Laatste waarde in kolom ophalen

Bespreek het rekenblad
willemkoster28
Berichten: 4
Lid geworden op: vr jun 05, 2020 3:57 pm

Laatste waarde in kolom ophalen

Bericht door willemkoster28 »

Goedemiddag,
Weet iemand hoe ik in een cel de laatste waarde in een kolom kan ophalen?
De kolom wordt dus steeds langer en de bedoeling is dat steeds de laatste waarde wordt opgehaald.
Ik heb het met de volgende formule geprobeerd: =VERSCHUIVING($B$2;AANTALARG(B:B);-1;0) Maar dat lukt dus niet.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Bij voorbaat hartelijk dank
OpenOffice 4.1.7 op windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Laatste waarde in kolom ophalen

Bericht door RPG »

Ik heb geen precies idee over wat de oplossing is maar ik heb het idee dat je al aandig in de goede richting zit.
Ik denk dat je het gehele gebied een naam moet geven. Deze naam moet je gebruiken in de functie. Er is ook een functie die het aantal rijen in het Naam-gebied weergeeft. et lijkt mij dat je dat moet gebruiken in de functie verschuiven of in een andere functie.
In principe moet het waarschijnlijk ook wel met de functie aantal of aantalarg kunnen.

Het is ook een kwestie van de functie leren opbouwen. Begin echt met het simpele Verschuiving net zolang invullen tot je een goede uitkomst krijgt. Je kunt zelf de functie intypen of gebruik maken van de functie-assistent.

De verwijzing kan naar een cel verwijzen maar ook naar een bereik. Door alle parameters goed in te vullen krijg ik maar een enkele cel terug. Wanneer je alles voor verschuiving goed hebt in gevuld dan begin je te zoeken hoe het werkt met de functie rijen. Soms plaats ik de tweede functie eerst in een aparte cel.

Ik heb het niet geprobeerd.

Ter afsluiting ik ben wel benieuwd waar je dit voor nodig hebt aangezien veel mensen de belangrijke opdracht draaitabel over slaan terwijl dat wel heel krachtig is.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
willemkoster28
Berichten: 4
Lid geworden op: vr jun 05, 2020 3:57 pm

Re: Laatste waarde in kolom ophalen

Bericht door willemkoster28 »

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb dezelfde formule in Excel geprobeerd en daar werkt het feilloos.
Ik hou sinds ik zonnepanelen heb, de meterstanden bij in OpenOffice en op een subblad de voortschrijdende jaarrekening.
Elke dag vul ik dus de eindstand in. Als die eindstand dus automatisch opgehaald wordt in de jaarrekening scheelt dat weer.
Zolang het niet lukt of een oplossing aangereikt krijg, blijf ik zoeken.

M.vr.gr.

Wim
OpenOffice 4.1.7 op windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Laatste waarde in kolom ophalen

Bericht door RPG »

Als de formule uit excel komt kun je waarschijnlijk beter LibreOffice gebruiken. Anders gewoon proberen de aanwijzingen boven gebruiken.

LibreOffice kent waarschijnlijk wel het idee B:B maar ApacheOffice niet.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
willemkoster28
Berichten: 4
Lid geworden op: vr jun 05, 2020 3:57 pm

Re: Laatste waarde in kolom ophalen

Bericht door willemkoster28 »

Ik ga eens kijken in LibreOffice.
Bedankt voor de tip.
OpenOffice 4.1.7 op windows 10
willemkoster28
Berichten: 4
Lid geworden op: vr jun 05, 2020 3:57 pm

Re: Laatste waarde in kolom ophalen

Bericht door willemkoster28 »

Het is mij uiteindelijk toch gelukt in OpenOffice.
De juiste formule voor mij is als volgt: =VERSCHUIVING(Blad1.$B$1;AANTALARG(Blad1.B1:Blad1.B500)-1;0).
Ik kwam erachter nadat je had gezegd dat "B:B" niet herkend wordt door OpenOffice.
M.vr.gr.
Wim
OpenOffice 4.1.7 op windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Laatste waarde in kolom ophalen

Bericht door RPG »

Het is mooi dat je zelf een oplossing gevonden hebt.

[Opgelost] Koppeling kan niet bijgewerkt worden (Toon onderwerp) • OpenOffice.org In de link gaat het ook over het verzamelen van gegevens van zonnecollectoren. Wat mij daar in opgevallen is dat de eerste stappen vaak belangrijk zijn.

Die eerste stappen gaan altijd over: Hoe krijg ik de gegevens op zo'n manier aangeleverd zodat het betreffende office programma er gemakkelijk mee kan werken. Wanneer die stap gemaakt is, is meestal geen enkele formule meer nodig om de gegevens te exploiteren.

Een draaitabel ordent een tabel van enkele jaren mooi per dag en maand net hoe je het wilt hebben. LibreOffice kent ook nog het idee van draaigrafiek om mooie grafieken te maken van de gegevens. In Apache Office kan het ook wel maar het kost iets meer handelingen.

Wanneer je voor het eerst een draaitabel ziet is het niet zo duidelijk hoe het werkt. Ik heb het geleerd door met kleine tabellen te beginnen. Klein in zowel rijen als kolommen. Ik doe dat om de resultaten te kunnen herkennen.

De handleiding staat in de helpfile en in de algemene documentatie.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie