Cursor buiten mijn werkblad !

Bespreek het rekenblad
Eddie
Berichten: 14
Lid geworden op: za jan 18, 2020 1:43 pm

Cursor buiten mijn werkblad !

Bericht door Eddie »

Als 77-jarige actieve, pensionado ben ik voorzichtig begonnen om eens een spreadsheet te maken waarin ik op maandbasis mijn uitgaven wil registreren.
Nou ... ik ben daar aardig in geslaagd, vooral ook door de goede uitleg van de Helpfile en zaken die ik op dit forum heb gelezen.
Ik heb het zelfs voor elkaar gekregen om bepaalde rijen en cellen te beveiligen en de gebruiker ( ik dus !) alleen maar toegang te geven tot de
cellen waarin bedragen getypt kunnen worden.
Mijn cursor kan dan ook alleen maar verschoven worden naar de niet beveiligde cellen. Hij komt dus niet buiten mijn werkblad.
Als ik nu mijn werkblad opslaat en daarna weer opent, dan kan ik met de cursor alle cellen, zowel binnen als buiten mijn werkblad komen.
Echter, als ik probeer iets in een beveiligde cel in mijn werkblad of buiten het werkblad te typen, verschijnt de mededeling dat de cel Beveiligd is ..
Prima dus.
Na een lange inleiding nu de volgende vraag ...
Hoe krijg ik het voor elkaar dat de cursor NOOIT buiten mijn werkblad komt ?
Ik wil die cursor alleen maar kunnen bewegen in de niet beveiligde cellen van mijn werkblad en niet erbuiten.
OpenOffice 4.1.5
Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Cursor buiten mijn werkblad !

Bericht door RPG »

Eddie schreef:Hoe krijg ik het voor elkaar dat de cursor NOOIT buiten mijn werkblad komt ?
Als dit het kernprobleem is dan lijkt mij een gemakkelijke oplossing niet voorhanden. Voor zover ik weet zijn die mogelijkheden niet standaard in een werkblad ingebouwd. Ik denk dat het best wel mogelijk is om dat op te lossen met macro's maar dat wordt wel een stuk moeilijker.

Bij een overzicht van iemands financiën denk ik in de eerste plaats aan het overzicht wat ik van de bank kan krijgen. Het zijn niet de maandoverzichten maar gewoon een CSV. Hier kan best een paar kolommen aan toegevoegd worden zolang de structuur maar gelijk blijft aan het origineel. Ook is het wel mogelijk om er rijen aan toe te voegen. De gegeven van alle jaren kan ik mooi in deze tabel verzamelen.

Analyse van de gegevens met een draaitabel
De draaitabel maakt het mogelijk om deze gegevens mooi te analyseren en te tonen. Het splits met enkele muisklikken alles mooi op jaar en maandbasis. Het mooie hiervan is dat aan de zelfde gegevens steeds andere vragen gesteld kunnen worden
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Eddie
Berichten: 14
Lid geworden op: za jan 18, 2020 1:43 pm

Re: Cursor buiten mijn werkblad !

Bericht door Eddie »

Bedankt voor je reactie ....
Ik heb een goede vriend van ongeveer mijn leeftijd en een digibeet van de eerste orde, die heel graag gebruik wil maken van mijn werkblad.
Als ik het ding op zijn computer installeer weet ik zeker dat hij, in zijn onwetendheid, op allerlei knoppen en balken e.d. gaat drukken om te kijken wat het
oplevert. Want nieuwsgierig is hij wel !!!

Wellicht ben ik niet helemaal, of helemaal niet, duidelijk geweest in mijn eerste verzoek, maar wat ik wil is het volgende ....
Ik wil mijn werkblad, waarin ik mijn financiële administratie bijhoud, schermvullend maken waarbij het onmogelijk moet worden om met de cursor buiten het
werkblad te komen.
Voor mijzelf hoeft dat allemaal niet, maar ja ..... als ik het aan mijn vriend geef, kan ik elke dag komen opdraven met e.e.a. te repareren.
Ik wil het liefst, als met het werkblad gewerkt wordt, ook niet meer die knoppen, werkbalken e.d. zien.
Alleen dus maar het werkblad met alleen toegang tot de cellen waarin een bedrag kan worden ingetoetst.
Overige cellen van mijn werkblad zijn beveiligd.
Wie weet raad ?
OpenOffice 4.1.5
Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Cursor buiten mijn werkblad !

Bericht door RPG »

Ook oudere digibeten zijn wel instaat om iets te leren. Ik ben zelf bezig om een dame van 82 te leren een smartphone te gebruiken en dat gaat redelijk wel.

Het is natuurlijk mogelijk om alle toolbars uit te schakelen maar tot dusver kan ik het menu nog niet uitschakelen. Er is nog wel de mogelijkheid voor volledig scherm maar dan blijft er nog een knop op het scherm staan om terug te gaan.
menu --> beeld --> Volledig Scherm Ctrl+Shift + J

Probeer hem te leren dat hij dit programma voorzichtig moet benaderen en dat hij net zoveel mag rommelen met OpenOffice als hij wil als hij maar een ander iets gebruikt. Bij problemen het gebruikersprofiel vernieuwen ik denk dat dat meestal voldoende zal zijn.

Op de kantoren en andere plaatsen zie je wel dat de gebruiker geen onheil kan aanrichten. Ik heb geen verstand van dat soort zaken maar dat is allemaal op een andere manier geregeld en gemaakt door professionals. OpenOffice zoals wij het gebruiken is gemaakt voor toegankelijkheid en naar mijn idee is het bijna onmogelijk om een normale gebruiker buiten te sluiten zonder gebruik van macro's.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Cursor buiten mijn werkblad !

Bericht door RPG »

Na enig zoeken vond ik zelfs complete macro's met een Nederlandse uitleg.
Keyboard shortcut to hide/show all toolbars - Ask LibreOffice

De tweede macro is min of meer het zelfde maar dan kun je kiezen bij het gebruik.
[Solved] Move Menu Bar and remove Scroll Bars - Possible? (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum

Komt toch min of meer neer op full screen

Maak wel een hyperlink
menu --> Insert --> Hyperlink

Code: Selecteer alles

.uno:CloseDoc
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Eddie
Berichten: 14
Lid geworden op: za jan 18, 2020 1:43 pm

Re: Cursor buiten mijn werkblad !

Bericht door Eddie »

Hartelijk dank weer RPG coor je inbreng ...
Ik ben er blij mee, en ga zometeen aan de slag om e.e.a. te proberen.
Knap overigens dat je zoiets hebt gevonden.
Ik ben pas 3 weken bezig met Calc, dus ik heb nu de kennis van een kleuterschool leerling.
Maar al doende leert men ....
ik ben verbaasd wat er allemaal kan met Calc.
Nogmaals dank ....
OpenOffice 4.1.5
Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Cursor buiten mijn werkblad !

Bericht door RPG »

Eddie schreef:Ik ben pas 3 weken bezig met Calc, dus ik heb nu de kennis van een kleuterschool leerling.
Ik zou toch een CSV opvragen bij de bank en die analyseren met een draaitabel. Dat is sneller en geeft vaak meer mogelijkheden op langere termijn.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Cursor buiten mijn werkblad !

Bericht door eremmel »

RPG schreef:
Eddie schreef:Ik ben pas 3 weken bezig met Calc, dus ik heb nu de kennis van een kleuterschool leerling.
Ik zou toch een CSV opvragen bij de bank en die analyseren met een draaitabel. Dat is sneller en geeft vaak meer mogelijkheden op langere termijn.
OP (Eddie) schrijft in zijn vraag "waarin ik op maandbasis mijn uitgaven wil registreren". Dit zijn niet noodzakelijk enkel door de bank geregistreerde uitgaven. OP kan ook nog veel met contanten werken...
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Cursor buiten mijn werkblad !

Bericht door eremmel »

Ik heb even zelf getest met LO 6.3.4.2
- Default / Standard Cell-Style heb ik op Protected gelaten.
- Nieuwe Cell-Style 'Unprotected' aangemaakt met andere achtergrondkleur..
- Een blok cellen 'Unprotected' gemaakt.
- Sheet op protected gezet ('Select protected cells' uitgezet), zonder wachtwoord.
Nu zou ik alleen binnen mijn Unprotected cellen moeten kunnen navigeren.
- Kan niet links, boven of onder de protected cellen komen met cursor (pijltjes toetsen).
- Kan wel rechts van de protected cellen komen met cursor (pijltjes toetsen), maar elke volgende keer spring ik meer naar rechts als ik dat probeer. Het lijkt erop dat Calc cellen die erg ver naar rechts liggen als 'onbekend' markeert. Daar kun je dus doorheen navigeren, en bij het navigeren m
- Elke Tab, Enter, Home, (Ctrl-)End brengt me terug in een van de Unprotected cellen.
- Ctrl-Home heeft het zelfde effect als met de pijltjes naar rechts.

Tip:
Door 1x met Ctrl-Pijl-Rechts helemaal naar kolom AMJ te springen (en met Enter terug) lijkt het navigatie probleem opgelost te zijn.
Ik voeg mijn voorbeeld toe.
Bijlagen
Protected.ods
(7.65 KiB) 154 keer gedownload
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Cursor buiten mijn werkblad !

Bericht door RPG »

eremmel schreef: RPG schreef:

Eddie schreef:
Ik ben pas 3 weken bezig met Calc, dus ik heb nu de kennis van een kleuterschool leerling.

Ik zou toch een CSV opvragen bij de bank en die analyseren met een draaitabel. Dat is sneller en geeft vaak meer mogelijkheden op langere termijn.


OP (Eddie) schrijft in zijn vraag "waarin ik op maandbasis mijn uitgaven wil registreren". Dit zijn niet noodzakelijk enkel door de bank geregistreerde uitgaven. OP kan ook nog veel met contanten werken...
Of OP=Eddie die met bankzaken of met kasgeld werkt is voor mijn gevoel niet belangrijk. Ik denk dat uitgaan van wat de bank eventueel aanlevert het beste is. Voor mij zelf heb ik daar enige kolommen aan toegevoegd die aan het eind van de tabel staan. Op die manier kan ik gemakkelijk de bankgegevens toevoegen en later ook mijn eigen aanvullingen daar opgeven.

Ook het toevoegen van rijen is geen probleem. Ik denk dat het toevoegen van rijen die enkel en alleen met kasgeld te maken hebben ook geen probleem is maar dan wordt het meer een echte database.

Het probleem in deze draad is dat een beginner iets probeert te schrijven voor iemand die ook niet kan omgaan met een computer. Dat is mijns inzien een slechte combinatie.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Eddie
Berichten: 14
Lid geworden op: za jan 18, 2020 1:43 pm

Re: Cursor buiten mijn werkblad !

Bericht door Eddie »

Beste eremmel ...
Bedankt voor je voorbeeld.
Die heb ik gedownload en geopend, en inderdaad ... de cursor komt niet buiten de beveiligde (gele) cellen.
Dat had ik in mijn eigen werkblad ook al ervaren, maar .... als je de beveiliging eraf haalt, om bv. een wijziging aan te brengen en even later de beveiliging weer activeert,
en daarna je werkblad opslaat en meteen daarna weer opent, dan kun je gewoon weer met je cursor buiten het kader van de onbeveiligde cellen komen.
Dus als je in je werkblad de beveiliging activeert, dan blijft de cursor binnen het kader van de onbeveiligde cellen.
Als je daarna je werkblad opslaat op je pc en gelijk daarna weer opent, kun je met je cursor weer gewoon buiten de onbeveiligde cellen komen.
En dat is wat ik liever niet wil. De cursor moet altijd binnen het kader van de onbeveiligde cellen komen.
Dit is wat ik doe...
3. via het menu Extra - zie hieronder.
Verwijder het vinkje bij Beveiligd om het de gebruiker mogelijk te maken de momenteel geselecteerde cellen te wijzigen.
Selecteer Beveiligd om wijzigingen aan de inhoud of opmaak van een cel te voorkomen.
OpenOffice 4.1.5
Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Cursor buiten mijn werkblad !

Bericht door eremmel »

Eddie schreef:Beste eremmel ...
.... als je de beveiliging eraf haalt, om bv. een wijziging aan te brengen en even later de beveiliging weer activeert,
en daarna je werkblad opslaat en meteen daarna weer opent, dan kun je gewoon weer met je cursor buiten het kader van de onbeveiligde cellen komen.
Dus als je in je werkblad de beveiliging activeert, dan blijft de cursor binnen het kader van de onbeveiligde cellen.
Als je daarna je werkblad opslaat op je pc en gelijk daarna weer opent, kun je met je cursor weer gewoon buiten de onbeveiligde cellen komen.
En dat is wat ik liever niet wil. De cursor moet altijd binnen het kader van de onbeveiligde cellen komen.
...
Eddie, dat zie ik nu ook. Ik spring naar kolom BM na het openen. Geldt voor jou ook dat je alleen naar rechts buiten de niet-beveiligde cellen kunt komen?
Er zitten best wel nog kleine fouten in AOO en LO, het is niet anders, maar Tab/Enter brengt mij terug naar de onbeveiligde cellen. Dat is misschien de escape die je kennis toch maar moet onthouden (via een post-it op z'n monitor).
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Eddie
Berichten: 14
Lid geworden op: za jan 18, 2020 1:43 pm

Re: Cursor buiten mijn werkblad !

Bericht door Eddie »

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik kan naar ALLE kanten buiten de beveiligde cellen komen ....
Jouw suggestie om de TAB te gebruiken is een goeie ... daar kan ik wat mee.
Blijkbaar worden niet alle afspraken die ik in mijn werkblad heb vastgelegd, ook meegenomen als ik mijn werkblad opsla op mijn pc !!!
Ik wilde nog proberen of dit verschijnsel zich ook voordoet in Excel, maar dat programma heb ik niet.
Maar ... ik blijf zoeken naar de oplossing die IK graag wil.
OpenOffice 4.1.5
Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Cursor buiten mijn werkblad !

Bericht door RPG »

LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Eddie
Berichten: 14
Lid geworden op: za jan 18, 2020 1:43 pm

Re: Cursor buiten mijn werkblad !

Bericht door Eddie »

Knap hoor dat je de fout gevonden hebt ....
Dus dat het een erkende fout is nu wel zeker.
Ik dacht aanvankelijk dat mijn gebrekkige kennis de oorzaak zou zijn en verwachtte wel dat iemand die mijn verhaal zou lezen met
de goede oplossing zou komen. Helaas dus niet, ondanks jullie verwoede pogingen, waarvoor dank.
Vreemd vind ik wel dat de fout al dateert van ergens in 2014 en er nu nog geen oplossing is.
Ik zou toch denken dat bijna iedere gebruiker van OpenOffice daar mee te maken heeft gehad.
In elk simpel tabelletje zitten altijd wel cellen waar de gebruiker van af moet blijven.
Ik kan dus nu mijn zoekpoging om een oplossing te vinden wel staken en sluiten.
Bedankt allemaal .....
OpenOffice 4.1.5
Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Cursor buiten mijn werkblad !

Bericht door eremmel »

Eddie, als je op die bug-website een account maakt kun je ook op deze bug stemmen.

Verder zou je kunnen overwegen om bij je kennis LibreOffice te installeren. Heb je ook wat meer kans dat als je toch van iemand een Excel document krijgt (*.xlsx) dat je dat beter kunt lezen (en eventueel kunt schrijven).

AOO is in princiep stabieler dan LO, maar wordt helaas veel langzamer ontwikkeld (Recent heb ik een nieuwe zakelijke laptop en heb besloten om nog alleen LO te gebruiken). LO is sneller met het volgen van MSO ontwikkelingen.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Eddie
Berichten: 14
Lid geworden op: za jan 18, 2020 1:43 pm

Re: Cursor buiten mijn werkblad !

Bericht door Eddie »

Beste Eremmel ...
Bedankt voor de tips ... dat ga ik zeker doen.
Ik ga zelf ook eens snuffelen aan LibreOffice.
Ik kan er alleen maar wijzer van worden.
Nogmaals dank
OpenOffice 4.1.5
Windows 10
Plaats reactie