Formule gezocht

Bespreek het rekenblad
Metssr
Berichten: 7
Lid geworden op: di aug 23, 2011 11:26 pm
Locatie: Malden

Formule gezocht

Bericht door Metssr »

Ik heb een spreadsheet met aantal gereden clubritten verdeeld over 4 groepen.
Onderaan het ik al een optelling van deelnemers per groep door met de functie AANTAL.ALS de cellen te tellen waarin een x staat in het grote blad.
Onderaan staat dus een rij cijfers, die de optelling zijn van een aantal kruisjes in de kolom erboven.
De sheet is 135 rijen lang en loopt van kolom I t/m DM (135 leden onder elkaar en verder elke rit 2 kolommetjes, één met een kruisje om aan te geven dat een lid mee deed en één om aan te geven of hij lek reed dit rit.

Onderaan de totaaltelling levert dus een rij van getallen (het aantal deelnemers) en een lege cel, omdat de optelling van de lekke banden daar niet relevant is.

Nu wil ik in een samenvatting die rij getallen laten tellen op <10, van 10 t/m 15 en boven de 15

met de functie AANTAL.ALS kom ik er wel voor het aantal waarden die kleiner zijn dan 10 met de formule =AANTAL.ALS(I$146:DM$146;"<10")
Ook voor de aantallen die groter zijn dan 15 lukt het met =AANTAL.ALS(I$146:DM$146;">15")

maar als ik dan de ritten wil hebben van 10 t/m 15 Dan krijg ik het niet voor elkaar,

Wie heeft een oplossing.
Dick Metselaar,
OpenOffice 4.1.17 op Mac OS Catalina
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Formule gezocht

Bericht door RPG »

Ik weet niet of de versie van OpenOffice die je gebruikt ook de functie Aantal.alss heeft. Met de functie Aantal.alss is het mogelijk om meerdere voorwaarden op te geven. Naar mijn idee heb je voor de waarden tussen 10 en 15 twee voorwaarden nodig.

Als je een nieuwe versie installeert wees dan voorzichtig daar Apache Office nogal problemen geeft. Ik denk dat een keuze voor LibreOffice misschien beter is daar LibreOffice de ontwikkelingen beter kan volgen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
DiGro
Berichten: 86
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 4:57 pm
Locatie: Hoorn NH

Re: Formule gezocht

Bericht door DiGro »

AANTAL.ALSS zit in AOO
Zou dus moeten lukken met:

Code: Selecteer alles

=AANTAL.ALSS(I$146:DM$146;"<10";I$146:DM$146;">15")
DiGro

----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.15
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Formule gezocht

Bericht door eremmel »

De methode van DiGro werkt prima maar is wat lastiger te doorgronden, echter je had zelf al genoeg kennis van zaken:
Als je net alles hebt geteld van wat <10, dan is alles tussen 10 en 15 toch gelijk aan "tellen alles <=15" minus "tellen alles <10".
Soms is het handig om net even anders tegen een probleem aan te kijken (in dit geval dan).
Succes, Erik
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Metssr
Berichten: 7
Lid geworden op: di aug 23, 2011 11:26 pm
Locatie: Malden

Re: Formule gezocht

Bericht door Metssr »

Heb ik er toch wel dicht bij gezeten. ik interpreteerde de AANTAL.ALSS verkeerd ik dacht dat er dan ook verschillende bereiken moesten zijn. Maar ja kan dus gerust meerdere keren hetzelfde bereik opgeven als het criterium maar anders is.

dit is het dus geworden en het werkt als een trein: =AANTAL.ALSS(I$146:DM$146;">9";I$146:DM$146;"<16") Dit geeft precies het aantal getallen tussen 9 en 16, oftewel 10 t/m 15.

Bedankt mannen voor het op gang helpen. Weer een mooi overzichtje gegenereerd, zonder me suf te hoeven tellen. :bravo:
Dick Metselaar,
OpenOffice 4.1.17 op Mac OS Catalina
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Formule gezocht

Bericht door RPG »

Wanneer je twijfelt over het goed toepassen van een functie maar ook in andere gevallen is het gebruik maken van de functie assistent wel gemakkelijk. Je kunt dan gelijk zien of de uitkomst aan de verwachtingen voldoet. Ook kun je zien of er al of niet fouten optreden. Ze laten zich gemakkelijk verbeteren.
Metssr schreef:ik interpreteerde de AANTAL.ALSS verkeerd ik dacht dat er dan ook verschillende bereiken moesten zijn.
Ik wist ook niet hoe ik dat moest toepassen. Maar ik vond in de helpfile van Libreoffice dat elke range die gebruikt wordt de zelfde afmetingen moet hebben anders wordt er een aangegeven. Bij een verkeerde logica is de uitkomst fout maar dat wordt niet aangegeven maar dat heb je reeds gemerkt en zelf terecht geconstateerd.

Na enige tijd zoeken kon ik ook nog een link vinden met beperkte uitleg.
Functie AANTALLEN.ALS. Ik zie ook dat op die site wisselend gewerkt wordt met "Aantal.als" en "Aantallen.als" Ik weet niet of ze een andere aanduiding gaan gebruiken. De uitleg maakt pas duidelijk welke functie echt bedoeld wordt.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Metssr
Berichten: 7
Lid geworden op: di aug 23, 2011 11:26 pm
Locatie: Malden

Re: Formule gezocht

Bericht door Metssr »

Ik had inderdaad de functieassistent wel gebruikt en dus ook precies gezien wanneer het fout ging. De assistent stelt dan ook een verbetering voor, maar die resulteerde opmerkelijk genoeg in dezelfde foutmelding.

Maar eind goed al goed. bedankt voor jullie reacties.
Dick Metselaar,
OpenOffice 4.1.17 op Mac OS Catalina
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Formule gezocht

Bericht door RPG »

Mijn ervaring met de verbeteringen zijn niet hoopgevend. Ze geven niet vaak een goed resultaat maar dat kan aan mij liggen. Overigens geeft naar mijn idee de functie assistent geen verbeteringen. De verbeteringen komen naar mijn idee van een ander proces: Is de opgegeven tekst om te werken tot een goede functie. Naar mijn idee zijn het twee aparte processen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie