Invoer in cel blokkeren ....

Bespreek het rekenblad
Eddie
Berichten: 14
Lid geworden op: za jan 18, 2020 1:43 pm

Invoer in cel blokkeren ....

Bericht door Eddie »

Beste mensen ...'

Daar ben ik weer ... die 78-jarige pensionado die in deze Corana-tijd zijn ledige tijd wilt opvullen met kennis van Calc.
Ik ben nu een paar maanden bezig en heb, voor de gein, een overzicht gemaakt van mijn uitgaven en ontvangsten per maand, continu getotaliseerd per maand en per item.
Ik kan bij elke invoer in een maand zien wat de totale uitgaven zijn van die maand, ook getotaliseerd per groep van uitgaven.
Voorts zie ik meteen wat er nog te besteden valt die maand.
Bij het begin van een nieuwe maand wordt automatisch het nog overgebleven bedrag van de maand die net voorbij is, vermeld in een cel, genaamd
' Spaargeld naar de bank '.
Ik gebruik daarvan de formule: ALS(MAAND(NU) en dat werkt fantastisch.
Alle cellen in mijn werkblad zijn beveiligd tegen invoer of wijziging, behalve dus de cellen voor uitgaven en ontvangsten
Maar nu wil ik dat die invoercellen van de voorbije maand niet meer te wijzigen zijn ... geblokkeerd zijn.
Tenslotte is de maand voorbij en ik kan niet met terugwerkende kracht een uitgave doen in een vorige maand.... althans, dat wil ik niet !
Nu kan ik wel alle invoercellen van die hele maandkolom handmatig beveiligen als de maand voorbij is, maar ik wil het zo graag automatisch laten gebeuren als de maand voorbij is.
Maar ja .... hoe doe ik dat ?
Kortom ... ik wil de invoercellen van een voorbije maand blokkeren tegen wijziging of invoer,
Wie weet raad ?
OpenOffice 4.1.5
Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Invoer in cel blokkeren ....

Bericht door eremmel »

Ha Eddie,

Dit kun je doen met voorwaardelijke opmaak en opmaakprofielen. Als je een opmaakprofiel maakt voor geblokkeerd en open dan kun je voor een regel een van beide profielen kiezen op basis van een datum. De truck is om een slimme formule te kiezen.
Stel je datum staat in A5 dan kun je doen (even Engelse formule namen, de Nederlandse heb ik niet bij de hand):
year(A5)*100+month(A5) < year(now())*100+month(now())
Die functie now() kijkt naar de huidige datum.
In het voorbeeld heb ik de opmaakprofielen (oproepen via F11) 'Geblokkeerd' en 'Open' aangemaakt. Ik heb ze voor de duidelijkheid beide een kleurtje gegeven.
De de voorwaardelijke opmaak inzien via: Menu: Opmaak -> Voorwaardelijk -> Beheer
Maar je moet eerst natuurlijk de beveiliging uitschakelen, maar dat had je al gevonden.
Bijlagen
voobeeld-beveiliging-van-maand-oud.ods
(11.81 KiB) 173 keer gedownload
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Eddie
Berichten: 14
Lid geworden op: za jan 18, 2020 1:43 pm

Re: Invoer in cel blokkeren ....

Bericht door Eddie »

Dag eremmel ...

Alleerst, heel hartelijk bedankt voor jouw antwoord en het duidelijke voorbeeld ..
Ik heb jouw voorbeeld tientallen keren bekeken en snap nu wel hoe het werkt, maar ik heb geprobeerd om de techniek die achter de
" voorwaardelijke opmaak" zit, toe te passen op mijn rekenblad.
In jouw voorbeeld heeft elk bedrag een datum .... in mijn rekenblad heb ik 1 maanddatum per kolom.
In die kolom staan de uitgaven voor die maand, gespecificeerd onder elkaar.
Ik krijg het maar niet voor elkaar om met de huidige maanddatum (=MAAND(NU()), alle voorgaande en dus voorbije maanden te blokkeren tegen invoer en ook niet om bv. alle cellen in de bewuste maand een andere kleurtje te geven.
Ik krijg het wel voor elkaar als het gaat om 1 kolom, want dan kan ik de kolom- en rijletters in de formule benoemen.
Maar de keuze van de kolomletter is afhankelijk zijn van de huidige maand ... en die is variabel.
Kortom .... ik wil heel graag als er een nieuwe maand aanbreekt, dat alle cellen van die maand een andere achtergrondkleur krijgen, zodat je goed kunt zien wat de werkmaand is. En..... indien mogelijk, dat tegelijkertijd bij de automatische wisseling van de maand, de voorbije maanden automatisch geblokkeerd worden ...
Ach .... weet u .... het is geen halszaak hoor .... mijn werkblad doet wat het moet doen ...maar ik wil zo graag leuke dingen inbouwen.
Ik lees boeken over excel, kijk naar youtube filmpjes .... erg leerzaam, maar wat ik wil vind ik nog niet...
Wellicht heeft u nog een paar suggesties ?
OpenOffice 4.1.5
Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Invoer in cel blokkeren ....

Bericht door eremmel »

Ha Eddie,
Even een stapje terug. Ik vermoed dat je een stukje basis kennis mist.
Je snap de verwijzingen die je kunt maken naar een cel. Vul nu als oefening in kolom A1 tot A5 eens wat getallen; bv. 1,2,3,...

Plaats dan in B1 de formule =2*A1 als je naar rechts trekt (B1 selecteren en zwarte vakje rechtsonder beetpakken met je muis en slepen) dan zie de getallen 2,4,8,.. ontstaan in B1,C1 etc. als je kijkt naar de formule in C1 dan staat daar nu =2*B1.

Plaats nu in B2 de formule =3*$A2 en dan weer naar rechts trekken je krijgt dan 6,6,6, etc. Als je nu in C2 kijkt staat daar nog steeds de formule =3*$A2. Door die $ wordt de 'A' vast gezet in elke formule die je afleid (trekt naar rechts of kopieert).

Als jij dus de datum boven aan je kolom hebt staan (bv regel 1), dan moet je dus in je formule van de opmaak die 1 vastzetten en dus iets gebruiken als (voor de cel B2): year(B$1)*100+month(B$1) < year(now())*100+month(now()).

Deze opmaak moet je nu kopiëren naar de onderliggende rijen en naast gelegen cellen. Dit doe je door weer cel B2 te selecteren en nu doe je Ctrl-C voor kopie-maken, selecteer de onderliggende rijen en gebruik nu rechter-muis, en kies plakken special (Ctrl-Shift-V). Nu krijg je een overzicht van wat je wilt plakken van je gekopieerde cel. Kies nu enkel Opmaak. Nu wordt de opmaak op alle regels toegepast.
Herhaal dit voor de hele kolom (kolom B2...B100) selecteren en naar kolommen C...Z speciaal-kopiëren.

Ik hoop dat je eruit komt met deze beschrijving. Kijk anders eens naar (Ik heb enkel geselecteerd op titel en niet gekeken naar inhoud):
https://www.youtube.com/watch?v=lFtWkFmJWKw
https://www.youtube.com/watch?v=_PMCHrHQTR4
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Plaats reactie