hoe persoonsfiche maken

Bespreek het rekenblad
Andre13
Berichten: 10
Lid geworden op: wo jan 31, 2018 4:28 pm

hoe persoonsfiche maken

Bericht door Andre13 »

Ik heb een spreadsheet met ledeninformatie.
Nu wil ik op blad 2 een persoonsfiche maken en gebruik de formule =$LEDEN.A101 om de naam te kopieren, formule =$LEDEN.B101 om de voornaam te kopieren enz enz .
Nu wil ik het cijfer 101 variabel maken en plaats in cel A1 het cijfer 101 of een willekeurig ander cijfer en alle velden zouden het nieuwe cijfer moeten gebruiken.
Hoe kan ik een fiche maken van een willekeurig persoon ?
Windows 10
Libre Office Versie: 6.1.1.2 (x64)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: hoe persoonsfiche maken

Bericht door RPG »

Ik weet niet wat een goede en gewenste oplossing is. Het is ook afhankelijk van hoeveel tijd je er wilt aan besteden.

De gegevens uit de ledenadministratie zie ik altijd als een database. Aan dat woord zelf moet je niet zoveel aandacht geven maar het maakt het schrijven gemakkelijk. Voor een bepaald doel kan het noodzakelijk zijn om de basis gegevens op een bepaalde manier te tonen. Ik doe dat het liefst met een query in een geregistreerde database. Het voordeel daarvan is dat de tabel gemakkelijk kan veranderen en OpenOffice regelt dat wel.

Dan hebt ik de vraag wat is een persoonsfiche? Ik stel mij hier bij een soort naamkaartje voor. Het lijkt mij dat dat nog wel het best te regelen is met het maken van labels of etiketten.

Hieronder enige links om bovenstaande gedachte uit te werken.
[Tutorial] Het maken van een geregistreerde database
[Tutorial] Het maken van etiketten

Ik hoop dat dit voorlopig een begin is maar als je liever met spreadsheetfuncties werkt dat moet je denk ik gaan zoeken naar geldigheid.
menu --> Gegevens --> Geldigheid
Je koppelt een cel met de lijst van namen.
In een andere cellen laat je met verticaal zoeken andere gegevens opzoeken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
merlijn
Berichten: 25
Lid geworden op: do mei 31, 2018 11:14 am

Re: hoe persoonsfiche maken

Bericht door merlijn »

Romke heeft gelijk: dit moet je zien als een database. En als je werkt met een dit soort gegevens, zul je je al snel moeten afvragen of een spreadsheet daarvoor het meest geschikte instrument is.
Dat gezegd hebbende: het antwoord op je vraag hoe je het getal in je celverwijzing variabel maakt: hiervoor zou je de functie VERSCHUIVING kunnen gebruiken, ik heb een voorbeeldje bijgevoegd.
Bijlagen
Verschuiving.ods
(8.76 KiB) 127 keer gedownload
AOO 4.1.6 Win 10 x64
Andre13
Berichten: 10
Lid geworden op: wo jan 31, 2018 4:28 pm

Re: [opgelost] hoe persoonsfiche maken

Bericht door Andre13 »

Bedankt voor de reactie.
Mijn ledenbestand komt van een .CSV bestand dat ik in calc heb aangevuld met een 8-tal draaitabellen.
Heb voorlopig een oplossing met het gebruik van "=VERSCHUIVING(LEDEN.B1;A1;0)"
Ga nagaan of het gebruik van etiketten of een database niet vlotter werkt.
Nogmaals hartelijk bedankt voor het meedenken.

André
Windows 10
Libre Office Versie: 6.1.1.2 (x64)
Plaats reactie