tijden op de X-as

Bespreek het rekenblad
jansloos
Berichten: 8
Lid geworden op: za jun 15, 2019 1:08 pm

tijden op de X-as

Bericht door jansloos »

Goede middag.

Ik zit niet altijd met een vraag, maar soms maak ik het mijzelf lastig.
Ook nu weer.

In de auto hangt een dashcam, aangesloten op een losse accu die elke dag 24 uur aan staat. Op onregelmatige tijden noteer ik de spanning van deze accu, met de tijd van deze opname. Als de accu leeg is, wordt hij omgeruild voor een weer opgeladen.

Ik heb met potlood en papier al een soort grafiek gemaakt, met deze spanningen en de tijden van opname.
Ik wil deze grafiek echter wat mooier in O.O maken.

Dat is al voor de helft gelukt.

Ik heb 2 kolommen gemaakt: Y is de spanning, die loopt van bovenin 12,77Volt tot op het nulpunt, 12.09Volt
X is de tijd, of eigenlijk de dagen dat de dashcam actief is.
Die dagen lopen bv van; 17 Aug tot 22 Aug. Met hierin de (onregelmatige) meetmomenten.

Aangesloten op 17 Aug 09:00 spanning 12,77V.
De volgende meting ook op 17Aug om 21:40, 12,57V. en dan op 18Aug om 13:30, 12,47V en zo verder.

Het Y deel van de al gemaakte grafiek werkt wel al. Tussen de waarden 12 en 13Volt zakt de grafiek keurig naar 12,09V.

Echter op de X-as krijg ik de tijden niet correct. O.O maakt zelf een schaal van 1 tot 15, i.p.v. de in de kolom aangegeven tijden.

Ik begrijp dat het lastig kan zijn die tijden goed weer te geven, omdat de waarden niet mooi op of aflopen.

Hoe kan ik dit oplossen?

Zou ik ook gebruik kunnen maken van de tijdsintervallen, dus de tijden TUSSEN de metingen in?

eerste meting 0, dan na 12 uur meting 2 16 uur meting 3, enz.

Ben benieuwd of hier een oplossing voor bestaat.
OpenOffice 3.1 op Windos 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: tijden op de X-as

Bericht door RPG »

Ik ben niet zo vaardig met grafieken. Wel lukt het mij vaak goed om allerlei verborgen zaken op te sporen door uit gebreid met de muis te klikken op werkbalken en het onderdeel waaraan gewerkt wordt. Dit alles in de overtuiging dat er soms wel een mogelijkheid is.

Er blijkt ook een mogelijkheid te zijn om een waardenreeks op te geven voor de verschillende assen. Ik heb de Y-as een waarde gegeven tussen 10 en 15. Door te dubbelklikken op de Y-as komt er een dialoogvenster. Misschien moet er eerst geklikt of gedubbelklikt worden op de grafiek. Op het tabblad schaal laat zich van alles invullen.

Voor de vormgeving en werking
Tabellen kunnen soms het best al in het begin de goede vorm gegeven worden. Dit wordt dan door gegeven aan het vervolg. Overigens kan de vormgeving ook in de grafiek gedaan.

Timestamp of scheiding van datum en tijd
Soms wordt alles eenvoudiger als er gewerkt wordt met timestamps en pas later de noodzakelijke vereenvoudiging gedaan wordt. Het zoeken in het begin wat ik ook nu gedaan heb is geen probleem. Het gaat om het eind resultaat.

Ik weet niet hoe gedetailleerd de tijds aanduiding moet zijn. Dat lijkt mij ook iets voor een verdere stap.
Bijlagen
voorbeeldgraphic.ods
(14.42 KiB) 179 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: tijden op de X-as

Bericht door RPG »

Door het proberen ben ik zowel de vraag als grafieken beter gaan begrijpen.

Ik heb eerst een kleine tabel gemaakt met enige gegevens. Uit het vorige bericht is te zien dat er wat lukte. Maar ik kon nog niet goed met de datum en tijd. Vooral het feit daar hier geen regelmaat in was. Om het een en ander te constateren heb ik eerst wat timestamp met spanning toegevoegd.

Alleen door het kiezen van een ander grafiek type was hier een oplossing voor. Dit grafiektype heet: XY(verspreid). Voor de gebruiker is het toch wel belangrijk om goed te kijken wordt er getoond wat gewenst is. In de proef waar ik nu met bezig ben is duidelijk dat alles gesorteerd moet worden op datum. Maar een goed begrip lijkt mij wel noodzakelijk bij toepassing voor belangrijke doeleinden.

Wat is het mooie van deze grafiek?
Gegevens worden mooi op een lijn geplaats; hierbij wordt rekening gehouden met mogelijk missende datum in dit geval. Ondanks de missende datum wordt, voorzover ik het nu begrijp, alles mooi getoond.
Bijlagen
voorbeeldgraphic02.ods
voortschreidend inzicht
(15.44 KiB) 167 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie