voorraad formule?

Bespreek het rekenblad
KeesK
Berichten: 2
Lid geworden op: ma okt 12, 2020 3:02 pm

voorraad formule?

Bericht door KeesK »

Hallo,
Doe altijd mijn teksten met OO , soms ook wat werk met calc maar dit kan ik niet volgen nog. Wie weet raad op het volgende.
Voor kleine vereniging met sinds kort webshop moet ik het voorraadbeheer bijhouden van de artikelen. Met de hand lukt wel maar is veel werk. Spreadsheet kan sneller dacht ik.

Heb van artikel X in voorraad 10 { kolom a1} , verkoop er 4 { kolom a2} dus {som(a1-a2)} geeft 6 { in kolom a3} tot zo ver werkt het :-)

maar nu! Verkoop de volgende dag er weer 5. Zou dus de voorraad op 1 moeten komen. Hoe zet ik dat in formule ????? Wat ik ook probeer ik krijg het aantal niet goed. Moet dus de oude voorraad met nieuwe aantal overschrijven o.i.d
Moet zo eenvooudig mogelijk want de shop doet ca. 3 orders in de week, een programma kopen is nog veel te kostbaar.

Vr.groetend
Kees
Open office 4.1.6. met win 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: voorraad formule?

Bericht door RPG »

Mijn idee is dat je voorlopig gewoon de administratie met de hand moet blijven doen en daarnaast proberen vat te krijgen op het werken met een spreadsheet. Het is in het begin best moeilijk om iets te begrijpen hoe je het beste met gegevens kunt om gaan.

Mijn idee is dat je gewoon je gegevens moet verzamelen in een nette tabel zonder formules. De formules komen later wel in een apart tabblad.
Naar mijn idee moet de tabel voldoende kolommen hebben om alle gewenste informatie op te kunnen slaan voorlopig een kleine opsomming van velden in de tabel:
*) Datum
*) Omschrijving
*) Actie ( bijvoorbeeld verkoop, Voorraad of PM)
*) Aantal
*) Bedrag.
*) Eventueel meer kolommen

In een apart tabblad is het mogelijk om de berekeningen te doen.
Hoe dit te doen is afhankelijk van je voorkeur
a) Maak gebruik van de databasefuncties voor een spreadsheet.
b) Maak gebruik van een draaitabel
c) Filter je gegevens van een gewenste periode naar een ander werkblad en laat daar met behulp van de functie subtotaal die gegevens uitrekening die je wilt hebben voor die periode. Om een periode af te sluiten maar je een eindsaldo wat je ook als beginsaldo in brengt in de nieuwe periode. Je maakt hier gebruik van een databasebereik
d) Je kunt ook alle drie methoden gebruiken.

Ik realiseer mij heel goed dat het bovenstaande niet duidelijk is maar het begrijpen van een werkblad is ook niet zo eenvoudig. Probeer eerst eens voor een maand gegevens te verzamelen dan heb je echte gegevens om mee te werken.

Je kunt niet een formule en een waarde in een enkele cel opslaan.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
KeesK
Berichten: 2
Lid geworden op: ma okt 12, 2020 3:02 pm

Re: voorraad formule?

Bericht door KeesK »

Hallo,

Financieel maak niet uit. ik krijg van de penningmeester op, een pakbon met betaald vermelding. Daarop verzamel ik de order en verzend hem. Heb dus alleen te maken met voorraad overzicht. Dit wordt elke week doorgegeven aan het bestuur en dat besteld dan de benodigde aanvulling. Het is dus puur aantal beheer. De eerste maand dat we nu draaien zijn er ca 20 orders ontvangen, de artikelen met de hand verwerkt maar heb nu al voorraad verschil. Niet veel gelukkig maar toch...... Verkeerd afboeken is het probleem waarschijnlijk. Artikelen staan in een database en de csv kan ik in calc binnenhalen. Deze wordt elders gemaakt en door importeren blijft de artikellijst up-to-date. nu print ik de lijst uit ( 6 A4tjes) met hokjes van calc en streep met de hand af wat verkocht is. Nu na de eerste maand de lijst in de artikel lijst bijgevoegd en in csv weer verzonden. Dus allemaal dubbel werk. Vandaar wil ik graag de import CSV uitbreiden met de verkopen zodat ik eind van de maand in 1x de CVS aan kan maken en verzenden. Als het te ingewikkeld wordt denk ik aan webshop software die dit bijhoud. Joomla heeft veel opties hiervoor en daar kan ik goed mee uit de voeten. Daarom zoek iets eenvoudigs.

Bedankt voor je reactie,
Kees
Open office 4.1.6. met win 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: voorraad formule?

Bericht door RPG »

Ik weet niet of Calc of Joomla het beste middel is om het gewenste te bereiken, misschien moeten beiden gebruikt worden.

Het is aantal zo dat de gegevens verzameld moeten worden en daarna uitgewerkt. Voor optelling van cijfer in verschillende categorieën is in het algemeen een draaitabel het eenvoudigst. Als je al een database hebt die verbonden is aan OpenOffice dan kan de draaitabel de gegevens gelijk analyseren. Het zal wel zo zijn dat het een laatste regel aan uitkomsten nog bewerkt moeten worden. Ik denk aan eindsaldo en beginsaldo voor de nieuwe periode.

Ik weet niet hoe de gegevens er uit zien. Zonder dat te weten kan ik er weinig over zeggen.
KeesK schreef:nu print ik de lijst uit ( 6 A4tjes) met hokjes van calc en streep met de hand af wat verkocht is. Nu na de eerste maand de lijst in de artikel lijst bijgevoegd en in csv weer verzonden.
Ik weet ook niet wat ik daar zo snel mee moet. Ik weet ook niet of het gemakkelijker is om het te doen zo als je het nu doet of dat je het gelijk bij houd in de computer. Computers zijn goed in tellen en rekenen. Bij goede lijsten heb je ook weinig formules nodig. Het zal waarschijnlijk ook niet moeilijk zijn om gegevens uit te wisselen tussen Calc en Joomla. Het grootste probleem is de computer het werk te laten doen.

Saldo
Ik heb het steeds over begin en eindsaldo omdat het aantal berekeningen vereenvoudig. Voor mensen die pas met computers begin lijkt een voortdurend berekenen de beste oplossing maar het wordt eindeloos lang wanneer je over jaren gegevens hebt. Saldo en PM zijn termen uit boekhouden.

Ik denk dat het goed is om je op de gegevens te concentreren, laat ze maar eens zien.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: voorraad formule?

Bericht door RPG »

Ik krijg ook het idee dat je er goed aan zou doen om te overleggen met andere mensen in jouw organisatie om jouw wensen te combineren met wat al aanwezig is. Het zou best kunnen dat ze dat binnen korte tijd voor elkaar hebben. Het zou best kunnen dat het databaseprogramma , Joomla en OpenOffice goed te combineren zijn. Ze kunnen misschien wel werken met de zelfde gegevens. Ik kan dat niet voor elkaar maken maar het lijkt mij ook niet moeilijk voor enigszins gevorderden.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: voorraad formule?

Bericht door eremmel »

@KeesK, De aanwijzingen van Romke zijn zinvol, maar als je op de korte termijn aan de gang wilt gaan is denk ik het volgende van belang:
Elke mutatie moet je op een regel invoeren, zo kun je controleren wat er gedaan is. Als ik het zo hoor heb je twee soorten mutaties: Inkoop en Verkoop.
Daarnaast moet je een overzicht hebben van de actuele voorraad, daar is idd een draaitabel een goede manier voor.
Meestal als je met dit soort dingen begint wil je steeds meer te weten komen (verkoop per week/maand) etc.
Een ander punt is je hoe ziet je artikel lijst eruit? 1 regel per artikel of 1 regel per artikel-soort met voorraad aantallen van die maand?
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Plaats reactie