keuzelijst maken

Bespreek het rekenblad
willem
Berichten: 33
Lid geworden op: za jun 06, 2009 5:15 pm

keuzelijst maken

Bericht door willem »

Bij het plaatsen van een keuzelijst in een werkblad kan via - Eigenschappen Keuzelijst / Tabblad Gegevens / Bronbereik - ingevuld worden welke items in de keuzelijst moeten komen staan.

Bij het plaatsen van een keuzelijst in een dialoogblad verschijnt bij Eigenschappen keuzelijst een blad met twee tabbladen: Algemeen en Gebeurtenissen. Nergens staat Bronbereik.
Vraag: hoe plaats ik items in de keuzelijst wanneer deze op een dialoogblad staat ofwel hoe koppel ik de keuzelijst aan een bereik op een werkblad?
Vriendelijke groet,
Willem
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: keuzelijst maken

Bericht door RPG »

Hallo

In je vraag zit wat onduidelijkheid.
Je heb het over een dialoog en een bron bereik. Dat zijn twee zaken die niet samen gaan. Als je een dialoog wilt gebruiken dan moet je zelf alle gegevens aan de control elementen toekennen, door middel van macros.

Een andere onduidelijkheid is, je wilt met het rekenblad werken dan moet je alle waarden met de hand in gegeven in de eigenschappen-tabladen van de listbox op een werkblad

In de verdere uitleg ga ik uit van een formulier en bron bereik
Als je een bron bereik wil gebruiken dan maak je feitelijk een formulier in dit geval in een werkblad dat kun je een bron bereik kiezen. Het gemakkelijkst is dat door de wizard te activeren.

Het activeren van de wizard gebeurt doormiddel van een knop op de zelfde toolbar als waar de keuzelijst mee gemaakt wordt. De wizard helpt met het kiezen van tabellen.

Er zijn twee keuze lijsten. De Nederlandse namen weet ik niet zo gauw maar het is Combobox en listbox. Het is nuttig om met beide te experimenteren.
Een listbox staat alleen toe om te kiezen uit een vooraf aan gewezen tabel. Een combobox staat ook andere invoer toe. Er zijn meer verschillen.


Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
willem
Berichten: 33
Lid geworden op: za jun 06, 2009 5:15 pm

Re: keuzelijst maken

Bericht door willem »

Hallo Romke,
Bedankt voor de reactie. Er is wat onduidelijkheid. Waarschijnlijk omdat ik niet precies weet of ik een dialoogblad of een formulier moet gebruiken. Een bronbereik gebruiken met een werkblad als formulier heb ik gedaan en dat werkt. De keuzelijst is dan in feite een vast onderdeel van het werkblad.

Maar wat ik wil maken (in Calc) is een macro waarmee ik een keuzemenu op het scherm zet. Dat menu moet dan een keuzelijst zijn (zonder invoervak) met daarin (als voorbeeld) de dagen van de week. Elk geselecteerd item ofwel weekdag wil ik dan toewijzen aan een daarvoor gemaakte macro.

Hoort de keuzelijst dan niet op een Dialoogblad te staan?
Via, Menu/Macro's/Dialog bladen beheren/Bewerken/Eigenschappen/items in lijsten, heb ik de namen van de weekdagen in de keuzelijst geplaast. Nu probeer ik met Eigenschappen/gebeurtenissen een macro toe te wijzen aan een weeknaam. Tot nu toe lukt dat niet.

Vriendelijke groet,
Willem
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: keuzelijst maken

Bericht door RPG »

Hallo

Zoals je het nu wilt moet je macros maken voor elk onder deel.
Ik heb het idee het maken van macros zeker niet tot de beginners hoort. En het vergt ook een zekere vasthoudendheid

Het is mogelijk om de keuzelijst ook in de listbox zelf op te nemen. Dat maak het al iets eenvoudiger.

Zelf werk ik nooit met macros voor CALC dus dat weet ik het ook niet. Ook werk ik weinig met Calc dus daarvoor ben ik ook niet de meest geschikte persoon.

Wil je macros schrijven zoals je aangeeft dan moet je de basic handleiding bestuderen die is voor zover ik weet alleen in het Engels.
http://wiki.services.openoffice.org/wik ... ASIC_Guide

De route die je zegt te willen is als volgt
a) bepaal de plaats op het werkblad
b) transporteer het naar de dialoog
c) activeer de dialoog
d) transporteer de uitkomst naar het werkblad
e) fout afhandeling


Als je de weekdagen in de eigenschappen van de listbox opneemt maak dan een lijst waarvan de namen gescheiden zijn door een shift return: druk op de shift toets en gelijktijdig kort op de return toets.
Dit maakt de macro al iets eenvoudiger.

Misschien is wat jij wilt maken gelijk is aan het maken van een zelfgemaakte functie. Dit wordt beschreven in de help van Calc, Bij functies onder aan de lijst. In de Engels versie staat daar "User defined function"

open help
klik op Spreadsheets
klik op "Functions types and Operators"

Misschien dat deze link jouw ook iets kan helpen alhoewel het is in het Engels. Het gaat over het maken van meerdere listboxes
http://user.services.openoffice.org/en/ ... day#p68751
Speciaal de berichten van Villeroy zijn belangrijk. Daar is een voorbeeld. Ik heb nu geen tijd om dat door te lezen om dat ik weg moet. Ik heb het gedownload maar begrijp het nog niet.

Ik hoop dat dit jouw helpt.
Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
willem
Berichten: 33
Lid geworden op: za jun 06, 2009 5:15 pm

Re: keuzelijst maken

Bericht door willem »

Romke,
Dank voor de info. ik ga met de Link die je me geeft, kijken op de OOo-Basic Guide. Misschien vind ik daar de uitleg waarmee ik verder kan komen.
Vriendelijke groet,
Willem
Plaats reactie