Geldigheid en een keuzelijst

Bespreek het rekenblad
MARcelvr3
Berichten: 1
Lid geworden op: ma apr 06, 2020 4:28 pm

Geldigheid en een keuzelijst

Bericht door MARcelvr3 »

Hoe kan ik een drop-down keuzelijst maken die verwijst naar een lijst met waarden waaruit ik kan kiezen?
(ik kon mijn antwoord niet vinden maar vond de volgende antwoord in de Engelse wiki.openoffice.org)

Onder Gegevens> Geldigheid kunt u bepalen wat mensen in spreadsheets kunnen invoeren en hen hulp bieden in de vorm van een lijsten, helptips, enz.

Klik eerst in de cel waar u de lijst wilt laten verschijnen. Als u de lijst in meerdere cellen wilt, selecteert u meerdere cellen.
Kies Gegevens> Geldigheid.
Selecteer naast Toestaan uit de lijst: Celbereik
Typ naast Bron in de vakje: uw celbereik
of klik op de knop naast de invoer kader, en selecteer gelijk de bron lijst van cellen op de juiste tabblad. Dit wordt de drop-down lijst, keuzemenu/keuzelijst.
Uw selectie verschijnt in de balk onder; Geldigheid: Bron
voorbeeld: $Blad3.$D$1:$D$5 klik weer op de knop naast de kader (de icoon naast de kader met pijl om terug te keren naar Geldigheid) en vervolgens op OK


Als u een bereik op hetzelfde blad wilt typen, typt u zoiets als dit: $ F $ 1: $ F $ 20. Je hebt de $ nodig om de referentie absoluut te maken.
Als het bereik op een ander blad staat, voeg dan de absolute bladreferentie vooraan toe, zoals deze: $ Projects. $ F $ 1: $ F $ 20.
Klik OK.

Verander dan, indien nodig, de inhoud van het celbereik en de lijstupdates.
Let op: Eerdere vermeldingen in die spreadsheets die vermeldingen bevatten die niet langer in de lijst voorkomen, veranderen niet.

Probeer ook naast Toestaan: Lijst, en voer uw eigen lijst van woorden onder elkaar in de kader naast Items.

Referentie:
https://wiki.openoffice.org/wiki/Docume ... ct_from%3F
Laatst gewijzigd door RPG op wo apr 22, 2020 11:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht is afgesplitst van https://forum.openoffice.org/nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=88 daar het weinig te maken had met wat daar aan de orde was.
OpenOffice 2.2.1.0 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: keuzelijst maken

Bericht door RPG »

Als je goed Engels begrijpt doe je er goed aan om naar het Engelse forum te gaan. Op dat forum komen regelmatig mooie bijdragen voor die naar mijn idee voor veel mensen verhelderend kunnen zijn. Er is natuurlijk niets op tegen om hier ook te gaan zoeken.

In Opgelost - Bereik auto aanvullen vergroten (Toon onderwerp) • OpenOffice.org wordt wel beschreven hoe geldigheid te gebruiken.

Help bestand
Het help bestand heb ik toch altijd wel als een goed hulpmiddel gezien om iets van OpenOffice te begrijpen. Daarnaast zijn de beschrijvingen in de gebruikersgidsen ook wel waardevol.
Link naar informatie: Documentation Team

Het is natuurlijk wel zo dat het help bestand en de gebruikers gidsen niet echt bedoeld zijn als leermiddelen. Leren omgaan met zoiets als OpenOffice en speciaal het omgaan met de gegevens die we hebben vergen nog weer andere studie boeken.

ApacheOffice is de afgelopen jaren weinig veranderd. Voor beginners kan dat ook een voordeel zijn daar ook de bijbehorende literatuur nog steeds aansluit op ApacheOffice.
LibreOffice is veel veranderd en voor gevorderde gebruikers kan dat zeer nuttig zijn vanwege de uitbreidingen maar de literatuur sluit niet altijd meer goed aan.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie