KOLOMBREEDTE klopt niet

Bespreek het rekenblad
DERDELINCKXA
Berichten: 24
Lid geworden op: wo nov 29, 2017 4:02 pm

KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door DERDELINCKXA »

Ik ontmoet het volgende probleem:
ik hen een tabel gemaakt voor o.a. namen en adressen en heb de kolombreedte aangepast aan de lengte van een langere naam maar toch ondervind ik bij het invoeren van kortere namen soms problemen daar de blanco's achter de naam verder komen dan de breedte van de kolom. Hoe komt dat en hoe kan ik dat oplossen?
OPEN OFFICE 4.1.3 WINDOWS 10 op DESKTOP
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door RPG »

Blijkbaar zijn er overbodige spaties toegevoegd aan de ingevoerde waarden. Het beste is om deze overbodige waarden er in een zo vroeg mogelijk stadium te verwijderen. Ik krijg het idee dat de onderliggende gegevens uit een database komen en daar ook de oplossing ligt.

Vertel eens wat meer over de gegevens: hoe je daar aan komt of intypt.
Calc heeft een functie bijknippen of trim op zijn Engels.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
DERDELINCKXA
Berichten: 24
Lid geworden op: wo nov 29, 2017 4:02 pm

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door DERDELINCKXA »

De gegevens komen niet uit een bestand maar worden een voor een ingevoerd vanuit een fichenbak.
Ik vermoed ook dat het ergens met blanco spaties te maken heeft maar vind die niet.
Ik heb ook al gedacht dat het te maken zou kunnen hebben met gegevens die in een vorige kolom ingebracht werden maar naar de volgende moesten via ctrl -x en ctrl-v maar vind dat wel onlogisch.
vb in de kolom naam wil ik inbrengen JANSSENS maar door het slecht fuctioneren van de pijltjes toets komt ook de voor naam Jan er bij te staan zonder spatie tussen beiden dus overstreep ik Jan en breng het via CTRL-X en CTRL-V over naar de volgende kolem.
OPEN OFFICE 4.1.3 WINDOWS 10 op DESKTOP
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door RPG »

Ik denk dat we de stappen langzaam moeten nemen.
Ik vindt het ook altijd wel leuk om te constateren dat er een verschil is tussen het Vlaams en het Nederlands want zo ken ik het woord fichenbak bak niet. Ik stel mij een adressen bestand voor. Het zou mooi zijn als dit adressen bestand een tekstbestand is want dan is het mogelijk om het in te lezen met database die verbonden is met tekstbestanden.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door RPG »

Ik ben ook altijd iets traag van begrip en ga door op de eerst door mij gekozen weg soms dringt later ook het andere door.

Ik krijg het idee dat je beschikt over een tekstbestand met adressen. Algemeen wordt dit aangeduid met een CSV, comma separated values of op zijn Nederlands : komma gescheiden waarden. Deze naam is verraderlijk voor de meeste mensen aangezien voor het scheidingsteken alle waarden gebruikt mogen worden. Het zou best kunnen dat in het gebruikte gebruikte bestand niet een komma maar een tab-waarde als scheidings teken gebruikt wordt.
Er zijn meerdere oplossingen mogelijk maar de verstandigste keuze lijkt mij altijd het kiezen voor een database

Wat is de oplossing
Plaats het bestand in een aparte map waar je het graag wilt hebben
Maak een databasebestand gebaseerd op een tekstbestand. Dit is een bestaande database
Wanneer je gekozen hebt voor tekst dan moet je in de volgende stap kiezen voor de map waar de gegevens staan,
het aangeven van de extensie van het bestand,
allerlei scheidings tekens zoals het veld scheidingsteken waarschijnlijk tab
Alles kan later aangepast worden.

Als alles goed gegaan is dan tonen de gegevens zich waarschijnlijk goed in een tabel.
Je kunt het nu gebruiken in elk document door gebruikt te maken van de gegevensbronnen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
DERDELINCKXA
Berichten: 24
Lid geworden op: wo nov 29, 2017 4:02 pm

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door DERDELINCKXA »

Nee, zoal ik al zei het is geen computerbestand maar wel op papier een fiche is een steekkaart en dus een fichenbak is een bak met steekkaarten :9720 in totaal
OPEN OFFICE 4.1.3 WINDOWS 10 op DESKTOP
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door RPG »

Als je door wilt gaan met jouw idee dan is de volgende toets combinatie mogelijk de oplossing

Code: Selecteer alles

Control -Enter
of
Cotrol -Return
Hier druk je de Control toets in en daarna de nieuwe lijn toets.

Het lukt mij niet om een goed idee te krijgen waar je mee bezig of waar je probleem ligt.
Is het mogelijk om of het bestand te sturen waar je mee aan het intypen bent of enkele regels van het tekstbestand waar de gegevens in staan.

Het is niet nodig om alle gegevens op te sturen want ik wil ook niet graag alle addressen hebben. Je mag ook fantasie gegevens opsturen als ik er maar een idee van kan krijgen.

Het woord steekkaart maak het ook niet duidelijker. Ik denk dan eerder aan een memory kaart voor de computer dan. Aangezien dit in OpenOffice gevraagd wordt denk ik aan het woord etiketten of op zijn Engels Labels.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
DiGro
Berichten: 86
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 4:57 pm
Locatie: Hoorn NH

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door DiGro »

Ik vermoed dat de OP een kaartenbak bedoelt met "fichenbak". :D

De voorloper van de computer dus.
Alle gegevens staan op een papieren kaart (NAW-gegevens en, indien aanwezig, alle andere).

De kaarten worden vervolgens alfabetisch achter elkaar opgeborgen in een bak(je)
Het idee van een Rolodex
Rolodex.png
Rolodex.png (88.26 KiB) 5313 keer bekeken
DiGro

----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.15
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
Gebruikersavatar
DiGro
Berichten: 86
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 4:57 pm
Locatie: Hoorn NH

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door DiGro »

Kan het zijn dat je de pijltjestoetsen gebruikt om naar de volgende kolom te gaan ?

Als dat zo is, gebruik daarvoor dan de toets TAB, die brengt je direct naar de volgende kolom.
DiGro

----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.15
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
DERDELINCKXA
Berichten: 24
Lid geworden op: wo nov 29, 2017 4:02 pm

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door DERDELINCKXA »

Dat is inderdaad een Fichenbak
Ik probeer hier voorbeelden aan te hangen maar lukt blijkbaar niet
Alberic
OPEN OFFICE 4.1.3 WINDOWS 10 op DESKTOP
DERDELINCKXA
Berichten: 24
Lid geworden op: wo nov 29, 2017 4:02 pm

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door DERDELINCKXA »

Ik bedoelde met Pijltjestoets inderdaad de TAB toets maar kon op de naam niet komen (er staan ook 2 pijltjes op).
Het moeielijke is wanneer het ingevoerde gegeven exact gelijk valt met de kolombreedte en er nog andere keuze mogelijkheden zijn : in het geval van BRAINE LE CHATEAU bvb want met de TABtoest verschijnt dan BRAINE LE COMTE en ga je niet naar de volgende kolom.
OPEN OFFICE 4.1.3 WINDOWS 10 op DESKTOP
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door RPG »

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet
Wat klopt daar niet van
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
DERDELINCKXA
Berichten: 24
Lid geworden op: wo nov 29, 2017 4:02 pm

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door DERDELINCKXA »

Zie mijn eerst bericht: wanneer ik een gegeven invoer dat korter is dan de kolombreedte kak toch niet op de volgende kolom klikken met de muis en moet ik dus de TAB-toets gebruiken (met dan het probleem van de keuzes) of moet ik eerst erpnder of ernaast klikken om ban op de goede plaats te klikken.
OPEN OFFICE 4.1.3 WINDOWS 10 op DESKTOP
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door RPG »

Het lijkt er op dat er een slecht invoer formulier gemaakt is wat wij niet zien. Mogelijk is het niet gemaakt voor OpenOffice
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
DERDELINCKXA
Berichten: 24
Lid geworden op: wo nov 29, 2017 4:02 pm

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door DERDELINCKXA »

Ik werk enkel in OPEN OFFICE en het bestand is dus ook aangemaankt met OPEN OFFICE daarom begrijp ik ook niet vanwaar het probleem komt.
OPEN OFFICE 4.1.3 WINDOWS 10 op DESKTOP
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door RPG »

Waarom maak je de kolom niet breder?
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
DERDELINCKXA
Berichten: 24
Lid geworden op: wo nov 29, 2017 4:02 pm

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door DERDELINCKXA »

De komom breder maken zou natuurlijk alles oplossen maar 1 ik moet reeds een bril dragen om het te lezen waardoor ik het niet teveel kan verkleinen
2 ik werk met 2 geopende bestanden omdat ik regelmatig iets anders moet opzoeken
3 Het programma MyHeritage is daarnaast ook open omdat ik moet controleren of de gegevens reeds voorkomen in de stamboom
Hierdoor ben ik verplicht om de grootte van het venster te behouden.
OPEN OFFICE 4.1.3 WINDOWS 10 op DESKTOP
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door RPG »

Naar mijn idee begin je verkeerd door zoals ik het begrijp: de invoer en de vormgeving in een enkel handeling te willen doen.

Maak een eenvoudig werkblad waarin alle gegeven staan in goede kolommen. In verdere bewerkingen ga je werken aan de opmaak.

Voor het zicht werk ik op een manier zodat elk document het gehele scherm beslaat. Dus ik zie altijd maar een enkel document gelijktijdig. Met alt-tab schakel ik tussen de verschillende documenten. Soms heb ik wel zes verschillende documenten open op een enkel venster waarvan er steeds een enkel te zien is.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
DERDELINCKXA
Berichten: 24
Lid geworden op: wo nov 29, 2017 4:02 pm

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door DERDELINCKXA »

Ja Alt-tab kan goed werken maar ik moet de 2 gegevens terzeldertijd kunnen zien om te verifieren of ze kloppen.
En ik begrijp niet wat je bedoeld met de invoer en de vormgeving in een handeling doen?
Ik geef de kolommen een naam om te weten wat er moet inkomen en daarna schat ik de breedte in volgens wat nodig zou zijn en schuif ik de tabulator naar de gewenste plaats en dan begin ik in te voeren.
OPEN OFFICE 4.1.3 WINDOWS 10 op DESKTOP
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door RPG »

Invoer gaat alleen over het intypen van letters. De letters moeten wel in de goede cellen komen. Dat tekent dat je bij een kolom heb voor de achternaam en de voornaam.

Later bij het gebruik ga je pas denken aan het combineren van deze voornaam en achternaam. In welke volgorde ze worden gebruikt :
Achternaam VoorNaam
Of
VoorNaam Achternaam

Ook kan belangrijk zijn om te denken aan de grote van de letter bij het gebruik. Daarom hebben we het ook altijd over een database daarin staan de gegevens voor later gebruik voor vele doeleinden.
DERDELINCKXA schreef:Ik geef de kolommen een naam om te weten wat er moet inkomen en daarna schat ik de breedte in volgens wat nodig zou zijn en schuif ik de tabulator naar de gewenste plaats en dan begin ik in te voeren.
Dat kan wel maar het schijnt dat je daarom in problemen komt met de TAB. Je kunt beter werken met cellen die lossen veel problemen op.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
DERDELINCKXA
Berichten: 24
Lid geworden op: wo nov 29, 2017 4:02 pm

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door DERDELINCKXA »

Wat bedoel je met "cellen" een samengaan van een kolom met een rij vormt toch een cel?

Bedankt toch al voor je moeite; Ik ben reeds met computers bezig van voor ze zo genoemd werden namelijk een TEXAS INTRUMENTS Ti 4499 (die ik nog steeds bewaart heb) maar heb nooit echt les gevolgd.
OPEN OFFICE 4.1.3 WINDOWS 10 op DESKTOP
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door RPG »

DERDELINCKXA schreef:Wat bedoel je met "cellen" een samengaan van een kolom met een rij vormt toch een cel?
Ik heb dat opgeschreven aangezien je ook schreef:
DERDELINCKXA schreef:Ik geef de kolommen een naam om te weten wat er moet inkomen en daarna schat ik de breedte in volgens wat nodig zou zijn en schuif ik de tabulator naar de gewenste plaats en dan begin ik in te voeren.
Dat doet mij denken dat je met tekst aan het werken bent en niet met cellen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
DERDELINCKXA
Berichten: 24
Lid geworden op: wo nov 29, 2017 4:02 pm

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door DERDELINCKXA »

Hoe kan ik hier een voorbeeld en een foto opladen? Ware misschien gemallelijker
OPEN OFFICE 4.1.3 WINDOWS 10 op DESKTOP
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door RPG »

Liever geen schermafbeelding maar beter een klein deel van het werkblad.

Onder het intyp gedeelte staat "bijlage" toevoegen. daar moet je op klikken.
Dan op "bladeren" klikken en een bestand selecteren.
Tot slot bestand "toevoegen" klikken.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door RPG »

DERDELINCKXA schreef:De komom breder maken zou natuurlijk alles oplossen maar 1 ik moet reeds een bril dragen om het te lezen waardoor ik het niet teveel kan verkleinen
2 ik werk met 2 geopende bestanden omdat ik regelmatig iets anders moet opzoeken
3 Het programma MyHeritage is daarnaast ook open omdat ik moet controleren of de gegevens reeds voorkomen in de stamboom
Hierdoor ben ik verplicht om de grootte van het venster te behouden.
Ik heb alles nog eens doorgelezen maar begrijp het probleem feitelijk nog steeds niet. Want ik kan met de pijltjes van de cursortoetsen alle kanten op.
De Enter toets kan ik instellen op een manier zodat deze een richting op gaat die gewenst is.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
DERDELINCKXA
Berichten: 24
Lid geworden op: wo nov 29, 2017 4:02 pm

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door DERDELINCKXA »

Dit is een voorbeeld van het bestand
Dit is een voorbeeld van het bestand
Ok, zag enkel OPTIES.
OPEN OFFICE 4.1.3 WINDOWS 10 op DESKTOP
DERDELINCKXA
Berichten: 24
Lid geworden op: wo nov 29, 2017 4:02 pm

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door DERDELINCKXA »

Dit zijn dus de gegevens die overgebracht worden naar het bestand
Bijlagen
dit is een voorbeeld van een fiche
dit is een voorbeeld van een fiche
OPEN OFFICE 4.1.3 WINDOWS 10 op DESKTOP
DERDELINCKXA
Berichten: 24
Lid geworden op: wo nov 29, 2017 4:02 pm

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door DERDELINCKXA »

Dit is een fichenbak.
Je schreef dat er blanco's werden toegevoegd, kan zijn, maar mijn vraag was ook hoe vind ik die terug en hoe kan ik ze verwijderen?
Alberic
Bijlagen
dIT IS EEN VAN DE 8 FICHENBALKKEN
dIT IS EEN VAN DE 8 FICHENBALKKEN
OPEN OFFICE 4.1.3 WINDOWS 10 op DESKTOP
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door RPG »

Mijn persoonlijke overtuiging is dit gaat gewoon over het inbrengen van gegevens in een databasebereik. Het kan zijn dat jouw versie van OpenOffice niet goed werkt in dat geval is het soms verstandig om het gebruikers profiel te vernieuwen. Zie uit later. Misschien dat een iets andere manier van werken gekozen moet worden. Ik zou zorgen dat ik de kolom namen altijd kan blijven zien door de eerste regel vast te zetten. En ik heb geprobeerd en gemerkt dat de tab- toets altijd wel goed werkt ook is de tekst langer dan de kolom breedte. Het is wel zo dat in gebrachte gegevens die andere cellen overschrijven helaas niet gecorrigeerd worden maar dat was niet het probleem.
Van plaatjes kunnen we weinig zeggen.

Ik heb een andere kleine proef gedaan en het lijkt er op dat een tabel in een database formulier misschien wel iets beter werkt dan een werkblad. Het is wel zo dat de stap van werkbladen naar formulieren in een database nogal een steile leercurve met zich meebrengt.

Maak over de blanco's maar een nieuwe draad wat dat is compleet onduidelijk en maak dat eventueel duidelijk met een echt bestand wat plaatsje daar hebben we niets aan.

Afsluitend denk ik dat je teveel verwacht van Calc.


Gebruikers of users profiel
Lees de link voor informatie. Probeer eens het user profiel te vernieuwen. Het is soms een oplossing voor allerlei problemen. Lees wel goed de aanwijzingen delete niet het userprofiel maar geeft het een andere naam nadat je OpenOffice hebt afgesloten incluis de snelstarter die rechts onder op de toolbar staat. En lees de link voor informatie
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
DERDELINCKXA
Berichten: 24
Lid geworden op: wo nov 29, 2017 4:02 pm

Re: KOLOMBREEDTE klopt niet

Bericht door DERDELINCKXA »

Ik vermoed dat er inderdaad een probleempje moet zitten in de software want als ik klik op het zoeken naar recentere versies krijg ik een foutmelding alsof het programma geen connectie met het internet kan make.

Dank voor uw geduld,
Alberic
OPEN OFFICE 4.1.3 WINDOWS 10 op DESKTOP
Gesloten