[ OPGELOST] openoffice werkblad grootte

Bespreek het rekenblad
Sagitarius
Berichten: 4
Lid geworden op: wo mar 14, 2018 7:28 pm

[ OPGELOST] openoffice werkblad grootte

Bericht door Sagitarius »

ik werk met windows 7 home 64 bits en met OpenOffice 4.1.5
Verder ben ik niet bedreven met Calc van OpenOffice.
Onlangs heb ik met succes wat transacties van mijn Bank in csv-formaat
gedownload en goed in OpenOffice geladen.
Maar wat mij meteen opvalt is dat het werkblad maar 1(een) blad laat zien en wel blad1,
dus geen tabs naar blad2,blad3 .(die er overigens ook niet zijn)
Maar mijn script zou wat informatie moeten schrijven naar blad2.
Probbleem dus voor mij.
Verder zie ik dat blad1 een bijna oneindig aantal kolommen heeft
terwijl het data gedeelte eigenlijk de range A1:Q45 is
Waarom al die resterende kolommen?
Waarschijnlijk daardoor geen ruimte voor blad2??
Is dit te verhelpen?
Laatst gewijzigd door Sagitarius op do nov 22, 2018 1:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Openoffice 4.1.5
windows 7 64 bits
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: openoffice werkblad grootte

Bericht door RPG »

Er zijn verschillende methodes om een nieuw blad in te voegen. De gemakkelijkste methode nu is:
menu --> Invoegen --> Blad

Je kunt ook met de Rechter muisknop klikken op "Blad1" tab.

Druk ook op de F1 knop terwijl je op een spreadsheet blad bent.
Klik dan op het woord: Index.
Type onder zoekterm het woord: blad

Het is aan te raden om alle menu item te lezen. Ook is het belangrijk om te onderkennen wanner ze actief worden.

Maak je geen zorgen over de lege cellen en bladen.
Sagitarius schreef:Maar mijn script zou wat informatie moeten schrijven naar blad2.
Probbleem dus voor mij.
Ik denk dat je de draaitabel moet gebruiken voor het door zoeken van je bankgegevens. Die is gemaakt voor dat soort zaken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: openoffice werkblad grootte

Bericht door RPG »

Mogelijk helpt een korte aanvulling het een en ander gemakkelijker te begrijpen en ook om gerichter te studeren.

CSV importeren
Het goed importeren van de bankgegevens is het belangrijkste. Voor de beginner is dit nog geen eenvoudige taak maar wel belangrijk. In [Tutorial] Voor het inlezen van CSV staat het beschreven. Wees pas tevreden als het ook alle kolommen goed zijn ingelezen. Sla het eindresultaat op in een werkblad. Later kunnen andere verkregen gegevens van de bank zonder problemen worden toegevoegd.

De verzamelde gegevens
Het is belangrijk de verzamelde gegevens onveranderd te bewaren zoals boven beschreven. Wel kan men kolommen of regels toevoegen om informatie uit de gegevens te halen. Bij het toevoegen van kolommen denk ik niet aan veel kolommen hoogsten 2 of 3. In deze toegevoegde kolommen kan van elke regel iets bijzonders worden aangeduid. De aanduiding kan zijn doe van de uitgave. Wanneer bankgegevens en kasgegevens bijgehouden worden kan een andere kolom dienen dit verschil duidelijk te maken.

Geregistreerde database
Het werkblad kan goed dienen als basis voor een geregitreerde database. In [Tutorial] Het maken van een geregistreerde database wordt dit beschreven. Voor beginners is het gemakkelijk om van een werkblad een soort database te maken. Het is wel zo dat er ook enige beperkingen zijn. De belangrijkste is wel dat niet gelijktijdig het werkblad en in de database gewerkt kan worden. Dus eerst de gegevens goed invoeren en daarna pas met de gegevens gaan werken.

Werken met een geregistreerde database.
Het voordeel is dat in bijna welk document ook nu kan werken met de gegevens uit de geregitreerde database.. Dit document moet natuurlijk een OpenOffice document zijn op de zelfde computer althans het moet bereikbaar zijn. Het maken van queries in de database maakt een deel van de zichtbaar. Ook houdt het werkblad automatisch bij wanneer een tabel verlengt wordt.

Werkblad voor informatie
Na deze voorbereidingen die moeilijker lijken dan dat ze zijn is het gemakkelijk om een werkblad te maken waarin met eenvoudig de gegevens uit de gegevensbronnen kan halen om informatie uit deze gegevens te halen. Een draaitabel kan direct verbonden worden met een tabel of query uit een geregistreerde database. Een draaitabel is een buitengewoon krachtig hulpmiddel om gegevens te analyseren. Een tabel gegevens over meerdere jaren en maanden laat zich zonder enige formule op splitsen in welke periode dan ook. Het is wel zo dat voor week perioden enige formules nodig zijn.

Enige voorbeelden
[Opgelost] Koppeling kan niet bijgewerkt worden
berekendveld toevoegen in draaitabel
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie