina's die wat mij betreft dus buiten de pagina indeling van het boek moeten vallen neemt OO gewoon mee. Hoe krijg ik 'm nou zover dat ie die eerste 6 er daar ook effe aftrekt en dus verwijst naar de bladzijdes zoals ik ze in mijn boekje wil hebben???

ik kan het niet vinden!
Of ik zoek gewoon verkeerd.

in ieder geval moet er straks een PDF van worden gemaakt en dat gaat dus moeiteloos in OO.
Open Office 4.1.0 onder Windows XP pro
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: inhoudsopgave met aangepaste paginanummers

Bericht door RPG »

Hallo

https://forum.openoffice.org/nl/forum/v ... ilit=titel
In bovenstaande link en daar instaande andere links staat mogelijk een oplossing.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
Danilo
Berichten: 14
Lid geworden op: za jan 05, 2013 12:19 pm

Re: inhoudsopgave met aangepaste paginanummers

Bericht door Danilo »

Beste Romke
Heb het ongeveer op jouw manier gedaan. Inderdaad nummert ie nou die eerste pagina's en de volgende ook weer apart van elkaar.

Maar Als ik het nummeren uitzet in het ene profiel dan doet ie het ook niet meer in de andere. Hoe scheid ik dus die opmaak profielen zo dat ie niet op de allereerste pagina begint te tellen? Daar zit 'm namelijk de kneep. OO onthoudt wat de eerste pagina is en past de nummering alleen maar aan aan wat ik 'm wil laten doen. Dat tellen wordt niet door mijn inbreng beïnvloed.

Ik wil zoiets als Wim al voorstelt en wat ik/wij dus eigenlijk zoek(en) is een maniertje om OO te laten 'kijken' naar de actuele pagina en dat ie dat nummer in de index overneemt als paginanummer voor de inhoudsopgave. Het lijkt me dat ik die eerste 6 pagina's op de een of andere manier voor mijn hoofdtekst moet plakken en ze dan niet mee moet laten tellen in het totaal. Maar ze horen er dus wel degelijk bij!

Op het eind, dus voor de publicatie van mijn boek moet ie er een PDF van maken en het blijkt dat ie de nummering dus niet goed doet.
Daar heb ik bij de vorige uitgave allerlei hele lelijke trucs (en vloeken!) voor moeten uitvoeren. overigens is het me daar toen ook niet gelukt en is het in feite niet zo mooi geworden als ik wilde.
In mijn onbevangenheid verwacht ik dat zoiets te automatiseren is. Maar hoe gaat dat?
Open Office 4.1.0 onder Windows XP pro
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: inhoudsopgave met aangepaste paginanummers

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat je de aanwijzingen van floris v moet volgen. Die verwijst hier naar toe:
https://forum.openoffice.org/nl/forum/v ... p?f=4&t=39
Ik heb het nu ook door gelezen en het lijkt mij een prima tutorial voor pagina nummers.

Ik heb zelf ook wat geprobeerd.
Je moet zorgen dat je de pagina stijlen die je wilt gebruiken klaar heb. Ook moet je zorgen dat ze goede opvolging krijgen. Dat betekent bekijk alle tabpagina van een stijl. De eerste tabpagina , beheren, regelt in het document welk volgende stijl gebruik wordt.

Bij het invoegen van een handmatig-einde voor een pagina heb je de mogelijkheid tot kiezen van:
Gewenste pagina stijl
Gewenst nummer om te beginnen.

Dat is alles om te weten.

Een nieuw handmatig-einde kan net zo vaak ingevoegd worden als je wilt. Ik zou het niet te vaak doen. Het kan misschien noodzakelijk zijn om weer enige orde te krijgen.

Het kost wel enige moeite om stijlen en opmaak te leren en toe te passen. Maar het werkt wel mooi. Dit geld ook voor de navigator.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
Danilo
Berichten: 14
Lid geworden op: za jan 05, 2013 12:19 pm

Re: inhoudsopgave met aangepaste paginanummers

Bericht door Danilo »

Tja ik ben hier kennelijk te dom voor.
Het lukt me niet en er gaat me ook nog eens teveel tijd in zitten. :crazy:

Wat ik nu doe is tegen de regels in gaan en die paginanummering verschuiven met -6. Dan blijven die titelpagina en dergelijk zonder nummer, precies zoals ik wil.

Dan moet ik straks als mijn boek klaar is in de inhoudsopgave even handmatig (dus dan maar geen automatisering) van alle beginpagina's van die hoofdstukken weer 6 aftrekken. Lastig, niet mooi want 'wat nou als ik 't vergeet?', maar afdoende want zo is het de vorige keer ook goed gelukt.

Dank zover voor het meedenken. :knock:
Open Office 4.1.0 onder Windows XP pro
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: inhoudsopgave met aangepaste paginanummers

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb ondertussen een klein voorbeeld gemaakt en bijgevoegd. Het is nog gemakkelijker dan ik dacht. Je moet echt spelen met het invoegen van een handmatig eind. Wanneer je met een nieuwe pagina-nummering wilt beginnen moet je eerst een stijl kiezen en daarna een waarde opgeven. Ik ben uitgegaan van een standaard bestand en heb geen wijzing aan gebracht in welke stijl dan ook.

Het is wel zo dat het leren van de stijlen niet zo gemakkelijk is maar het loont wel de moeite. Stuur eventueel het bestand op.

Romke
Bijlagen
voorbeeldpaginanummers.odt
Voor beeld met enige uitleg in het bestand.
(9.96 KiB) 346 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie