opmaakprofiel wil niet 'open'

Bespreek het rekenblad
Eddie
Berichten: 14
Lid geworden op: za jan 18, 2020 1:43 pm

opmaakprofiel wil niet 'open'

Bericht door Eddie »

Lotgenoten ...

Als 78-jarige, alleenstaande pensionado, heb ik sinds een paar maanden in Calc een geweldig tijdverdrijf gevonden.
Aangezien voor mij een professionele leerweg onbetaalbaar is (plm. 580 excl.BTW) voor 1 dag), ben ik nu op de autodidactische toer gegaan met de hulp van
YouTube en van het internet afgeplukte handleidingen.
Ik ben nu schoorvoetend begonnen aan "voorwaardelijke opmaak" en heb 2 opmaakprofielen gemaakt en toegepast in mijn werkblad.
Nu wilde ik deze opmaakprofielen nog wat aanpassen, maar helaas, ik krijg ze niet 'open'.
Als ik op de rechter muisknop drukt, verschijnen er maar 2 opties, t.w. Nieuw en Aanpassen.
Met name Aanpassen geeft geen enkele sjoege. Er gebeurt helemaal niets.
Beide Opmaakprofielen zijn actief in mijn werkblad. Ik heb de beveiliging van mijn werkblad ongedaan gemaakt, maar niets helpt.
Wie helpt mij verder ?
OpenOffice 4.1.5
Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: opmaakprofiel wil niet 'open'

Bericht door RPG »

Ik kan je niet zoveel helpen met waar je opmaakprofielen voor wilt gebruiken maar met opmaakprofielen lukt dat wel.

Naar mijn idee kun je beter oefenen in een nieuw leeg blad en in een cel gewoon wat tekst of cijfers plaatsen. Ga dan naar de Stijlen en opmaak(F11) en pas verschillende stijlen toe die daar staan.

Bedenk ook dat directe opmaak voorrang heeft boven de gekozen stijlen. Oefen hier ook maar mee.
Stijlen en opmaak wordt ook in de helpfile beschreven.
Selecteer wel de cel met tekst.

Directe opmaak kan verwijderde worden van geselecteerde gegevens door:
menu -->Opmaak --> StandaardOpmaak(ctrl-M)
Ik denk je veel directe opmaak gebruikt hebt en daardoor ook geen veranderingen ziet.

Dit staat allemaal in de help file.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: opmaakprofiel wil niet 'open'

Bericht door floris v »

Dus concreet, als u rechts klikt op het opmaakprofiel en Aanpassen kiest, verschijnt er geen venster met instellingen voor het opmaakprofiel? Dan is er iets mis met uw gebruikersprofiel of met de installatie van OpenOffice.

Er is veel informatie te vinden op https://nl.libreoffice.org/ondersteuning/documentatie/ - nadeel is wel dat LibreOffice ver voor ligt op OpenOffice, en dat er in die handleidingen dus wel aardig wat zal staan dat niet op Apache OpenOffice van toepassing is. Misschien een reden om over te stappen op LibreOffice. U kunt dan met vragen toch gewoon hier terecht.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Eddie
Berichten: 14
Lid geworden op: za jan 18, 2020 1:43 pm

Re: opmaakprofiel wil niet 'open'

Bericht door Eddie »

Bedankt voor jullie inbreng en suggesties ...

Ik ben nu een paar maanden bezig en mis erg de corrigerende én adviserende uitgesproken stem van iemand die weet van de hoed en de rand.
Ik doe het met veel vallen en opstaan, omdat ik nu eenmaal de broodnodige basiskennis mis.
Wat ik wel weet komt door intensief speurwerk op YouTube en handleidingen.
Maar dan noch is het moeilijk.
Ik kan tientallen uren besteden aan het werkzaam krijgen van een door mij gemaakte formule ....
Ik ben bezig om een maand/jaaroverzicht te maken van de financiële uitgaven
Ik gebruik o.a. een formule in de 'voorwaardelijke opmaak', waarbij de HUIDIGE werkmaand, automatisch een andere kleur heeft dan de overige maanden.
Want telkens als de computer systeemklok van maand wisselt, verandert ook automatisch de kleur van de werkmaand op mijn werkblad en tevens worden
dan de voorbije maanden vastgezet. Je kunt er dus niet meer bij.
Bij elke mutatie wordt automatisch de totalen per item en per maand getotaliseerd.
Voorts kun je dan altijd zien wat er nog die maand te besteden valt én wat er eventueel naar de spaarbank gaat.
Ook dat gaat automatisch na afloop van de maand. Daar zorgt dus de computerklok voor ...

Nu wilde ik de kleur van de lopende werkmaand veranderen, maar het opmaakprofiel laat zich niet openen als ik op 'Aanpassen' druk.
En dat geldt ook voor alle andere aanwezige opmaakprofielen die zichtbaar zijn als ik op F11 druk.
Ik heb alleen maar de keuze uit Nieuw en Aanpassen ... Verwijderen en Verbergen zie ik ook niet.
Als ik met een schoon werkblad begin en een paar Opmaakprofielen maak, dan kan die profielen wel Aanpassen en bv. de kleur veranderen o.i.d.
Overigens ... ik gebruik LibreOffice.
Ik heb een pdf bijgevoegd.
De getallen zijn, op enkele uitzonderingen na, fictief !
Bijlagen
Model.ods
(81.51 KiB) 174 keer gedownload
OpenOffice 4.1.5
Windows 10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: opmaakprofiel wil niet 'open'

Bericht door floris v »

Het venster gaat inderdaad niet open in dat bestand, maar na kopiëren van de hele inhoud en plakken in een blanco rekenblad wil het wel. Mogelijk is er iets mis met het bestand, waardoor dat niet meer werkt. Helaas ben ik op dat gebied niet erg deskundig. Ik stel de vraag op het Engelse forum, daar zit meer talent.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: opmaakprofiel wil niet 'open'

Bericht door floris v »

De dader is waarschijnlijk Extra - Blad beveiligen.

Verder is het aan te raden om meer met opmaakprofielen te werken dan u nu doet. Gebruik voor de koppen (eerste rij) bijvoorbeeld een kopprofiel. Het is dan veel makkelijker de opmaak consequent en beheersbaar te houden.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: opmaakprofiel wil niet 'open'

Bericht door RPG »

floris v schreef:De dader is waarschijnlijk Extra - Blad beveiligen.
Naar mijn idee ook
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: opmaakprofiel wil niet 'open'

Bericht door RPG »

Ik heb het geheel nu ook iets beter bekeken en naar mijn idee is het geheel te gecompliceerd opgezet. Naar mijn idee is het best om uit te gaan van de gegevens die banken verstrekken in mooie CSV bestanden. Om enige ordening in deze bestanden aan te brengen kan het helpen om enige kolommen toe te voegen. Deze toegevoegde kolommen moeten aan het begin of aan het eind worden toegevoegd. De reden dat ze aan het begin of het eind moeten worden is gelegen in het feit dat nieuwe bankgegevens gemakkelijk aan de tabel toegevoegd kunnen worden.

Voor het maken van jaar totalen of andere periodieke totalen kan het invoegen van rijen helpen. Toegevoegde omschrijvingen als PM en Saldo helpen hierbij.

Zulke gemaakte tabellen kunnen door Calc eenvoudig onderzocht worden. Calc beschikt over diverse hulpmiddelen om dit gemakkelijk te maken, het beste hulpmiddel is naar mijn idee een draaitabel. Met een een draaitabel kunnen alle gemaakte overzichten die nu gemaakt zijn met behulp van formules die veel tijd gekost hebben naar believen gemaakt worden. Het enigste wat nodig is is het bestuderen van een handleiding die gaat over draaitabellen van 30 bladzijden.
Ik weet dat 30 bladzijden handleiding niet weinig is maar een draaitabel heeft niet zoveel verborgen mogelijkheden tot het maken van fouten als alle andere opdrachten in Calc.
Een draaitabel is naar mijn idee ook gemaakt voor de niet programmeur. De enige moeilijk van een draaitabel voor een beginner is dat de beginner zich niet kan voorstellen dat het mogelijk is. Tenminste dat was mijn probleem.

Het opmaken van het resultaat van een draaitabel is weer een ander onderwerp.

Tutorial over draaitabellen
In de link staan ook andere links voor informatie over draaitabellen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Eddie
Berichten: 14
Lid geworden op: za jan 18, 2020 1:43 pm

Re: opmaakprofiel wil niet 'open'

Bericht door Eddie »

Hartelijk bedankt voor de tips en aanwijzingen.
Het hoofdstuk ' Draaitabellen' ga ik uitvoerig bestuderen.
Ik heb tijd zat vanwege het Corona virus én .... het begint mij steeds meer te boeien...
OpenOffice 4.1.5
Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: opmaakprofiel wil niet 'open'

Bericht door RPG »

Ik denk dat het onderzoeken van persoonlijke gegevens best eenvoudig te doen is. Zoals de tutorial voor draaitabellen al duidelijk maakt is een draaitabel een buitengewoon handig hulpmiddel. Persoonlijk heb ik de neiging om ook tabellen in een werkblad te benaderen via OpenOffice Base. Het biedt het voordeel dat gegevens opmaat gemaakt kunnen worden voor verder onderzoek. Het verdere onderzoek doe ik het liefst in een losstaand document.

Een van de voordelen is dat een datum opgesplitst kan worden in getallen voor het jaar, maand en datum. De link SQL functions for file based database drivers geeft een lijst van alle functies voor platte tabellen. Een draaitabel is goed te gebruiken voor het vergelijken van gegevens uit diverse perioden. Maar een eevoudige draaitabel waar de gegevens uit deze perioden staan is ook gemakkelijk te koppelen een grafiek of diagram.

Een grafiek biedt vaak een eenvoudige mogelijk om niet alle beschikbare gegevens te tonen maar slechts delen.

Hier werd mij weer iets anders duidelijk dat er nog een belangrijk verschil is tussen het filteren van een draaitabel of het verbergen van rijen en of kolommen in een draaitabel.

Een grafiek gaat uit van een bestaand gebied en dat veranderd niet wanneer de draaitabel gefilterd wordt. Er worden dan lege gegevens in de grafiek getoond. Bij het verbergen van rijen en of kolommen worden deze verborgen gegevens niet meer getoond. Dit komt overeen met wat gebeurd in een databasebereik.

LibreOffice heeft een verbetering door gevoerd en wel zo dat een grafiek gelijk gekoppeld kan worden aan een draaitabel. De knoppen van de draaitabel komen in de grafiek.

Het maakt naar mijn idee niet zoveel uit hoe het een en ander gedaan wordt maar het is mogelijk om zonder veel formules een mooi inzicht te krijgen in bestaande gegevens speciaal als deze gegevens zich over langere perioden uitstrekken.

Het is niet meer verstandig om LibreOffice documenten ook in ApacheOffice te gebruiken wanneer in de Libreoffice documenten onderdelen gebruikt worden welke niet door ApacheOffice ondersteund worden. Voor testen maak ik echt aparte documenten aan voor LibreOffice en ApacheOffice.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Royston
Berichten: 1
Lid geworden op: vr mar 10, 2023 8:44 pm

Re: opmaakprofiel wil niet 'open'

Bericht door Royston »

RPG schreef: vr mar 26, 2021 1:33 pm
floris v schreef:De dader is waarschijnlijk Extra - Blad beveiligen.
Naar mijn idee ook
Klopt. Ik had zojuist hetzelfde toen ik deze klacht tegenkwam, na het unlocken vd beveiliging (was maar 2 vd 20 bladen) lukt het aanpassen weer van mijn opmaakprofiel het weer.
Libreoffice 7.5.0.3 windows 11 64-bit
Plaats reactie