Waarde NUL en lege velden overslaan?

Bespreek het rekenblad
vegazosten@gmail.com
Berichten: 3
Lid geworden op: do okt 17, 2019 5:02 pm

Waarde NUL en lege velden overslaan?

Bericht door vegazosten@gmail.com »

Hallo, bij GEMIDDELD (of SOM) wil ik elk veld met waarde 0 of een leeg veld uitsluiten of overslaan.
Ben al een hele tijd ah zoeken waarom ik steeds weer een fout krijg?
Heb al meerdere formules geprobeert niks is correct.
Werkt niet bij OpenOffice =GEMIDDELD.ALS(A1:A7;">=0") Deze werkt wel bij EXCELL!
Ook deze manier lukt niet =GEMIDDELD(A1:A7;"<>0") werkt niet.
Deze manier lukt ook niet =GEMIDDELD.ALS(A1:A7;<>0")
:crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :crazy:

Ondertussen zelf al gevonden.
Heb via excell-online een testje gemaakt met Gemiddeld.als dan gedownload en geopend met OpenOffice.
Dan opgeslaan als een OpenOffice bestand en ja nu zag ik de fout. 'Gemiddelde.als' moet 'gemiddeldeals' zijn.
Een punt teveel. Dit was de juiste formule =GEMIDDELDEALS(A5:D5;">0")
Laatst gewijzigd door vegazosten@gmail.com op vr okt 18, 2019 4:48 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Open Office Windows 417
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Waarde NUL en lege velden overslaan?

Bericht door RPG »

Ik zou de functie assistent gebruiken. Dan krijg je de goede namen.
menu --> Invoegen --> Functie
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
vegazosten@gmail.com
Berichten: 3
Lid geworden op: do okt 17, 2019 5:02 pm

Re: Waarde NUL en lege velden overslaan?

Bericht door vegazosten@gmail.com »

Ik kreeg ook voorstellen maar ook dat werkte niet.
Assistent heb ik nog nooit gebruikt, es testen dan.
Open Office Windows 417
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Waarde NUL en lege velden overslaan?

Bericht door RPG »

Waar je op moet letten bij het schrijven van functies.
  • In de eerste plaats goede namen voor de functies gebruiken.
  • In de tweede plaats de goede argumenten gebruiken wanneer de naam goed is.
  • In de derde plaats wanneer de naam goed is en het aantal argumenten goed zijn moeten de argumenten ook nog goed aangeboden worden.
Beginners maar ook overstappers van Excel doen er goed aan om zich goed te verdiepen in de normale werking van Calc. Wanneer de gegevens feitelijk een eenvoudige tabel zijn wordt er goed aan gedaan om formules zoveel mogelijk te vermijden en gebruik te maken van andere mogelijkheden om iets met deze gegevens te doen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
vegazosten@gmail.com
Berichten: 3
Lid geworden op: do okt 17, 2019 5:02 pm

Re: Waarde NUL en lege velden overslaan?

Bericht door vegazosten@gmail.com »

Wel, ik was al een tijdje bezig met open office. Maar iemand hielp me met mijn vraag hoe ik die nul of een leeg veld kon negeren/skippen? Bleek met ALS. Maar ze gebruikte excell ...? Dus dacht ik ok nu weet ik waar ik zoeken moet maar die punt had ik niet ih oog. lol Ze gebruikte ook >= maar dat hoeft niet. Gewoon groter dan nul dan slaat OO het over.
Open Office Windows 417
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Waarde NUL en lege velden overslaan?

Bericht door RPG »

vegazosten@gmail.com schreef:Hallo, bij GEMIDDELD (of SOM) wil ik elk veld met waarde 0 of een leeg veld uitsluiten of overslaan.
Je bent de vraag begonnen met bovenstaand citaat. Door het uitsluiten van 0 waarden krijg je naar mijn idee de verkeerde uikomst. Soms is een 0 waarde een goede uitkomst. Ik denk aan een voetbal wedstrijd waarbij een of beide ploegen geen doelpunten maken. Het zou beter kunnen zijn wanneer je test of het wel nodig is om het gemiddelde te berekenen. Hiervoor kan de functie aantal gebruikt worden. Ik denk aan zoiets als:

Code: Selecteer alles

Als
   Aantal is groter dan 0 
     dan
   bereken gemiddelde
Voorzover ik weet kijken de functies Aantal en gemiddelde alleen naar getallen en logische waardes. Ik denk dat je die functie natuurlijk ook gelijktijdig aan een test kunt verbinden. Ik heb dat geheel niet allemaal geprobeerd.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Waarde NUL en lege velden overslaan?

Bericht door RPG »

Ik heb gemeld deze draad gemeld aan het Nederlandse vertaalteam. Ook heb ik aangegeven dat ik het niet zo consequent dat er soms een punt gebruikt wordt en soms niet. Bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

Aantal.als
Gemiddeldeals
Som.als
Ik kreeg bericht terug dat er naar gekeken wordt en mogelijk aangepast in een volgende versie. LibreOffice is in mijn versie consequenter.

Ik ken ook niet alle functies uit mijn hoofd. Bovendien probeer ik functies ook zoveel mogelijk te vermijden ten gunste van zaken die ik zo kan aanklikken.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie