veld negeren

Bespreek het rekenblad
Remond
Berichten: 6
Lid geworden op: zo aug 08, 2021 9:46 pm

veld negeren

Bericht door Remond »

Goedemiddag,

na een aantal uur gestoeid te hebben, gegoogled, trail&error geprobeerd, nu toch maar eens de vraag bij de experts neer proberen te leggen.

situatie: er zijn 7 scores, waarvan een gemiddelde berekend wordt.
de slechtste score vervalt. maar ik wil het voortschrijdend gemiddelde kunnen volgen, minus die slechtste score.

welke ik gebruikt heb, en volgens de research zou moeten werken

Code: Selecteer alles

=GEMIDDELDEALS($I19;$L19;$O19;$R19;$U19;$X19;$AA19;">0")-MIN($I19;$L19;$O19;$R19;$U19;$X19;$AA19)
bij het optellen van een totaalscore slaat hij met deze wel de slechtste score over.

Code: Selecteer alles

=SOM(H19;K19;N19;Q19;W19;Z19;T19)-MIN(H19;K19;N19;Q19;W19;Z19;T19)
maar met gemiddelde neemt hij de laagste waarde wel mee.
ook telt hij met gemiddelde gelijk alle 7 velden op, terwijl ik een voortschrijdend gemiddelde wil zien. dus velden >0.

mand-versie:
hoe laat ik een gemiddelde uitrekenen, waarbij niet ingevoerde velden niet meetellen, en de laagste ingevoerde score ook niet meegerekend wordt.
open office 4.1.10 / windows x10 home x64
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: veld negeren

Bericht door RPG »

Ik kan van het geheel niet zoveel maken maar vaak is het verstandig om te beginnen met niet meer dan een enkele formule in een cel. De uitkomst van zo'n formule kan dan weer gebruikt worden in een andere cel. Zo worden formules langzaam opgebouwd. Door niet meer dan een enkele functie in een cel te hebben wordt de plaats van de fout ook duidelijker.

De functieassistent die je kunt activeren door te klikken op het teken f(x) naast de invoerregel helpt je met het opbouwen van een eenvoudige functie. Voor het maken is het leren opbouwen van functies erg belangrijk.


De helpfile beschrijft alle belangrijke functies ook hoe de functies opgebouwd worden maar de functie-assistent helpt er ook bij.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: veld negeren

Bericht door floris v »

Paar vragen:
- je zou een getallenvoorbeeld kunnen toevoegen. Nu is het nogal abstract.
- waarom test je bij gemiddeldeals op >0 ipv op > min (bereik)? Of is die kleinste waarde altijd negatief?

Tip: we adviseren mensen met vragen altijd om te beschrijven wat ze willen bereiken, niet hoe ze hebben geprobeerd het te bereiken. Dus omschrijf (bv: "ik wil steeds het gemiddelde van een rij getallen minus de kleinste van die getallen krijgen") in plaats van niet-werkende formules te geven. Precies formuleren wat je wil bereiken is sowieso een belangrijke stap naar de oplossing van dit soort vragen. Formuleer je het verkeerd, krijg je vanzelf de verkeerde formule en de verkeerde uitkomsten.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Remond
Berichten: 6
Lid geworden op: zo aug 08, 2021 9:46 pm

Re: veld negeren

Bericht door Remond »

floris v schreef:Paar vragen:
- je zou een getallenvoorbeeld kunnen toevoegen. Nu is het nogal abstract.
- waarom test je bij gemiddeldeals op >0 ipv op > min (bereik)? Of is die kleinste waarde altijd negatief?
ik doe de >0 zodat hij de 0-waardes (nog niet ingevuld) overslaat. althans, dat werd hier gemeld.
Tip: we adviseren mensen met vragen altijd om te beschrijven wat ze willen bereiken, niet hoe ze hebben geprobeerd het te bereiken. Dus omschrijf (bv: "ik wil steeds het gemiddelde van een rij getallen minus de kleinste van die getallen krijgen") in plaats van niet-werkende formules te geven. Precies formuleren wat je wil bereiken is sowieso een belangrijke stap naar de oplossing van dit soort vragen. Formuleer je het verkeerd, krijg je vanzelf de verkeerde formule en de verkeerde uitkomsten.
dat doe ik toch ook?
Remond schreef:hoe laat ik een gemiddelde uitrekenen, waarbij niet ingevoerde velden niet meetellen, en de laagste ingevoerde score ook niet meegerekend wordt.

oké, ik probeer het anders uit te leggen

cel a1, a3, a5 en a7 hebben respectievelijk 7, 8, 9 en 0 als waarde.

hoe laat ik calc het gemiddelde van deze cellen uitrekenen, waarbij 0 niet wordt meegerekend omdat deze nog niet ingevuld is. en 7 komt te vervallen omdat het de laagste wel ingevoerde waarde is.
correcte uitkomst in deze zou zijn 8.5 (want gemiddelde van 8 en 9 is 8.5)

excuses voor het onduidelijke verhaal. vermoeid etc. ik zie nu ook dat ik om 22:19 "goedenmiddag" heb getypd :knock:
open office 4.1.10 / windows x10 home x64
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: veld negeren

Bericht door floris v »

Bij het geval waar je naar linkt, moeten nulwaarden niet worden meegewogen, maar hier wil je i.p.v. blanco's de laagste waarde niet meewegen. Dan kun je dus m.i. beter als voorwaarde gebruiken: "> min(bereik)". Als al je waarden positief zijn, sla je vanzelf de nullen over, die dan namelijk kleiner dan dat minimum zijn.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Remond
Berichten: 6
Lid geworden op: zo aug 08, 2021 9:46 pm

Re: veld negeren

Bericht door Remond »

floris v schreef:Bij het geval waar je naar linkt, moeten nulwaarden niet worden meegewogen, maar hier wil je i.p.v. blanco's de laagste waarde niet meewegen.
ja, maar dan dus beide. de blanco waardes, én de laagste waarde mogen allebei niet meegewogen worden.
open office 4.1.10 / windows x10 home x64
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: veld negeren

Bericht door floris v »

Dat moet dan dus in de voorwaarde staan. Als je alleen eist dat de waarden groter zijn dan 0, en je minima zijn groter dan 0, dan neemt de functie je minima mee. Dat is toch logisch? Dus nogmaals: zijn de minima positief of kunnen ze negatief zijn? En hoe weet je zeker dat er geen geldige nulwaarden tussen zitten?
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Remond
Berichten: 6
Lid geworden op: zo aug 08, 2021 9:46 pm

Re: veld negeren

Bericht door Remond »

floris v schreef:Dat moet dan dus in de voorwaarde staan. Als je alleen eist dat de waarden groter zijn dan 0, en je minima zijn groter dan 0, dan neemt de functie je minima mee. Dat is toch logisch? Dus nogmaals: zijn de minima positief of kunnen ze negatief zijn? En hoe weet je zeker dat er geen geldige nulwaarden tussen zitten?
de laagste ingevoerde waarde zal altijd positief zijn, en nooit negatief

een nulwaarde zal ook niet mogelijk zijn als score. De waardes in dit geval is een pijlgemiddelde in een wedstrijd, met scores per pijl in de 1-10 range, en 30schietbeurten.
waarbij max score 300 is, en dus wedstrijdgemiddelde /30 zal zijn.

ik hoop dat ik het duidelijk genoeg uitleg, jullie hulp wordt gewaardeerd!
open office 4.1.10 / windows x10 home x64
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: veld negeren

Bericht door floris v »

Dan blijft mijn suggestie overeind dat je als voorwaarde moet stellen dat de waarde groter is dan het minimum van het bereik waarvan je het gemiddelde bepaalt. Daarmee sluit je ook de nullen uit, want die zijn kleiner dan dat minimum.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: veld negeren

Bericht door RPG »

Ik ben benieuwd hoe er gehandeld wordt als de laagste waarde vaker dan eenmalig voorkomt.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: veld negeren

Bericht door floris v »

Maak daar eens een
 Edit: testbestand 
voor. En weet je het meteen.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: veld negeren

Bericht door RPG »

Ik heb eens geoefend met de cellen in de eerste bijdrage. Het is voor het eerste dat ik de operator samenvoeging of vereniging (Union in het Engels). Hier wordt het volgende teken voor gebruikt ~
Het heet Tilde. Het resultaat van de samenvoeging is een verwijzing. Ik weet dat dat vreemde woord-gebruik niet gemakkelijk is maar ik merk steeds als ik wat van die woorden goed begrijp ik ook meer kan doen met het programma in dit geval Calc.

Ik heb hier voor een naam gemaakt waar ik de gevraagde cellen in heb samen gesteld met de naam.

Code: Selecteer alles

Naam = LopendeRange
I10~L10~O10~R10~U10~X10~AA10
Nu kan ik een formule maken zoals Floris V al aangeeft.

Code: Selecteer alles

GEMIDDELDEALS(Lopenderange;">" & MIN(Lopenderange))
Maar die formule heeft een nadeel dat het niet goed werkt als het laagst voorkomend getal maar een keer moet worden buiten gesloten en het wel vaker dan een keer voorkomt. Dit heb ik ook duidelijk gemaakt in het voorbeeld.

Ik heb voor die mogelijkheid iets anders bedacht en wel de functie grootste. Door zes keer gebruikt te maken van de functie grootste sluiten wij de kleinste uit ook al komt het kleinste getal vaker voor. Ik heb hier voor de naam gemaakt: grootsteLopende

Code: Selecteer alles

Naam: grootsteLopende
GEMIDDELDE(GROOTSTE(Lopenderange;1);GROOTSTE(Lopenderange;2) ; GROOTSTE(Lopenderange;3) ; GROOTSTE(Lopenderange;4) ; GROOTSTE(Lopenderange;5);GROOTSTE(Lopenderange;6))
Ik moet nu de functie GrootsteLopende gebruiken in het werkblad. Maar deze naam kan gerust aangepast worden.

Ik merk steeds opnieuw dat het richten naar wat de functies vragen erg belangrijk is. Feitelijk begin dat al met het verzamelen van de gegevens. Ik denk dat het op een andere manier van het verzamelen van de gegevens het gemakkelijker wordt.

Het is niet zo dat een van de twee mogelijk goed of fout is. De werking geeft de goede uitkomst afhankelijk van het gevraagd behoudens fouten van mijn kant.

Het inbrengen van de namen met de gewenste adressen is nog al afhankelijk van de plaats waar ze ingebracht worden en waar ze nodig zijn. Dit vergt nog al oefening. Het geheel is relatief
Bijlagen
Standenbijhouden01.ods
(9.54 KiB) 120 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: veld negeren

Bericht door floris v »

Volgens dit proefbestand slaat AVERAGEIF(), SUMIF() en COUNTIF() in LibreOffice alle cellen over met de minimumwaarde als je als voorwaarde hanteert dat de inhoud groter moet zijn dan het gemiddelde.
sumif-test.ods
(7.51 KiB) 130 keer gedownload
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: veld negeren

Bericht door RPG »

Floris v je hebt volkomen gelijk als je de waarden netjes achter elkaar plaatst dus zonder cellen er tussen. Maar Remond maakt het naar mijn idee moeilijke aangezien het een opsomming van cellen is met tussen ruimtes. Er wordt vaak eerst iets gemaakt hoe het er uit moet komen te zien zonder rekening te houden of het programma het wel kan verwerken.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: veld negeren

Bericht door floris v »

Ik bedenk net dat je de MIN-functie niet kunt gebruiken als je voor blanco cellen 0 invult. Want dan is dat het minimum. De functies werken wel correct als je de blanco's echt blanco laat, dus geen nullen invult.

Een oplossing voor het geval je daar beslist nullen wil hebben, kan zijn een hulprij of -kolom te maken waarin je de waarden van de hoofdrij kopieert als ze groter dan 0 zijn, anders maak je ze blanco. Lijkt me behoorlijk overbodig.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: veld negeren

Bericht door RPG »

Als je wilt aangeven dat je het wel ingevuld hebt kun je er tekst in zetten. Wil je hebben dat het wel op een of andere manier meegeteld wordt dan moet je de zelfde functies gebruiken die eindigen op een A. De tekst wordt dan als een 0 aangemerkt. Niet genoteerde uitslagen zijn nog weer anders.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie