Kolom uit file1 importeren in file2

Bespreek het rekenblad
Miklo
Berichten: 4
Lid geworden op: za feb 20, 2021 1:39 am

Kolom uit file1 importeren in file2

Bericht door Miklo »

Goedendag,

Ik probeer een kolom uit file1 op te nemen in file2.
Na wat zoeken heb ik deze code gevonden: ='file:///home/Uw_gebruikersnaam/Eventueel_een_map_documenten/uw_bestand.ods'#$Blad1.A1
Hier wordt alleen cel A1 overgenomen.
Hoe pas ik deze code aan zodat het met de gehele kolom gaat werken?
Of zit ik op het verkeerde pad en is er een andere manier?

Gr. Miklo
OPen office 4.1.9 op windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kolom uit file1 importeren in file2

Bericht door RPG »

Voor het invoeren van formules is het naar mijn idee verstandig om te help file te lezen. Als je dat goed doet hoef je alleen maar iets aan te klikken.
Zoek in de help file onder inhoud:

Code: Selecteer alles

Werkbladen  dubbelklikken
Formules en berekeningen : Dubbelklikken
en daar beginnen te lezen
In het kort is de werkwijze
Open beide bestanden
begin in het bestand waar de formule moet komen.
klik daarna in de cel in het bestand, zo gezegd bronbestand.
en druk daarna op de return toets.

Of je op het verkeerde pad zit weet ik niet, maar mijn idee is dat je formules het beste kunt mijden. Probeer je gegevens in tabellen te persen en zoek daar de hulp middelen op met deze tabellen te werken.
Trefwoorden hierbij zijn:
databasedocument
gegevensbronnen
draaitabellen
subtotalen

Dat er af en toe formules gebruikt moet worden is niet verkeerd maar doe het spaarzaam.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
DiGro
Berichten: 86
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 4:57 pm
Locatie: Hoorn NH

Re: Kolom uit file1 importeren in file2

Bericht door DiGro »

Code: Selecteer alles

='file:///home/Uw_gebruikersnaam/Eventueel_een_map_documenten/uw_bestand.ods'#$Blad1.A1
Bereiken (cellen of kolommen) in Calc definieer je door de begin- en eindcel te scheiden door een : (dubbele punt}

Als de eindcel bijvoorbeeld A125 zou moeten zijn, dan zou het dus

Code: Selecteer alles

='file:///home/Uw_gebruikersnaam/Eventueel_een_map_documenten/uw_bestand.ods'#$Blad1.A1:A125
moeten zijn
DiGro

----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.15
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
Miklo
Berichten: 4
Lid geworden op: za feb 20, 2021 1:39 am

Re: Kolom uit file1 importeren in file2

Bericht door Miklo »

Ik ben er uit.
Met die dubbele punt had ik ook geprobeerd.
Het resultaat is in eerste instantie gelijk aan een enkele cel.
Wat ik over het hoofd gezien heb is dat je de selectie rijen die je in file2 uiteindelijk krijgt moet uitrekken naar beneden om de totale kolom te zien.

Bedankt voor het meedenken.
OPen office 4.1.9 op windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kolom uit file1 importeren in file2

Bericht door RPG »

Het is mooi dat je tot een oplossing gekomen bent maar vergeet niet dat de het aantal formules niet automatisch meegroeit met het doelgebied en het brongebied.

Wanneer je een databasedocument maakt en dit verbindt met het werkblad waarin de gegevens zich bevinden wordt het mogelijk gemakkelijker om de gegevens te importeren. Het maken van een query geeft de mogelijkheid om het meer aan te passen wensen voor een bepaalde toepassing.
Een databasebereik kan zo gemaakt worden dat het automatisch de gegevens laadt wanneer het document geopend wordt. Ook kan het herladen worden wanneer gewenst.

Dit heeft wel enige beperkingen maar de voordelen zijn groter dan de nadelen. Wanneer de nadelen echt pijn beginnen te doen is een echte database te overwegen maar dan heb je al veel geleerd.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Miklo
Berichten: 4
Lid geworden op: za feb 20, 2021 1:39 am

Re: Kolom uit file1 importeren in file2

Bericht door Miklo »

Ik ben er inmiddels al achter gekomen dat mijn oplossing niet helemaal waterproof is.
Mijn bedoeling was om met file1 te beginnen en file2 als controle file te gebruiken.
Dit gaat goed zolang de gegevens in beide files gelijk ingedeeld blijven.
Zodra file2 een regel mist, dan schuift alles op.
De formules checken dan niet meer hetzelfde, omdat ze op cellen checken en niet op de inhoud.
Een database biedt hier een oplossing.
Ik heb dit via mysql en een php script voor elkaar gekregen, maar misschien is een databasedocument een betere/makkelijkere oplossing.
Ik ben hier niet mee bekend.
Heb je misschien een link naar een goede nederlandse uitleg hierover?
OPen office 4.1.9 op windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kolom uit file1 importeren in file2

Bericht door RPG »

Een databasedocument is niet meer dat een verbinding naar een je database programma. Het doel is dat je het werk doet in je databaseprogramma in jouw geval MySQL.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Miklo
Berichten: 4
Lid geworden op: za feb 20, 2021 1:39 am

Re: Kolom uit file1 importeren in file2

Bericht door Miklo »

Ik heb even wat op youtube gezocht en het is wat je zegt. Misschien iets minder uitgebreid dan mysql, maar dat is voor mij genoeg.
Het werkt nu. (Mysql en php), maar ik ga het ook nog eens proberen in open office met de dbase daarin.
Thnx.
Ik ben weer een heel eind verder geholpen.
OPen office 4.1.9 op windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kolom uit file1 importeren in file2

Bericht door RPG »

Misschien kun je beter naar het Engelse forum gaan want daar is meer deskundigheid. Ik ben maar een eenvoudige thuis gebruiker. Het Nederlands forum is feitelijk speciaal voor mensen die moeite hebben met het Engels.

Ook is een overstap naar LibreOffice ook te overwegen daar dat goed ontwikkeld wordt. Een overstap naar FireBird, dat is de standaard van LibreOffice, is aan jezelf maar ik heb nog van niemand gehoord dat ze overstappen. Je kunt met LIbreOffice rustig het Apache forum gebruiken want bijna iedereen gebruikt LibreOffice.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie