[Opgelost]Leren omgaan met autoinvoer.

Bespreek het rekenblad
AvdB
Berichten: 4
Lid geworden op: zo jan 10, 2021 2:37 pm

[Opgelost]Leren omgaan met autoinvoer.

Bericht door AvdB »

Hallo,

Autocorrectie kan nuttig zijn, en daar waar 't niet wenselijk was, tik ik het woord gewoon opnieuw en dan accepteert openoffice de 'verkeerde' variant. Uitschakelen van automatisch herkennen van een url is ook geen probleem. Het meeste kan ik dus wel snappen en mee leven.

Ik krijg het niet voor elkaar om een vervelend dingetje uit te schakelen: Ik tik een woord wat eindigt met een hoofdletter. Een cel lager tik ik hetzelfde woord maar nu zonder hoofdletter aan het eind. Bij het verlaten van de cel past calc mijn invoer aan, een kopie van de cel erboven. Dit wil ik niet. Ik ga terug en doe de invoer opnieuw, weer wordt mijn woord gewijzigd. Control-Z verwijdert het hele woord, niet alleen maar de auto'correct'.

Ik kan nergens in extra->opties voor autocorrectie->opties vinden wat ik uit zou moeten schakelen. Sterker nog, ik heb alle vinkjes weggehaald en nog steeds wordt mijn invoer veranderd?!

Workaround: ik tik mijn woord in een andere cel en verplaats 'm dan met ctrl-X ctrl-V. Dat werkt maar zou toch niet nodig moeten zijn?

Twee vragen:
1 hoe doe ik een undo van alleen maar de autocorrectie
2 hoe kan ik dit onderdeel geheel uitschakelen

Bedankt voor het lezen en hopelijk ook voor de helpende hand!
groeten,
Alex
Laatst gewijzigd door RPG op ma jan 11, 2021 12:41 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Een betere omschrijving kan andere lezer misschien helpen en aangemerkt als opgelost
OpenOffice 4.1.8 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Autocorrectie problemen

Bericht door RPG »

Voor welk programma geldt deze vraag. Door het in beginners te zetten maak je er nog een probleem er bij.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
AvdB
Berichten: 4
Lid geworden op: zo jan 10, 2021 2:37 pm

Re: Autocorrectie problemen

Bericht door AvdB »

't is voor calc. Staat inderdaad een beetje verborgen in de tekst.

Het staat in beginners omdat ik niet weet of dit een calc-specifiek probleem is. Wanneer ik niet weet in welk subforum ik het moet plaatsen, hoor ik voor beginners te kiezen.
OpenOffice 4.1.8 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Autocorrectie problemen

Bericht door RPG »

AvdB schreef:Het staat in beginners omdat ik niet weet of dit een calc-specifiek probleem is. Wanneer ik niet weet in welk subforum ik het moet plaatsen, hoor ik voor beginners te kiezen
Het lijkt mij toch eenvoudig als je in Calc werkt en je heb een vraag dan plaats je de vraag in het calc forum. Ik doe niet aan tekst ontleding: Misschien dat ik 10% van het geheel lees.

Ik denk dat het geheel te maken heeft met tekst invoer en tekst bewerking.
In de draad Autoinvoer of Autoinput heb ik geprobeerd zelf ook iets te begrijpen over tekst invoer en ik heb toen gemerkt dat het opschrijven nog niet zo gemakkelijk is.

Ik geloof ook niet dat het uitschakelen van automatische correctie aan te raden is. Na het op schrijven van het verhaal in de link heb ik ook het idee dat je een werkblad moet zien als een invoer- formulier. Het leren van de twee verschillende modes en ook de toets combinatie die erbij horen is belangrijk.

Wanneer je echt een soort database wil maken dan is het beter zelfs als is het een eenvoudige tabel dan heb ik het idee dat een database toch aan te bevelen is.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
AvdB
Berichten: 4
Lid geworden op: zo jan 10, 2021 2:37 pm

Re: Autocorrectie problemen

Bericht door AvdB »

Sorry dat ik de diverse verbanden hier niet direct leg. Ik ben een beginner op het forum en probeer te doen wat ik denk dat me verteld werd.


Mijn probleem in een wat heldere taal hopelijk:

1: open apache openoffice calc, versie 4.1.8, op windows 10
2: in cel A1 toets je in: tesT
3: enter
4: in cel A2 toets je in: test
5: enter
nu verandert test in tesT.

Ik krijg die automatische wijziging niet ongedaan, ik weet niet hoe. Alleen cut/paste lijkt te werken.
OpenOffice 4.1.8 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Autocorrectie problemen

Bericht door RPG »

Zoals ik de link ook beschrijf het is niet zo gemakkelijk om dat te herkennen en te beschrijven. Ik los het vaak op door te klikken op de bovenste invoerregel. Een andere manier door de verschillende sneltoetsen te gebruiken. Je kunt ook ergens in de cel klikken.
Je kunt ook de autoinvoer uitschakelen.
menu --> Extra --> Celinhoud --> Autoinvoer

Wanneer je echt veel wilt intoetsen zou ik misschien toch leren begrijpen wat in de link staat. Ik heb toch ook wel het idee dat het wil helpen met het snel inbrengen van gegevens

In het Voorbeeld werkt ook

Code: Selecteer alles

F2
Backspace
daarna kleine letter
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Leren omgaan met autoinvoer.

Bericht door RPG »

Het probleem waar je tegen aanloopt is feitelijk in de eerste plaats verwarring en verkeerde verwachting.
Vaak is het beste gewoon door gaan met intypen.
Wanneer je meer ervaring heb gebruik de aangegeven sneltoetsen uit de helpfile of de link.


Zelf gebruik ik autoinvoer niet zo vaak maar sinds ik het een aantal keren beschreven heb vaker.

Het nut van autoinvoer is in de eerste plaats het goed invoeren van steeds de zelfde waarden waarbij het niet uitmaakt of het taalkundig goed. Het tweede doel wordt hiermee ook bereikt sneller gegevens invoeren. Bedenk dat Office programma's kantoorklerken als doel hebben en niet studenten of andere thuisgebruikers.

Ik ben van mening dat het lezen van de helpfile hierbij toch helpt. Bij het zoeken van informatie is het belangrijk om eerst de goede trefwoorden te vinden. Het Nederlandse trefwoord voor het probleem is invoeren en autoinvoer. Door dit in te typen in de index van de helpfile komt er al goede informatie.
Ik acht de informatie in de helpfile of andere documentatie ook beter dan informatie die ik zo af en toe schrijf op dit forum.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
AvdB
Berichten: 4
Lid geworden op: zo jan 10, 2021 2:37 pm

Re: Autocorrectie problemen

Bericht door AvdB »

RPG schreef:Je kunt ook de autoinvoer uitschakelen.
menu --> Extra --> Celinhoud --> Autoinvoer
Deze werkt, bedankt.
RPG schreef:In het Voorbeeld werkt ook

Code: Selecteer alles

F2
Backspace
daarna kleine letter
helaas, zodra ik de cel verlaat (klikken, enter, tab, pijltoetsen, maakt niet uit) wordt mijn correctie weer ongedaan gemaakt.

Ik schakel (voor dit blad) autoinvoer uit, het opzetten van een database speciaal voor deze toepassing gaat me te ver.

Bedankt voor de hulp, ook allen die gelezen en evt. gereageerd hebben.
OpenOffice 4.1.8 op Windows 10
Plaats reactie