tekst toevoegen in een bestaande kolom

Bespreek het rekenblad
cdb
Berichten: 9
Lid geworden op: do nov 26, 2020 5:03 pm

tekst toevoegen in een bestaande kolom

Bericht door cdb »

Hi,

Hoop hier mijn antwoord te vinden, krijg grijze haren inmiddels van het uitzoeken hoe dit werkt. :)

Heb een csv bestand met een kolom met cijfers. Nu achteraf moet ik in deze kolom tekst toevoegen vóór t cijfer. Deze tekst die toegevoegd moet worden is in de hele kolom hetzelfde.
voorbeeld nu staat er 12345, 12346, 12347 en dat moet bv ab_ 12345 ....ab_12346 enz.worden. Hoe zet ik het gedeelte ab_ in de gehele kolom ervoor? Heb al van alles nagelezen en opgezocht. Maar het lukt me niet :S.
Klembord, speciaal plakken kom ik vooral tegen.....maar hoe?

Wie kan me een stap voor stap dummy uitleg geven? :knock:

Thanks alvast!!
open office 4.1.7 op windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: tekst toevoegen in een bestaande kolom

Bericht door RPG »

Ik denk dat je waarschijnlijk gewoon moet leren hoe een werkblad werkt.
Ik begrijp dat je een kolom wilt invoegen
menu --> invoegen--> Kolommen

Als je er nog niet uit komt vertel dan maar eens wat het uiteindelijk doel is van het geheel. Bedenk als je er tekst invoegt kun je niet meer rekenen met die waarden.

Je schrijft dat het een CSV is dat betekent voor mij dat het een tekst bestand is. Voor het probleem zoals het nu gesteld is zou ik het bestand openen in een eenvoudig teksteditor zoals kladblok en daar met zoek en vervang het gewenst doel zien te bereiken. Bedenk wel dat het voor een werkblad dat geen getalswaarde meer heeft.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: tekst toevoegen in een bestaande kolom

Bericht door floris v »

Je kunt het bestand openen in Calc en dan de vervanging met reguliere expressies uitvoeren.

Zet in het vak Zoeken: (.*)
Zet in het vak Vervangen: ab_$1
Zet een vinkje bij Reguliere expressie.
Controller dat je het goed hebt gedaan. Selecteer evt eerst één kolom en zet ook een vinkje bij Alleen huidige selectie.
Dan Alles vervangen.

Zoals RPG al opmerkte, kun je de bewerkte waarden niet meer als getallen gebruiken.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: tekst toevoegen in een bestaande kolom

Bericht door eremmel »

floris v schreef:...
Zet in het vak Zoeken: (.*)
Zet in het vak Vervangen: ab_$1
...
Opmerkelijk dat je dus 'iets' moet vervangen en niet zoals met sed(1) iets kunt doen als vervang ^ (begin van regel) door ab_.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: tekst toevoegen in een bestaande kolom

Bericht door floris v »

Hallo Eremmel, aan die mogelijkheid had ik niet gedacht. :D :bravo:
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: tekst toevoegen in een bestaande kolom

Bericht door eremmel »

floris v schreef:Hallo Eremmel, aan die mogelijkheid had ik niet gedacht. :D :bravo:
Floris, ik waardeer je applaus voor m'n creativiteit, maar het werkt niet in LO-Calc.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
cdb
Berichten: 9
Lid geworden op: do nov 26, 2020 5:03 pm

Re: tekst toevoegen in een bestaande kolom

Bericht door cdb »

Gebruik calc niet voor berekeningen echter enkel om data over te zetten, en dit dient in een kolomvorm csv gedaan te worden. Aangezien alle systemen die met ons bedrijf zijn gekoppeld hiermee werken.
Dus met kladblok bv kan ik helaas niets :) aangezien het niet om enkel een "tekst" gaat.


Dank je wel voor jullie uitleg , echter beide werken hier niet. Het vervangt enkel , en zet het er niet voor. Meerder malen geprobeerd en gecheckt of alles goed stond.
Maar helaas...

Zie niet welke fout ik maak...lijkt zo eenvoudig, maar ergens gaat het dan toch fout.

:knock:
open office 4.1.7 op windows 10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: tekst toevoegen in een bestaande kolom

Bericht door floris v »

Kun je een voorbeeldbestand uploaden? Dan kunnen we eens kijken wat er mis kan gaan.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: tekst toevoegen in een bestaande kolom

Bericht door RPG »

Ik denk dat de haakjes vergeten worden.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: tekst toevoegen in een bestaande kolom

Bericht door eremmel »

@cdb,
Dus als ik je goed begrijp wil je enkel Calc gebruiken om voor een kolom een iets te schrijven en dan moet het weer bewaard worden als een nieuw csv bestand?
Dit soort acties zijn er om een klein programma te schrijven. Ik heb voor je een klein windows batch file gemaakt die aan een enkele kolom een waarde toevoegt.
Plak onstaande code in een bestand en geeft het de naam: prepend-column.bat

Code: Selecteer alles

:: Batch file to prepend some data to a single column 
:: Input: 
:: 	%1 (First argument is input file) 
:: Output: 
:: 	standard out.
@echo off
setlocal ENABLEEXTENSIONS

if not exist "%1" (
	echo File "%1" not found; exit
	goto :EOF
)

set IN=%1
shift

:: The 'pre1' is the prepend string 
:: TODO( change when other prepending value is needed) 
set pre1=ab_


:: Read the input file line by line
for /F "tokens=* delims=, " %%a in ( %IN% ) do call :prepend_one_line %%a 

goto :EOF

:: +----------------------------------+
:: | function to reconstruct one line |
:: +----------------------------------+
::
:prepend_one_line
:: make line empty
set line=
:: initialize at column 0
set column_nr=0

:loop
:: Test to see if we are done with the arguments
if "%1" == "" (
	echo %line%
	goto :EOF
)
:: we will look to this column
set /A column_nr=column_nr+1
set column=%1
shift

:: Check on column number(s)
:: (TODO: change and/or repeat the statement below for other column numbers that need prepending value.)
if %column_nr%==3 set column=%pre1%%column%

:: Glue the columns together: first line does not need ','
if %column_nr%==1 (
	set line=%column%
) else (
	set line=%line%,%column%
)
goto :loop
In bovenstaande staan met TODO een paar instructies hoe je eventueel de code naar je hand kunt zetten. Het programma neemt nu enkel de derde kolom om iets toe te voegen.
Als je het programma wilt gebruiken do het volgende:
  1. Open een cmd.exe
  2. Run het converteer commando: prepend-column.bat my-csv-file.csv > my-new-csv-file.csv
  3. Je zult het programma- en/of de bestandsnamen moeten uitbreiden met het path (directory) waar deze (moeten) staan.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: tekst toevoegen in een bestaande kolom

Bericht door floris v »

Off-topic: ik heb in Delphi wel eens code geschreven voor het bewerken van een variant op csv-bestanden.

@cdb: Op je bedrijf moeten ze voor dat soort gevalletjes wat code klaar hebben liggen? Wat je nu beschrijft lijkt me een tijdrovende en dus dure bezigheid.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: tekst toevoegen in een bestaande kolom

Bericht door RPG »

Naar mijn idee hebben Floris v en Eremmel goede en mooie antwoorden gegeven. Wanneer het nog niet lukt om het gewenste doel te bereiken is het misschien verstandig te richten op het verkrijgen van basis vaardigheden in de omgang met een computer.

Een basisvaardigheid in dit geval lijkt mij: zoeken en vervangen. In principe is dat ook wat Floris v doet. Om te leren is het soms beter om het meer zichtbaar te hebben. Ik neem aan dat er een gehele kolom is waarvan het begin gelijk is: 123. Dit gelijke deel kunnen we laten vervangen door: ab_123. Vergeet niet het gewenste te selecteren. Meestal is het zo dat eerst iets geselecteerd moet worden waarna de bewerking hierop toegepast wordt.

Zoeken en vervangen is een menu opdracht:
menu --> Bewerken --> zoeken en vervangen Ctrl+F

Ik heb het idee dat het soms heel verstandig is om uitgebreid de gehele help file door te lezen. Ook het proberen en langdurig oefenen, met vallen en opstaan, hoort er bij.

Bij het stellen van vragen is het belangrijk is het belangrijk om misschien ook te vertellen wat er precies gedaan is. Dat iemand grijze haren krijgt is minder belangrijk. Het toont alleen aan dat iemand nog haren heeft. Dat is niet goed voor de computer want dat vervuild misschien de computer. Veel mensen vergeten de computer op tijd schoon te maken. Ik heb herhaaldelijk meegemaakt dat de computer kapot ging daar de computer niet schoongemaakt werd. De oorzaak was meestal geen grijze haren vaker kwam tabaksresten of stof voor. Voor mensen waar ik de computer voor verzorg verwijder ik ook regelmatig het stof uit de computer. Het verwijderen van het stof voorkomt oververhitting van de processor. Ik merk in deze ook wel op dat de tijd veranderd.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
cdb
Berichten: 9
Lid geworden op: do nov 26, 2020 5:03 pm

Re: tekst toevoegen in een bestaande kolom

Bericht door cdb »

Dank voor de reacties , maar ben er inmiddels achter !!
En kan ik vooruit ;)

actie :

="tekst_"&>

of

="tekst_"& celnummer
en dan naar beneden slepen....voila :)

Bedankt voor de feedback!!
open office 4.1.7 op windows 10
cdb
Berichten: 9
Lid geworden op: do nov 26, 2020 5:03 pm

Re: tekst toevoegen in een bestaande kolom

Bericht door cdb »

@rpg, je zult het waarschijnlijk wel goed bedoelen, maar verkrijgen van basis vaardigheden van het werken met een computer?

:lol: Heb een eigen internet bedrijf, zit 24/7 achter de pc zo ongeveer. En doe allés zelf, tot aan coderingen toe ....
Maar dat wil niet zeggen dat je álles weet. Zoals ook blijkt uit de reacties hier, is dit geen basis onderdeel dat bij iédereen bekend is...

Mogen volgens jouw wel goede en mooie antwoorden zijn, (en zijn zeker goed bedoeld) echter werken ze helaas niet.

En helaas, met zoeken en vervangen krijg je dit niet voor elkaar. 123 is ook niet gelijk, juist dat wat ervoor komt (prefix) is gelijk.

IIg allemaal bedankt voor jullie moeite om hulp te bieden. Word uiteraard gewaardeerd!

grt
cdb
open office 4.1.7 op windows 10
cdb
Berichten: 9
Lid geworden op: do nov 26, 2020 5:03 pm

Re: tekst toevoegen in een bestaande kolom

Bericht door cdb »

@florisv dit gaat ook middels een codering geheel automatisch, maar in dit geval gaat het om een overstap van geen prefix naar wel gebruik van een prefix. En was er nog een bestand dat doorgezet moest worden in een ander systeem, waardoor ik handmatig aanpassingen in deze moest doen. ;)

Alleen maar even ter verduidelijking ;)

:super:
open office 4.1.7 op windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: tekst toevoegen in een bestaande kolom

Bericht door RPG »

In het begin van het eerste bericht in deze draad wordt aangegeven dat het een CSV bestand is. Normaal verstaan we daar onder: simpel een tekst bestand. Ook als we dat inlezen in calc blijft het grotendeels een eenvoudig bestand maar er zijn enige variaties. Ik krijg het idee dat op het originele tekstbestand al zoveel bewerking zijn toegepast dat de door mij geteste bewerkingen niet meer werken aangezien er geen gegevens in staan maar enkel formules, ja en dan moet je andere oplossingen kiezen.

Ik heb zelf ook vaak gemerkt dat een nieuw programma mij van een gevorderde computer gebruiker weer terug werpt in het beginners stadium. Er is niets verkeerd aan om weer als beginner aangesproken te worden in de complexe wereld van computers.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie