In CALC een tekst kolom met variabele rij grootte.

Bespreek het rekenblad
HFN5952
Berichten: 2
Lid geworden op: vr okt 16, 2020 3:41 pm

In CALC een tekst kolom met variabele rij grootte.

Bericht door HFN5952 »

Het zal ongetwijfeld simpel zijn, maar ik zie het zo eventjes niet. Ik heb een sheet, waarbij één kolom gebruikt wordt voor aantekeningen.
Hierbij kan het zijn dat er meerdere regels per cel gebruikt gaan worden. Daarbij wil ik dat het systeem zelf bepaalt hoe hoog deze rij gemaakt moet worden om alles netjes te laten zien. Binnen Excel is dit mogelijk, dus neem ik aan ook in CALC.

Maar kan het niet vinden!!
Apache Open Office 4.1.5
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: In CALC een tekst kolom met variabele rij grootte.

Bericht door RPG »

Ik denk dat het in Calc op de zelfde manier werkt als in Excel. De cellen in de kolom moeten opgemaakt worden met een variabele hoogte.

Voor stijlen en opmaak(F11) is een aparte diagloog venster maak hier van gebruik.

OpenOffice in alle verschijningsvormen werkt erg met stijlen. In principe kent Excel dat ook wel maar OpenOffice is veel strakker daarin. Het beste kun je voor de gewenste kolom een nieuwe stijl maken waarin alleen het afwijkende opnieuw wordt ingesteld. Stijlen erven hun eigenschappen van de voorganger. Als je bijvoorbeeld de lettergrootte veranderd wordt dat in de afgeleiden ook doorgevoerd.

Ik heb het idee dat je het gewenste moet in stellen op het tabblad voor uitlijning van de gewenste stijl. Aangezien de breedte en hoogte geen eigenschappen zijn van die stijl lijkt het mij nodig dat je wel de breedte van die kolom eenmalig met de hand moet instellen. Wanneer je eenmaal de opmaak-stijl goed ingesteld heb toe passen op alle gewenste, geselecteerde, cellen.

Het zou best kunnen dat het een en ander je systeem ander kan vertragen wanneer je het toepast op veel cellen. Het is altijd goed om enkele recente kopieën te hebben. Zorg er nu ook voor.

Het is ook zo als een enkele cel in een regel een hogere hoogte krijgt dan wordt feitelijk de gehele rij hoger.

Je kunt het ook doen via een knop uitgevuld op een opmaak werkbalk genaamd(Ctrl-J). Dan is het directe opmaak.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
HFN5952
Berichten: 2
Lid geworden op: vr okt 16, 2020 3:41 pm

Re: In CALC een tekst kolom met variabele rij grootte.

Bericht door HFN5952 »

Dank voor jouw reactie, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat dit de oplossing is.

Voorbeeld bij aantekening 1: één regel, normale breedte van de cel. Kolom blijft dan geheel een maat.

Aantekening 2: drie regels, waarbij ook nog komt hoe harde eind ingave van de regel?
Gehele rij wordt dan dus drie regels; ja, dat kan handmatig, maar moet toch ook automatisch kunnen?

Aantekening 3: wederom één regel, hele rij blijft dan die ene regel.

Gekeken naar stijl opmaak (F11) maar dan kom ik toch terecht bij alles wordt dan die grote breedte en dat is niet de bedoeling.
Apache Open Office 4.1.5
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: In CALC een tekst kolom met variabele rij grootte.

Bericht door RPG »

Om meerdere lijnen in te voegen moet je eerst in edit mode zijn: F2. Je kunt kunt de formule regel gebruiken met de muis of ergens klikken in de cel
Voor het invoegen van een nieuwe lijn in een cel is het: eerst in drukken van de control toets met de return toets de oplossing.

Ik geloof niet dat de cel breedte automatisch ingesteld kan worden. Ik zou toch de beschrijving van de stijlen leren of anders control-J toepassen.

Wanneer je gebruik maakt van de opmaak stijlen is het wel noodzakelijk om de direct opmaak te verwijderen.
Selecteer gebied en daarna Control-M
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: In CALC een tekst kolom met variabele rij grootte.

Bericht door RPG »

Ik merk wel dat soms de toegepaste stijl opnieuw toegepast moet worden als de kolom in breedte veranderd is.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: In CALC een tekst kolom met variabele rij grootte.

Bericht door floris v »

In LibreOffice (LO) kun je Automatische omloop aanzetten, waarna de rijhoogte automatisch wordt aangepast bij de hoeveelheid tekst in de cel. Je kunt in LO ook het invoervak voor formules hoger maken en dan met Shift+Enter een regeleinde invoeren.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: In CALC een tekst kolom met variabele rij grootte.

Bericht door RPG »

Uit de help file van Apache Office 4.2.o. Het geldt dacht ik ook voor oudere versie en voor LIbreOffice.
Meerregelige tekst schrijven
1. Het tegelijkertijd indrukken van Ctrl+Enter voegt een handmatig regeleinde in. Deze toetscombinatie werkt alleen direct in de cel, niet in de invoerregel.
Als de tekst automatisch moet worden afgebroken bij de rechterrand van de cel, ga dan als volgt te werk:
1. Selecteer alle cellen waarin de tekst moet eindigen bij de rechterrand:
2. In Opmaak - Cellen - Uitlijning markeert u het vakje Automatische tekstterugloop en klikt u vervolgens op OK.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie