Kleur can celinhoud veranderen na wijzigen velinhoud

Bespreek het rekenblad
Eddie
Berichten: 14
Lid geworden op: za jan 18, 2020 1:43 pm

Kleur can celinhoud veranderen na wijzigen velinhoud

Bericht door Eddie »

Beste allemaal ....

Ik ben nu een paar maandjes bezig met Calc. Ik, een 78-jarige pensionado, doe verwoede pogingen om mijn inkomsten en uitgaven, zoals vermeld op mijn bankrekening, te vermelden in een rekenblad, met de maanden van het jaar als kolomnamen en een zeer gespecificeerde reeks uigaven als rijen.
Vooralsnog zet ik die getallen er handmatig in.
De uitgaven van vaste terugkerende maandbedragen, zoals gas en licht, hypotheekrente e.d. zet ik er voor elke maand ook alvast in.
Alles wordt dan horizontaal en verticaal getotaliseerd en ook uitgedrukt in procenten van de maandinkomsten.
Voorts kan ik dan in een oogopslag zien, wat er nog te besteden valt die maand.
Wat ik nu graag wil is verandering van de kleur van de uitgaven als ik een getal intypt over een getal dat ik er in het begin van het jaar als raming heb ingezet.
Dan kan ik dus per maand de geraamde bedragen zien en die worden dan door mij overschreven door het werkelijke bedrag voor die maand in een andere kleur.
Ik kan nergens vinden hoe ik de schrijfkleur in de door mij gewenste kleur, vastzet.
Als ik nu een bestaand bedrag verander, dan houdt dat bedrag dezelfde kleur.
Ik moet dan eerst op het ' kleur' icoontje drukken en een andere kleur kiezen.
Maar bij de volgende wijziging pakt hij toch weer de 'oude' kleur van het ramings getal.

Goh .... wat is het moeilijk om iets te beschrijven dat eigenlijk met 1 oogopslag duidelijk is.

Ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen. Kortom .... ik wil dat automatisch de kleur van een getal wijzigt als ik dat getal overschrijf door een ander getal.
OpenOffice 4.1.5
Windows 10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kleur can celinhoud veranderen na wijzigen velinhoud

Bericht door floris v »

Allereerst, complimenten dat u uw probleem zo duidelijk hebt uitgelegd. En gelukkig is er een betrekkelijk eenvoudige oplossing.

Zet naast de kolommen januari t/m december (maar wel met wat tussenruimte) een hulptabel met een aantal kolommen waar de ramingen nog een keer in komen te staan. Als u voor elke maand voor een bepaalde post hetzelfde bedrag invult als raming, hebt u daarvoor één kolom nodig, anders zoveel kolommen als er verschillende bedragen zijn.
Zet nu de ramingen in de hoofdtabel (dus uw oorspronkelijke kolommen) én in de (nieuwe) hulptabel.
Nu gaan we voorwaardelijke opmaak gebruiken om naderhand gewijzigde bedragen automatisch een afwijkende achtergrondkleur te geven. Er zijn al wat profielen voorgedefinieerd, als u die verder niet gebruikt, kunt u die gebruiken (na ze aan uw smaak/voorkeur te hebben aangepast, natuurlijk).
Selecteer nu steeds in de hoofdtabel een groep cellen waarvan de waarde met dezelfde cel in de hulptabel moet worden vergeleken - laten we zeggen getankte benzine per maand. Kies nu Opmaak - Voorwaardelijk en dan Voorwaarde of Kleurschaal. Kies als criterium Is niet gelijk aan en zet in het derde vak de cel waar de raming in staat waarmee vergeleken moet worden. Kies dan het door u gekozen opmaakprofiel. Klik op OK om af te sluiten.
Herhaal deze stappen voor alles wat die opmaak moet krijgen.
voorbeeldbudget.ods
(8.5 KiB) 165 keer gedownload
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Gebruikersavatar
DiGro
Berichten: 86
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 4:57 pm
Locatie: Hoorn NH

Re: Kleur can celinhoud veranderen na wijzigen velinhoud

Bericht door DiGro »

Eddie,

dat gaat helaas niet lukken. :oops:
Het is nu eenmaal zo ontworpen zoals het nu is.

Wat je nog wel kunt doen is één cel te vullen met de tekstkleur die je wilt gebruiken voor de aan te passen cel(len).
Dan die opmaak kopiëren met de Paintbrush en die toepassen op de aan te passen cel(len).
Voorbeeldje
Voorbeeldje
DiGro

----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.15
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
Eddie
Berichten: 14
Lid geworden op: za jan 18, 2020 1:43 pm

Re: Kleur can celinhoud veranderen na wijzigen velinhoud

Bericht door Eddie »

Beste DiGro ....

Bedankt voor je snelle reactie en fantastische weergave van jouw oplossing.
Ik ga het zo meteen proberen en kijken of dit voor mij een optie is.
Bedankt hoor en nog een fijne zondag gewenst,
OpenOffice 4.1.5
Windows 10
Plaats reactie