inhoud cellen Calc kopieren naar cellen in tabel in Writer

Bespreek het rekenblad
Inge de Weerd
Berichten: 7
Lid geworden op: ma jan 06, 2020 5:45 pm

inhoud cellen Calc kopieren naar cellen in tabel in Writer

Bericht door Inge de Weerd »

Beste mensen,

Vroeger selecteerde ik een blok cellen in een Excel-bestand en kopieerde de inhoud van het blok (control c) naar een aangemaakte tabel in een Word-bestand (control v).
Dat ging automatisch goed, maw de inhoud van de cellen uit Excel, stonden daarna in de juiste cellen van de tabel.
Als ik nu een blok cellen in Calc kopieer en plak in een tabel in Writer, wordt de hele blok cellen uit Calc in 1 enkele cel van de tabel in Writer gezet, dus niet juist verdeeld over de cellen van de tabel.
Wat een ellende!
Wie kan mij helpen?

Ik ben onlangs overgestapt van Word en Excel naar OpenOffice Calc en OpenOffice Writer. Ik begin er al spijt van te krijgen.
Inge
OpenOffice 4.1.7 op Windows
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: inhoud cellen Calc kopieren naar cellen in tabel in Writ

Bericht door RPG »

Je moet de geselecteerde gegevens uit calc gelijk in writer plakken. Niet in een cel van een tabel. Misschien kun je de gegevens ook reeds vorm geven in Calc.

Er zijn mogelijk ook nog veel betere methodes maar dat hangt af van het geheel. Wanneer je gewend bent met veel lange tabellen om te gaan dan is het naar mijn idee beter om te gaan werken met LibreOffice. LibreOffice heeft de afgelopen jaar veel uitbreidingen gekregen en terwijl de ontwikkeling van ApacheOffice bijna stil ligt.

Wanneer je met lange tabellen werkt is het begrijpen van de gegevensbronnen erg belangrijk. Lees als begin [Tutorial] Het maken van een geregistreerde database. Je kunt ook op gegevensbronnen zoeken.

En bedenk wel dat het overschakelen naar een ander programma niet zo gemakkelijk is neem daar ruim de tijd voor en probeer een andere werkwijze te leren.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: inhoud cellen Calc kopieren naar cellen in tabel in Writ

Bericht door RPG »

Ik heb nog even geoefend en gezocht. Wanneer vaak gewerkt word met gegevens uit grote tabellen waarvan maar een klein deel gebruikt wordt is het gebruik van de gegevensbronnen aan te bevelen zoals beschreven in ; tabellen uit de gegevens bronnen (Toon onderwerp) • OpenOffice.org.

De oefening brengt ook nog het volgende naar voren
Kopieren van uit calc
Plakken als tekst in writer
menu --> Tabel --> converteren --> van tekst naar tabel
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Inge de Weerd
Berichten: 7
Lid geworden op: ma jan 06, 2020 5:45 pm

Re: inhoud cellen Calc kopieren naar cellen in tabel in Writ

Bericht door Inge de Weerd »

Bedankt RPG,

Nu zag ik je 2de reactie.
Ik heb "tabellen uit de gegevens bronnen" gelezen maar snap dat (nog niet).

De oefening heb ik ook geprobeerd.
"menu" zie ik nergens staan in Writer, misschien kijk ik met m'n neus
En als de ik de afbeelding van mijn tabel in Writer geselecteerd heb, blijft de optie "converteren van tekst naar tabel grijs", maw is niet mogelijk om toe te passen.

Groeten,

Inge
OpenOffice 4.1.7 op Windows
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: inhoud cellen Calc kopieren naar cellen in tabel in Writ

Bericht door RPG »

Het is zo dat ik heel veel van die dingen ook moet uit zoeken. Blijkbaar is er ook een verschil in ApacheOffice en LibreOffice. Ik geloof dat het voor beiden gelijk is om : Menu --> Bewerken --> Plakken Speciaal
te gebruiken. En dan kiezen voor tekst zonder opmaak.

Voor de volgende bewerking : De gewenste tekst selecteren en dan
menu --> Tabel --> converteren --> van tekst naar tabel

Let wel de over gang van MicrosoftOffice naar LibreOffice of ApacheOffice geeft echt wel gewenning problemen. Al is het alleen maar andere namen voor het zelfde
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: inhoud cellen Calc kopieren naar cellen in tabel in Writ

Bericht door RPG »

OpenOffice biedt soms veel verrassingen negatief en positief. Ik merk als ik gegevens van uit calc invoeg als tekst en daarna de tekst selecteer dat er met
menu --> Tabel --> invoegen --> Tabel
er gelijk een tabel van gemaakt wordt. Ook wordt dan de toolbar voor tabellen getoond met de mogelijk voor autoopmaak.

Dit is alles is natuurlijk alleen maar handig als je dit dagelijks vaak doet. Met het doen van uit de gegevens bronnen wordt het nog gemakkelijker.

Office programma's zijn echt bedoelt voor kantoor werkers die het de gehele dag doen
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Inge de Weerd
Berichten: 7
Lid geworden op: ma jan 06, 2020 5:45 pm

Re: inhoud cellen Calc kopieren naar cellen in tabel in Writ

Bericht door Inge de Weerd »

Sorry voor mijn late reactie, RPG, er ging weer enige tijd overheen voordat ik rustig de tijd nam om dit uit te proberen, maar het werkt!

Dank!!!

Inderdaad een blok cellen selecteren in Calc en control Copy
Daarna in Writer: Bewerken, Plakken Speciaal, Tekst zonder opmaak (Jij hebt het over "menu", maar bij mij staat het onder Bewerken)
Daarna dat tekstblok selecteren en: Invoegen Tabel.
Klaas is Kees, O nee, Inge!!!
Nogmaals dank en sorry voor mijn late reactie.
OpenOffice 4.1.7 op Windows
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: inhoud cellen Calc kopieren naar cellen in tabel in Writ

Bericht door RPG »

Het is in de eerste plaats goed dat het nu werkt. Met het woord menu wordt gewoon de regel in het programma bedoeld. Die regel waar ook het woord bewerken staat.

In denk dat die manier van een aanwijzing te geven nog goed werkt in ApacheOffice maar de versie van LibreOffice die ik gebruik heeft al 8 verschillende mogelijkheden hoe de gebruikersinterface eruit ziet. Ik denk niet dat we dan nog beginners kunnen helpen met een eenvoudige aanwijzing.

Ik denk dat eenvoudige gebruikers er misschien wel goed aan doen om de volledige KantoorSoftware te vermijden en misschien zoiets als Google Docs te gebruiken. GoogleDocs is eenvoudiger in gebruik. Ik ben langzaam meegegroeid met OpenOffice maar voor beginners lijkt het mij te gecompliceerd te worden.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie