Hyperlink kopieren naar PDF

Bespreek het rekenblad
Gert-Jan
Berichten: 47
Lid geworden op: wo mei 13, 2015 9:44 am

Hyperlink kopieren naar PDF

Bericht door Gert-Jan »

Is het mogelijk om een hyperlink in Calc te kopieren naar PDF, waarbij de lezer de hyperlink kan volgen?
Ik gebruik tegenwoordig meer Libre dan OOo.

Grts Gert-Jan
Libre Office 5.4.3.2; OpenOffice 4.1.2 op Windows 10 home
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Hyperlink kopieren naar PDF

Bericht door RPG »

Gert-Jan schreef:Is het mogelijk om een hyperlink in Calc te kopieren naar PDF, waarbij de lezer de hyperlink kan volgen?
Ik leg het citaat uit als: Wordt een geldige hyperlink geëxporteerd naar een PDF? Een geldige hyperlink wordt geëxporteerd naar een PDF indien de export instellingen goed zijn.

Voor een geldige hyperlink: test eerst of deze werkt in het calc document. Ik moest de hyperlink invoeren met de opdracht:
menu --> Insert --> Hyperlink.
Om te testen moest ik eerst de control toets indrukken en daarna dubbelklikken op de link.

Voor het exporteren
Er zijn twee pagina's waarop vinkjes mogelijk zijn voor het exporteren van bookmarks. Er zijn mogelijkheden voor binnen het document en ook voor relatieve bookmarks op het OS. Ik weet niet het verschil tussen een bookmark en een hyperlink misschien is er geen verschil.
Ik getest met interne binnen een document en dat werkt ook.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gert-Jan
Berichten: 47
Lid geworden op: wo mei 13, 2015 9:44 am

Re: Hyperlink kopieren naar PDF

Bericht door Gert-Jan »

RPG,

Inderdaad gaat om werkende links in een calc document.
Ik heb een voorbeeld bijgevoegd. Zie bijlagen.
In het Libre document bevatten de afbeeldingen van de sterrenbeelden een hyperlink (openen met ctrl-klik),
die naar een website verwijst.
In het PDF document wordt de hyperlink niet gegeven. Hoe kan ik dit aanpassen?

Grts
Bijlagen
sterrenbeelden.pdf
PDF
(42.97 KiB) 197 keer gedownload
sterrenbeelden.ods
Libre document
(99.69 KiB) 191 keer gedownload
Libre Office 5.4.3.2; OpenOffice 4.1.2 op Windows 10 home
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Hyperlink kopieren naar PDF

Bericht door RPG »

Ik heb het zelf ook even geprobeerd maar het lukt mij ook niet om de hyperlinks te exporteren naar een PDF document. LibreOffice heeft nog al wat verbeteringen aangebracht in het afhandelen van afbeeldingen in Calc. Dat betekent niet dat alle mogelijkheden ook nog geëxporteerd kunnen worden naar een PDF document. Maar het zou best kunnen dat er een methode is om het wel uit te voeren.

Het lijkt mij zo dat wat je nu toont als een afbeelding mogelijk ook nog wel te vinden is als een lettertekenset. Als je een hyperlink met tekst doet dan wil het misschien wel. Als de lettertekens bestaan zou ik het toevoegen aan het document anders is er een probleem het tonen van het sterrenbeeld

Uit een proefje blijkt dat ik wel teks-thyperlink werkend kan krijgen in een PDF maar een knop lukt mij niet.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gert-Jan
Berichten: 47
Lid geworden op: wo mei 13, 2015 9:44 am

Re: Hyperlink kopieren naar PDF

Bericht door Gert-Jan »

Ik heb geen lettertekenset voor de sterrenbeelden kunnen vinden.
Vandaar dat ik afbeeldingen ben gaan gebruiken.

Wellicht is het mogelijk om de tekstomschrijving (ram) als hyperlink te gebruiken ipv de afbeelding.
Ga ik proberen.
Libre Office 5.4.3.2; OpenOffice 4.1.2 op Windows 10 home
Gert-Jan
Berichten: 47
Lid geworden op: wo mei 13, 2015 9:44 am

Re: Hyperlink kopieren naar PDF

Bericht door Gert-Jan »

Het lukt me niet.

Lukt het jou wel om de teksthyperlink 'ram' te koppelen en in PDF over te nemen?
Libre Office 5.4.3.2; OpenOffice 4.1.2 op Windows 10 home
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Hyperlink kopieren naar PDF

Bericht door RPG »

Bij gevoegd heb ik twee bestanden die bij mij werken.

Misschien is er ook wel enige verwarring over wat ik versta onder teksthyperlink.
Ik heb nu gebruik gemaakt van de functie hyperlink en de methode van invoegen van een hyperlink
menu --> invoegen --> Hyperlink

Bij beiden heb ik gewoon de link gekopieerd vanuit het plaatje.

Het viel mij op dat ik in het begin wat moeilijkheden had om alles goed te krijgen. Eerst werd de link omgevormd naar iets op mijn eigen harde schijf. Waarom?

Sommige personen zijn erg gehecht aan hun eigen gekozen oplossing. Ik heb de neiging om naar het resultaat toe te werken. Feitelijk komt de link nu op een andere plaats te staan. De tweede link geeft ook een blauwe kleur tenminste bij mij.

De vormgeving is voor zover ik heb gezien gewoon aan te passen.

Ik hoop dat dit je helpt
Bijlagen
sterrenbeeldenrpg01.pdf
(86.16 KiB) 181 keer gedownload
sterrenbeeldenrpg01.ods
(101.55 KiB) 202 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Hyperlink kopieren naar PDF

Bericht door RPG »

Door het forum leer ik zelf ook allerlei dingen met proberen.

Het hulpmiddel:
menu --> Invoegen --> Hyperlink
werkt heel handig. Je kunt de dialoog gewoon open laten en steeds wisselend, de benodigde zaken aanklikken:
Het sterrenbeel voor de URL
Copieren van die URL
Selecteren van de cel waarde URL moet komen dialoog open laten
plakken van de url in de dialoog op de zelfde plek
toepassen van deze actie.
Ook nog de naam van het sterrebeeld kopieren
plakken in de dialoog voor tekst
en opnieuw toepassen klikken
De tekst in de cel kan aangepast worden maar de hyperlink moet onveranderd blijven.

en alles herhalen tot je tevreden bent.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Hyperlink kopieren naar PDF

Bericht door RPG »

Het blijkt dat de hyperlink wel aan een afbeelding gekoppeld kan worden aan een afbeelding die in een writer document is. Het blijft werktzaam in een PDF. Tijdens het kopiëren moet wordt de hyperlink niet gekopieerd.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gert-Jan
Berichten: 47
Lid geworden op: wo mei 13, 2015 9:44 am

Re: Hyperlink kopieren naar PDF

Bericht door Gert-Jan »

Hallo RPG,

Zo je schrijft neemt een PDF de hyperlink in een afbeelding niet over. Ik heb verschillende dingen geprobeerd.
O.a een 'tekst' hyperlink in een 'R' opnemen en dan de afbeelding er bovenop zetten.
In calc werkt de link dan niet, maar gek genoeg in de PDF wel.

Zie bijlage. Crl-Klik op het meest rechtse ramteken. Je moet wel even zoeken voordat de link wordt aangegeven.

Ik blijf proberen.

Grts
Libre Office 5.4.3.2; OpenOffice 4.1.2 op Windows 10 home
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Hyperlink kopieren naar PDF

Bericht door RPG »

Gert-Jan schreef:Zo je schrijft neemt een PDF de hyperlink in een afbeelding niet over.
en
RPG schreef:Tijdens het kopiëren moet wordt de hyperlink niet gekopieerd.
Ik denk dat hier een taalkundige kwestie is. Ik gebruik het woord kopiëren om de afbeelding van het calc bestand naar een writer bestand te krijgen. Voor het maken van een PDF bestand gebruik ik vaak het woord exporteren.
Ik weet niet wat je doel precies is maar naar mijn idee is het eenvoudiger om alles in een tekst document te doen. Ik heb nu alles maar in een tekstdocument gekopieerd. Het meeste werk was wel om de link over te nemen. Kijk wel even na of alle links en plaatjes goed gecombineerd zijn.
Bijlagen
sterrembeeldRPG.pdf
(108.81 KiB) 187 keer gedownload
sterrembeeldRPG.odt
(98.59 KiB) 188 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gert-Jan
Berichten: 47
Lid geworden op: wo mei 13, 2015 9:44 am

Re: Hyperlink kopieren naar PDF

Bericht door Gert-Jan »

Inderdaad was ik taalkundig niet juist.
In writer wordt ook de hyperlink zonder problemen geëxporteerd.

Voor de koppelingen zou writer daarom beter voldoen. Voor het volledige document denk ik van niet.
Ik ben bezig met een stamboom, die later op een website komt.
Om het overzichtelijk te houden, denk ik dat Calc daar beter geschikt voor is dan Writer.
Er zijn uiteraard ook 'stamboom sites' maar die brengen niet wat ik zou willen.

Zie bijlage. I.v.m. de privacy is alle tekst verwijderd.

Dus ik blijf binnen calc een oplossing zoeken.

Grts Gert-Jan
Bijlagen
Stamboom zonder tekst.ods
(114.71 KiB) 170 keer gedownload
Libre Office 5.4.3.2; OpenOffice 4.1.2 op Windows 10 home
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Hyperlink kopieren naar PDF

Bericht door RPG »

Ik wil aan het begin opnieuw duidelijk maken dat ik feitelijk niet de persoon ben om over dit probleem iets te zeggen aangezien ik een eenvoudige thuisgebruiker blijf ondanks het feit dat ik al wel lang met computers werk.

ApacheOffice is feitelijk een eenvoudig kantoorprogramma wat nog net het begin van HTML mee gemaakt heeft. Ik denk dat LibreOffice nog iets verder komt maar niet veel. Het kan zijn dat deze eenvoudige programma je helpen met de eerste eenvoudige stappen maar het blijkt al gauw dat je vastloopt omdat je merkt dat iets dan wel wil in het Office programma maar niet verder gebruikt kan worden.

Calc of Writer
Writer biedt in het algemeen meer mogelijkheden. Die gedachte is niet alleen van mij maar wordt in het algemeen ook gedeelt door de belangrijke leden van het Engelse forum.

Tabel gebruik in writer
Ik denk dat de tabellen in writer soms flexibeler zijn dan in Calc. Het mooie van writer tabellen is dat je in een eenvoudige tabel gewoon een nieuwe tabel kunt invoegen. Het wordt dan wel moeilijk om een overzicht te houden maar daar wil de navigator wel mee helpen.

Ik denk dat het nu verstandig is om gewoon door te gaan met het verzamelen van gegevens, het liefst in een toepassing die het toestaat om het later ook te blijven gebruiken.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie