Werkbalken CALC

Bespreek het rekenblad
vanhoje
Berichten: 5
Lid geworden op: ma feb 22, 2021 5:14 pm

Werkbalken CALC

Bericht door vanhoje »

Hallo, ik ben nieuwe gebruiken van Open Office en begonnen met 'Calc'
Ik probeer de knoppen van de werkbalken min of meer in overeenstemming te brengen met deze van MS Office Excel en zal daar waarschijnlijk nog wat vragen over hebben.
Tijdens de uitgebreide zoektocht heb ik al een en ander gevonden, maar blijf toch met enkele vragen:

1. Bestaat er een knop "Bijsnijden" van geplakte knipsels ?
2. Bestaat er een afzonderlijke knop "Waarden plakken" ?

Dank vooraf voor alle tips in verband met aanpassen van werkbalken en het gebruik ervan te optimaliseren naar persoonlijke voorkeur
Jean
OpenOffice 4.1.9
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Werkbalken CALC

Bericht door RPG »

OpenOffice is zoals de naam het al zegt een office programma voor foto bewerken zou ik toch een ander programma gebruiken. Als je toch wat aan bijknippen wilt doen moet je aan andere onderdelen denken dan aan calc bijvoorbeeld: writer of draw.
In writer moet ik rechtermuisknop en daarna afbeelding kiezen.

Menu en werkbalken kunnen aangepast worden in
menu --> opties --> Aanpassen.

Ik weet niet wat je wilt doen met foto's maar het zou waarschijnlijk beter gaan in LibreOffice. Zowel voor LibreOffice als ApacheOffice is het niet verstandig om veel foto' gelijktijdig te laden.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
vanhoje
Berichten: 5
Lid geworden op: ma feb 22, 2021 5:14 pm

Re: Werkbalken CALC

Bericht door vanhoje »

OK, dank je wel. Ik hou er rekening mee !
OpenOffice 4.1.9
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Werkbalken CALC

Bericht door RPG »

Bij het doorzoeken van allerlei opdrachten kwam ik ook tegen dat er een opdracht bestaat voor het kleiner maken van foto's. Zowel ApacheOffice als LibreOffice hebben een werkbalk die afbeelding heet. Op deze werkbalk zijn verschillende knoppen aanwezig maar ze zijn niet gelijk in calc en writer. Het kan zijn dat deze werkbalk ook nog wel in andere onderdelen van het programma is.

In de help file van beide programma worden alle werkbalken beschreven met hun opdrachten. Je kunt dit vinden door in de helpfile eerst het programma onderdeel open te klappen. Dat openklappen doe je door er op te dubbelklikken of met de spatie balk.
Na het programma onderdeel opengeklapt te hebben ga je naar: Verwijzing naar opdrachten en menu's. Dubbel klikken.
Ga naar werkbalken. Dubbel klikken
Werbalk afbeelding. Dubbel klikken en gaan lezen

De werkbalken zijn niet allemaal gelijk ook al hebben ze de zelfde naam. Er is wel wat meer mogelijk dan ik verwachtte maar de waarschuwing van teveel afbeeldingen blijft wel staan

Ik heb de helpfile altijd een goed hulpmiddel gevonden om iets te leren van OpenOffice maar van welk programma dan ook.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
vanhoje
Berichten: 5
Lid geworden op: ma feb 22, 2021 5:14 pm

Re: Werkbalken CALC

Bericht door vanhoje »

Dank voor deze nuttige aanvulling....
Ik zet mijn ontdekking verder ;)
OpenOffice 4.1.9
Plaats reactie