Werktijden en automatisch pauzes aftrekken

Bespreek het rekenblad
gipsy.dna
Berichten: 8
Lid geworden op: wo aug 12, 2009 2:13 pm

Werktijden en automatisch pauzes aftrekken

Bericht door gipsy.dna »

Ik wil mijn werk tijden bijhouden en de pauzes er automatisch er van aftrekken mijn tijden zijn echter nooit het zelfde pauzes varieeren dus ook.

Is er een formule dat ik als ik een bepaalde tijd heb bereikt de eerste pauze van 15 minuten er vanaf word getrokken en wanneer ik voorbij mijn 2de pauze ben dat beide pauzes van mijn totaal uren wordt afgetrokken.

Voorbeeld:
maandag begonnen om 07:30 gewerkt tot 12:15 heb 1 pauze van 15 minuten gehad Pauze is van 9:30 t/m 9:45
dinsdag begonnen om 07:30 gewerkt tot 16:30 heb 3 pauzes gehad van totaal 1 uur. Pauzes zijn van 9:30 t/m 9:45, 12:15 t/m 12:45, 14:30 t/m 14:45

Wil een formule als zo iets alleen geen idee hoe ik dit juist moet schrijven.
=als C2 groter is dan Gegevens.A4 maar kleiner als Gegevens.A5 dan C2-B2-Gegevens.A2 anders C2 goter is dan Gegevens.B4 maar kleiners is dan Gegevens.B5 dan C2-B2-Gegevens.B2 anders C2-B2-Gegevens.D2
Bijlagen
Werktijden.ods
(15.21 KiB) 280 keer gedownload
OS Name: Microsoft Windows 10 Pro
Version: 10.0.18363 Build 18363
OpenOffice 4.1.5
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Werktijden en automatisch pauzes aftrekken

Bericht door RPG »

Zoals je merkt is de uitwerking van een urenregistratie nog niet zo gemakkelijk. Op de manier zoals je nu begonnen bent heb ik ook geen antwoord. Op een soort gelijk probleem heb ik de volgende draad gemaakt. urenregistratie voor onregelmatige diensten (Toon onderwerp) • OpenOffice.org.

Ik heb het idee dat je elk afzonderlijk te berekenen deel goed moet aan geven. Daarbij hoort ook dat je goed aangeeft wat de arbeidsdag is en de gewerkte uren. Elk deel komt op een aparte regel te staan. Het is min of meer een database van gewerkte uren. Gewerkte uren kun je het beste aangeven als een timestamp( tijdstempel); in een enkele cel staat daarbij de datum en de tijd.
Wanneer je alles met timestamp aangeeft is het mogelijk om deze gegevens van elkaar af te trekken. Als je het ook nog met 24 vermenigvuldigt dan krijg je een mooie uit komst waar mee te rekenen is.

Code: Selecteer alles

gewerkte uren =   (eind tijd - begintijd) + 24
Later is met een draaitabel wel een mooie tabel te maken.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Werktijden en automatisch pauzes aftrekken

Bericht door RPG »

Ik kreeg later ook nog een idee dat wat in lijn ligt met jouw op zet.
Voeg een kolom waarin staat wat de genoten pauze is. De genoten pauze verminder je op het aantal gewerkte uren.
Zolang je met uur tijden werkt moet je ook echt uur tijden opgeven. Het is goed mogelijk om een datum bij het aantal uren op te tellen. Je kunt dat ook weer van elkaar aftrekken.
Ik heb een kolom "Genoten pauze" gemaakt. Ik gebruik de volgende formule:

Code: Selecteer alles

=((A2+C2) -(A2+B2) -D2) * 24
of
=(('DATUM'+'EIND TIJD') -('DATUM'+'BEGIN TIJD') -'Genoten pauze') * 24
De vermenigvuldiging met 24 is om er een mooi getal van te maken. Het is gedaan om dat deze uitkomst vaak gebruikt wordt voor het vermenigvuldig met euro's.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Werktijden en automatisch pauzes aftrekken

Bericht door eremmel »

Zoiets oplossen is wel een beetje ingewikkeld, maar aan de andere kant ook niet zo heel moeilijk (Zie bijlage).
Als je de pauzes iets anders noteert (heb ik gedaan), dan kun je gebruik maken van matrices.
Je kunt een lijst van getallen vergelijken met 1 ander getal Bv:
A1:A3<5
Dit moet je lezen als A1<5,A2<5,A3<5. Het antwoord bestaan uit een lijst van waar/onwaar of 1 / 0. Dit kun je gebruiken om te kijken of het begin van een pause groter-gelijk is aan je begin van je dienst en het einde van je pauze kleiner-gelijk is aan je dienst. Dit soort lijstjes kun je in de functie SOMPRODUCT stoppen, samen met de duur van de pauze.
Dit heb je gedaan voor je voorbeeld. Bovenstaande uitleg is misschien wat kort, maar kijk in de help en experimenteer er maar mee.
Succes,
Erik
Bijlagen
Werktijden-v2.ods
(23.02 KiB) 287 keer gedownload
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
gipsy.dna
Berichten: 8
Lid geworden op: wo aug 12, 2009 2:13 pm

Re: Werktijden en automatisch pauzes aftrekken

Bericht door gipsy.dna »

Dank je wel @eremmel ik ga hier is mee aan de slag en even deze som uit pluizen tot ik het snap wat er gebeurd.
OS Name: Microsoft Windows 10 Pro
Version: 10.0.18363 Build 18363
OpenOffice 4.1.5
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Werktijden en automatisch pauzes aftrekken

Bericht door RPG »

Vragen over urenregistratie komen herhaaldelijk terug ook op het Engelse forum
In Calculating weekly pay in Australia wordt door MrProgrammer en Villeroy de vraag uitgewerkt met voorbeelden en al. Het is zo dat de vraag eenvoudig is maar het antwoord is naar mijn idee niet gemakkelijk te geven.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie