Urenregistratie in combinatie met een scenario

Bespreek het rekenblad
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Urenregistratie in combinatie met een scenario

Bericht door RPG »

Zo af en toe komen er vragen binnen over het bijhouden van gewerkte uren. Ik heb al eens een draad aangemaakt die het meest ging over het ontwerpen van een tabel. Het inbrengen van de uren kost nogal veeltijd aangezien er soms wel vier records voor een enkel dag gemaakt moesten worden.Nu is het ook zo dat iedereen ook min of meer zelf wel een tabel moet maken om dat de wensen voor iedereen verschillend zijn.
urenregistratie voor onregelmatige diensten (Toon onderwerp) • OpenOffice.org

Werktijden en automatisch pauzes aftrekken (Toon onderwerp) • OpenOffice.org

dbf tabellen
Ik heb ook lange tijd geprobeerd om het een en ander te doen in dbf tabellen. Ik heb het niet voor elkaar kunnen krijgen.

Werkblad of HSQLB tabellen.
Het wil waarschijnlijk ook wel met een HSQLDB of een soortgelijke database. Gezien het feit dat het toch meer bedoeld is voor thuis gebruik lijkt mij een werkblad wel een goede keuze. Het rekenwerk moet steeds gedaan worden wanneer het het best uitkomt. Elke keuze heeft zijn eigen beperkingen.

Tijden in werkbladen
Het is zo dat datum en tijden in werkbladen nogal afhankelijk zijn van algemene instellingen die vaak gedicteerd worden door de landkeuze's die gemaakt zijn. Meestal wordt dit wel uitgelegd in de helpfile indien ook de help van het betreffende land actief is en ook gevolgd voor dat werkblad. Je loopt in het minst in de problemen wanneer je werkt wanneer je werkt met de volgende manier van datum invoer: jjjj-mm-dd; dus voor een datum in deze tijd: 2020-11-31.

Textvelden in formules
Tekenvelden ,"2020-2-1 18:31" als voorbeeld, worden omgezet naar het bijbehorende getal om er mee te kunnen rekenen. In het voorbeeld maak ik gebruik van deze eigenschap door door soms een tijd bij een datum op te tellen: =A1+"12:00". In werkbladen waar met datums en tijden gewerkt wordt, wordt soms de opmaak van de velden automatisch iets aangepast maar naar mijn idee is het beste om voor de opmaak van de velden gebruik te maken van opmaak en stijlen.

Hierarchisch
Stijlen en opmaak kent een hierarchie voor opmaak stijlen. Dit maakt alles wat gemakkelijker. Begin met het kiezen van kleuren en lettertypes en nog wat van die zaken. Bouw op gekozen opmaak weer een stijl voor een datum en andere zaken.

Scenario's
Scenario's worden niet zoveel gebruikt in een werkblad maar ze kunnen soms handig zijn. Een scenario maakt het mogelijk om een groot aantal cellen te veranderen in een werkblad. Binnen een scenario ligt het aantal rijen en kolommen van de cellen vast maar het aantal mogelijke scenario's is groot. Ik heb het aantal kolommen en rijen ruim voldoende gemaakt om later nog aanpassingen te kunnen doen.

Doel van het scenario
Zoals boven omschreven is het geheel voor het bijhouden van het aantal gewerkte uren en zaken die hier mee verband houden. Het kan zijn dat voor bepaalde werkdagen meerdere regels gegevens ingevoerd moeten worden die alleen afhankelijk zijn van de dag, datum, en de diensttijden. In het scenario kunnen alle benodigde records samengesteld worden aan de hand van een gekozen datum Ik heb iets gemaakt met dagdiensten, gebroken diensten en nachtdiensten. Ik heb nog niet gekozen voor het invullen van toeslagen percentages. Wel heb ik een naam gebruik waarin een formule gedefinieerd heb voor het berekenen van de tijd naar een decimaal aantal uren.

Toeslagen percentages
Het automatisch invullen van toeslagen percentages is naar mijn idee toch echt iets van een hogere programmeerkunst die ik niet heb.

Namen in een werkblad
Ik heb gekozen voor een eenvoudige opzet. Door het inbrengen van een datum wordt in het scenario alle velden gemaakt die nodig zijn voor die dag en die dienst. De gebruiker moet ook voor elk soort dienst een apart scenario maken. Uitzonderingen zoals incidenteel overwerk moeten niet op het scenario ingevuld worden maar voeg dat maar handmatig toe aan de tabel waar alle gegevens in verzameld worden. Een scenario kan ook beschermd worden tegen ongewenste veranderingen.

Namen en links
Namen maar ook adressen kunnen gemakkelijk gebruikt worden als een hyperlink. Vanuit de navigator kunnen ze gemakkelijk ingevoerd worden als hyperlink.

Leer het programma kennen
Ik denk dat voor beginners het belangrijk is om alles zo eenvoudig mogelijk te houden. Probeer eerst duidelijk te krijgen welke gegevens verzameld moeten worden. Leer daarna hoe een scenario te maken. Om zicht te houden op het scenario zorg ik dat het de goede achtergrond kleur krijgt en ook andere opmaak zaken wanneer ik gegevens voor de records ingevuld heb. Dit betekent dat ik toch moet zien kennis te krijgen van deze onderwerpen.

Maken van een tabel
Voor het verzamelen van de gegevens heb ik een databaserange gedefinieerd maar het is mogelijk om een databaserange te combineren met het gebruik van namen. Hoe de databaserange gedefinieerd moet worden is echt afhankelijk Voor het eerste gebruik is het geheel naar mijn idee goed te combineren waarbij ik ook denk aan een draaitabel.


Verplaatsen van de gegevens
Ik verplaats de gegevens door middel van kopiëren en plakken naar de tabel. Er wordt het volgende gekopieerd
*) Datum en tijd
*) Getallen
*) Opmaak profielen
*) Gegevens worden ingevoegd naar beneden
*) Formules moeten niet mee gekopieerd worden

Bij gevoegd is een voorbeeld waarin ook een macro is opgenomen die de gegevens uit het scenario kopieert naar de tabel waarin de gegevens verzameld worden. Let op formules worden niet gekopieerd maar wel de uitkomst.
De macro maakt alleen gebruik van opgenomen toets aanslagen die mogelijk iets zijn aangepast. Ook wordt gebruikt gemaakt van gedefinieerde namen zodat de macro mogelijk ook gebruik kan worden indien er wat veranderd wordt in de werkbladen. Het vinden van al die toets aanslagen en het vinden van andere ingebouwde mogelijkheden is niet zo eenvoudig. Ik heb nu ook opnieuw lang gezocht. Toch ben ik van mening dat je daar door beter leert werken met OpenOffice. Waar ik ook altijd lang naar zoek is het vinden van een methode die maakt dat de OpenOffice zoveel mogelijk alle veranderingen van cellen en range adressen bijhoudt.
Bijlagen
Werktijdenregistratie.ods
(14.61 KiB) 185 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4