Waar is de toevalsfunctie?

Bespreek het rekenblad
Flutelab
Berichten: 4
Lid geworden op: di mar 12, 2019 1:03 pm

Waar is de toevalsfunctie?

Bericht door Flutelab »

beste forumleden,
even voorstellen: ik ben Maarten Visser, instrumentenbouwen te Amsterdam en ik gebruik OO al jaren. Maar nu heb ik iets geks: ik kan de toevalsfunctie niet vinden. In de engelstalige versie is het =RAND() . Maar al mijn pogingen eidigen in een #NAAM?. Maar als die functie in de engelstalige versie zit (hier: https://wiki.openoffice.org/wiki/Docume ... D_function ) dan heeft de NL versie hem toch ook?
Bij voorbaat dank voor jullie input.
Maarten
Flutelab
Laatst gewijzigd door Flutelab op di mar 12, 2019 3:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
OpenOffice 4 op Win10 met Ryzen5 en SSD
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Waar is de toevalsfunctie?

Bericht door eremmel »

Wat dacht je van ASELECT() of ASELECTTUSSEN.

Je kunt zoiets zelf ook snel testen: zet via Extra, Opties je talen op Engels, gebruik die Engelstalige functie, document bewaren en weer terug naar Nederlands.

Ik zelf vind het een grote ramp die vertalingen van functie namen in Calc, ik loop ook altijd te zoeken, daarom heb ik altijd Engelstalige UI aanstaan.

Met LibreOffice heb je de mogelijkheid om via Opties, Calc, Formule te kiezen voor 'Gebruik Engelse functienamen'.
 Edit: De experimentele environment variabele OOO_CALC_USE_ENGLISH_FORMULAS werkt ook nog steeds in AOO. 
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Flutelab
Berichten: 4
Lid geworden op: di mar 12, 2019 1:03 pm

Re: Waar is de toevalsfunctie?

Bericht door Flutelab »

bedankt, dat is em! Ik ga er nu leuk mee spelen. Eerste toepassing: steeds een gerandomiseerde locatie bepalen waar een print komt in de tray van mijn Formlabs 3D-printer om zo de slijtage regelmatig te verdelen.
een groet, Maarten
OpenOffice 4 op Win10 met Ryzen5 en SSD
Plaats reactie