Vooorbeeld urenregistratie voor onregelmatige diensten.

Bespreek het rekenblad
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Vooorbeeld urenregistratie voor onregelmatige diensten.

Bericht door RPG »

Voorbeeld urenregistratie voor onregelmatige diensten.

Tabblad Kenmerkendagen
Het tabblad kenmerkendagen heeft een belangrijke rol in het bepalen hoe de toeslag voor een dag berekend wordt.
Voor elke dag in het jaar moet bepaald worden wat het is:
a) een Zondag of Feestdag
b) een Normale werkdag
c) Een Zaterdag
d) Een feestAvond
e) misschien moet de lijst langer gemaakt worden

Deze lijst moet elk jaar bijgewerkt worden daar niet alle feestdagen altijd op de zelfde maand vallen. Het moet ook bijgewerkt vanwege de reden daar het geheel nog een beetje in ontwerp is en ik voorlopig alleen werk voor dit jaar. Voor zover ik weet heeft nu alleen Kolom A en D invloed op de rest van het geheel. Ik heb nu nog wel wat formules toegevoegd die het iets gemakkelijker maken. Loop voor echt gebruik de feestdagen tabel goed na want ik heb alleen gekeken of het goed werkt.

OpzoekTabellen
Opzoektabellen moeten allemaal gesorteerd zijn van klein naar groot.
Maak eerst een kopie of sla het op
Selecteer het geheel en kies de voorkeur methode van sorteren.
Kijk na het sorteren of het gewenste resultaat bereik is.

Tabblad KenmerkenUren
In dit tabblad wordt alles voor uren bekeken. Elke uur is onderverdeel in kwartieren en aan elk kwartier is een toeslag percentage toegekend. Dit is wel afhankelijk van welke soort dag het is en het tijdstip op de dag. Deze lijst moet bijgewerkt worden wanneer de percentages veranderd worden. De tijdsindeling waar ik bekend mee ben beginnen feitelijk altijd 's morgen en kent dan verschillende diensten van dagdiensten , gebroken diensten en late diensten. Welke dienst er ook is, de pauzes liggen min of meer vast.
De eerste kolom van Kenmerkenuren is een simpele opsomming van alle kwartieren van de dag beginnende om 7:00 uur tot de andere dag 19:45 uur. Dit kan eventueel wat korter gemaakt worden. Er zijn een aantal kolommen gemaakt waarin aangegeven wordt of dat kwartier gewerkt wordt ja of nee, er kan ook een pauze in geroosterd zijn. Ik heb ruimte gelaten voor hulpkolommen waarin pauzes anders aangegeven kunnen worden. Bij kolom L begint het aangeven van percentages. In principe zou er ook meer kolommen gebruikt kunnen worden. Alle tijd gegevens op dit werkblad zullen aangepast moeten worden naar de feiten waar dit gebruikt gaat worden.

Tabblad Urenregistratie
Voor zover ik het nu kan zien worden alleen de eerste drie kolommen in gevuld: datum begintijd en eindtijd. De kolom voor pauze heb ik er alleen maar voor de zekerheid in gezet maar moet er nu wel blijven of de formules moeten aangepast worden.

Het doel is in de eerste plaats voor mij alleen een soort oefening.

Tussen stappen
De vele tussen stappen zijn nog steeds te zien maar dat is ook de bedoeling want dan kan iedereen zien hoe het werkt. Ook in het tabblad Urenregistratie is niet zoveel gedaan aan het mooier maken en fouten worden ook getoond. Ik denk dat de gebruiker dit kan afstemmen op eigen behoefte. Ook de getelde kwartieren moeten nog gedeeld worden door 4. Dat komt doordat ik van mening bent dat het geheel eerder een onderdeel is van iets anders dan een zelfstandige eenheid.

Voor het gebruik is mijn idee: vul voor een maand gegevens in en verander er alleen het noodzakelijk dus de tijd en percentages. De verkregen resultaten zou ik plakken in een ander werkblad waar alleen de getallen staan. Ik zou hier bij gebruik maken van een database document maar dat is aan de gebruiker.
In principe staat het iedereen vrij dit naar eigen goeddunken te gebruiken.

Persoonlijke nadere verklaring
Na een vraag, al geruime tijd geleden over het maken van een uren registratie, heb ik er regelmatig bij tijd en wijle over nagedacht. Onlangs was er weer een moment dat ik aandacht aan begon te besteden. Ook kwam toen de gedachte op aan Ken Johnson een vrijwilliger op het Engelse forum. Ken Johnson loste veel problemen altijd op met index, verschuiven(offset) en vergelijken(match). Die gedachte maakte dat ik de helpfile opnieuw ben gaan lezen om te kijken wat de instructies kunnen doen. Dat maakte ook dat ik in snel naar een oplossing kwam. Door deze instructies werd ik gewoon een bepaalde kant op gedwongen. Het zou best kunnen dat iets andere begin keuzes het geheel wat anders gemaakt hadden maar ik ben hier voorlopig tevreden over. Het is ook voor het eerst dat ik enige greep heb gekregen over matrixen.
Bijlagen
VoorbeeldUrenregistratie.ods
(30.3 KiB) 183 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4