Knop doet raar

Bespreek het rekenblad
dirkinductie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma mar 05, 2018 11:05 am

Knop doet raar

Bericht door dirkinductie »

Als ik een via besturingselementen een knop gemaakt heb gaat deze snel knipperen als ik de bewerkingsmodus uitzet. Het hele calc. blad werk daardoor niet.
Het probleem is bij een bestaand calc bestand met knoppen begonnen. Geen idee wat de oorzaak is. Het is niet meer te gebruiken. Een nieuwe gemaakt, maar krijg hetzelfde probleem weer. Weet er geen raad meer mee.
LibreOffice Versie: 5.4.2.2 (x64)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Knop doet raar

Bericht door RPG »

Ik denk niet dat wij het kunnen raden met alleen deze beschrijving maar ik zal een poging wagen.

Ik denk dat er een macro aan gekoppeld is die misschien ook de zelfde knop weer aktiveert. Je zou kunnen proberen de macro uit te schakelen of er een wait van 3000 milliseconden in te zetten.

Code: Selecteer alles

wait 3000
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
dirkinductie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma mar 05, 2018 11:05 am

Re: Knop doet raar

Bericht door dirkinductie »

Het ziet eruit alsof iemand continue de knop heel snel achterelkaar indrukt. Zonder dat er een macro aan gekoppeld zit gebeurt dit ook.
LibreOffice Versie: 5.4.2.2 (x64)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Knop doet raar

Bericht door RPG »

Voorlopig kan ik niet zoveel vertellen als verander het gebruikers profiel en sla het document op met ODF extensies. Misschien is beiden al gedaan maar ik plaats deze twee adviezen toch vaak als eerste.

Gebruikers of users profiel
Lees de link voor informatie. Probeer eens het user profiel te vernieuwen. Het is soms een oplossing voor allerlei problemen. Lees wel goed de aanwijzingen delete niet het userprofiel maar geeft het een andere naam nadat je OpenOffice hebt afgesloten incluis de snelstarter die rechts onder op de toolbar staat. En lees de link voor informatie

Maak een backup
Blijkbaar wordt je systeem toch wat onstabiel en lijkt het mij belangrijk om een backup te hebben. Dit advies zou feitelijk ook overbodig moeten zijn maar velen werken zonder backup van belangrijke gegevens.

Windows
Op het Engelse forum komen herhaaldelijk ook onbekende problemen voorbij, Voor Window 10 gebruikers wordt vaak het advies gegevens om actief alle updates te installeren. Overigens is dit meestal belangrijk voor ApacheOffice gebruikers. Als onderschrift gebruik je ook een oude versie van LibreOffice. Ik zou of het onderschrift bij werken naar de huidige versie of als je daadwerkelijk een oude versie gebruik is het misschien beter om een nieuwere versie te gebruiken. Als je twee computers hebt probeer het eerst op een minder belangrijke computer.

Nu pas het feitelijke probleem.
Ik ga er vanuit dat het te maken heeft met de administratie. Langzamerhand wordt vaak zoiets opgezet. Zolang iets werkt is iedereen tevreden en is er ook geen reden om te veranderen. Zo zijn we als mensen normaal. Wanneer zo'n programma / administratie problemen geeft is er toch ook wel reden om je meer te verdiepen in de werking van het betreffende programma. De enkele keren dat ik gekeken heb naar een programma wat problemen gaf was meestal de reden dat de computer te veel belast werd.

De vraag is: wat al die knoppen moeten doen?

Krijg je ook het idee dat LibreOffice langzamer reageert op kleine opdrachten nu de administratie groeit?

Wat ik mij ook afvraag is het alleen een probleem van LibreOffice of van de gehele computer?
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Knop doet raar

Bericht door RPG »

Ik heb de afgelopen dagen weer eens opnieuw gekeken naar wat er mogelijk is met OpenOffice, welke versie dan ook. Ook met de vraag in het achterhoofd wat betreft het verzenden van een PDF per mail. Hoe beter ik OpenOffice bestudeer hoe ik meer ik de indruk krijg dat de meeste beginners er goed aan doen zich te richten op allerlei menu opdrachten. Vooral overstappers van Microsoft Excel die zich richten op het automatiseren door middel van macro's komen naar mijn idee nog eerder in problemen dan de eenvoudige gebruikers. Het probleem is namelijk dat ze niet leren dat OpenOffice toch een wat andere werkwijze heeft en daarbij ook minder kan. Het is wel zo dat LibreOffice wel beter aansluit bij Microsoft Excel maar toch nog onvoldoende om de overgang gemakkelijk te maken.

Mijn idee over het probleem dat in deze draad aan de orde is: De knop doet raar. Ga voorlopig door op de gekozen weg en leer langzaam alle menuopties te gebruiken. Schakel langzaam alle macro's uit en vervang deze door zelf te kiezen en plakken gegevens. Het hebben van een werkblad voor elke factuur die verzonden wordt zoals beschreven in een andere draad lijkt mij niet een goede manier van omgaan met welk computer programma dan ook. Als je het bevalt kun je kleine stappen maken naar een andere manier van gebruiken die beter aansluit bij OpenOffice. Daarbij is een wat recente versie van LibreOffice aan te bevelen.

Mijn idee is dat het advies van iemand in de echte wereld beter is dan hulp zoeken op computer forums. Het is wel verstandig om te bevragen over kennis over OpenOffice als je dat wilt gebruiken en hierover ook garanties vereisen.

Er is ook een draad met Boekhouden in de titel. Daar word ook aan gegeven dat het doen van de boekhouding op het web misschien wel aan te bevelen is. Ik persoonlijk heb daar geen idee over maar boekhouden en computers is toch verbonden met deskundigheid. Het lijkt mij niet vreemd om met deze problemen naar een deskundig iemand te gaan in plaats van langdurig zelf te rommelen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Knop doet raar

Bericht door floris v »

Het lijkt me een goed idee als je de code van de macro hier toevoegt.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie