De betekenis van het getal 1 in een =ALS formule/funktie

Bespreek het rekenblad
Marty NLDH
Berichten: 6
Lid geworden op: di jul 24, 2018 9:34 pm

De betekenis van het getal 1 in een =ALS formule/funktie

Bericht door Marty NLDH »

Hallo allemaal

Allereerst,...Fijn dat dit forum er is en dat er mensen zijn die hun tijd willen steken in het beantwoorden van van vragen van mensen die er (soms) even niet uitkomen zoals ik.

even wat uitleg!
Ik ben internationaal vrachtwagen chauffeur en rij met een vaste collega met bloemen op zuid-Frankrijk. Onze uren schrijven we altijd op in onze agenda's en handmatig kunnen we dan als we onze salarisstrook krijgen controleren of het e.e.a. klopt.
vaak klopt het niet, mede doordat onze loonberekeningen nogal ingewikkeld in elkaar zitten, en het is dan vrij moeilijk om te achterhalen waar de fout zit. Bij ons of de werkgever.
Daarom ben ik begonnen om een rekenblad te maken waar ik per periode voor ons beiden alles bij kan houden.

Ik weet imiddels dat hierin door verkeerde formules fouten in kunnen sluipen en dat het veel tijd kost om uit te pluizen waar die dan zitten en om de juiste formules te vinden.
Dat maakt mij niet zoveel uit want vaak als m'n collega rijdt zit ik ernaast op de laptop het e.e.a. uit te pluizen.
Ik ben ook al een aardig eind gekomen (al zeg ik het zelf) maar omdat ik sommige formules (nog) niet begrijp kom ik even niet verder.

Allereerst heb ik op dit forum een rekenblad gevonden. (weet niet meer precies waar) Die heb ik gedownload en onder het motto "Beter goed gepikt als slecht gemaakt" heb ik die gebruikt voor het begin maar langzaam uitgebreid tot wat het nu is geworden.

Echter een paar dingen kunnen beter maar dan zal ik een paar dingen beter moeten leren begrijpen, gebruiken, en beheersen.

Een voorbeeld;
In het "gepikte rekenblad" in F4 staat een =Als formule/funktie waarin iets staat wat ik niet begrijp. Het is het volgende;

=ALS(F2>C3;(F2-C3)*C4*(1+C5);0)
Mijn intrepetatie; ALS F2 groter is dan C3 dan wordt F2-C3 xC4 x 1+C5 zoniet dan moet er 0 worden ingevuld.

In cijfers; F2 is groter dan C3 dus F2-C3=10,05 x 14,50= 145,72 x 1+22%= 177,78.
Als F2 kleiner is dan C3 moet hier in F4 0 ingevuld worden.

Is dit juist geïntrepeteerd?
Dan blijft nog de vraag, waarom het getal 1 in (1+C5)? Ofwel ik zie niet waar dat getal heen verwijst...!
Het zou kunnen dat dat de uitkomst is van de vorige formule dus 145,72
Dat moet eigenlijk wel maar ik snap niet waarom het getal 1 hier voldoet!

Ook in F6 en F8 staat die 1 ertussen en ook in G14 t/m G20 staat er meerdere malen die 1 tussen.

Ik heb die formules/funkties in mijn rekenblad gewoon gekopieerd en daar staan ze dus in o.a. G9, G12, G14, en G16
Verder ook weer meerdere malen in G24 t/m G61.
Dit komt natuurlijk omdat ik die gewoon gekopieerd heb

Het werkt allemaal wel goed (voor zover ik het kan zien).

Goed! Ik laat het hier even bij. Ik stuur het "gepikte" rekenblad even mee en een door mij "ontwikkeld" rekenblad zodat jullie kunnen zien waar het over gaat!
Bijlagen
Periode 8 - 2018 - kopie.ods
(21.87 KiB) 213 keer gedownload
Loon berekening.ods
(18.56 KiB) 216 keer gedownload
Open Office versie 4.1.3
Windows 10 home
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: De betekenis van het getal 1 in een =ALS formule/funktie

Bericht door RPG »

Als ik het goed begrijp is het bedoeld om aan de 100% te komen.
Je krijgt bijvoorbeeld 22% toeslag dan krijg je feitelijk 122% van je uurloon. 122% komt overeen om het uurloon met 1,22 te vermenigvuldigen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: De betekenis van het getal 1 in een =ALS formule/funktie

Bericht door RPG »

Ik heb nog wat langer nagedacht over het probleem wat hier aan de orde gesteld wordt. Ik doel hierbij op het feit van de uren registratie en de behoefte om het te controleren.

De gekozen opzet lijkt in beginsel en goede opzet maar gaat voorbij aan de mogelijkheden die een computer kent. Ik denk dat een simpele tabel waarin alle uren in genoteerd staan het beste begin is. Deze uren kunnen naar mijn idee het best opgesplitst worden aan de hand van de toeslagen die toegekend worden. Misschien dat in de zelfde tabel ook nog wel de extra kosten geplaatst kunnen worden.

Het doel
Ik denk dat het doel in het begin ook wat een voudiger gesteld kan worden. Inplaats van een volledige controle van de salaris berekening is misschien voldoende om alleen het aantal gewerkte uren te controleren met de bijbehorende toeslagen.

De middelen
Alle spreadsheet programma's kennen enkele middelen om gemakkelijk om te gaan met tabellen zoals ik die denk op te zetten. Beginners worden vaak afgeschrikt van deze middelen daar ze zo ondoorzichtig lijken en het gedeeltelijk ook zijn. Een draaitabel geeft min of meer gelijk de uitkomst van wat gewenst wordt zonder dat er veel formules voor gebruikt worden. Soms moet er een eenvoudige berekening gedaan worden om met de draaitabel een meer gewenst uitkomst te krijgen. Het voordeel hiervan is dat de kans op fouten kleiner is.

Het is niet zo een draaitabel alle problemen gelijk oplost. Wel heb ik een klein voorbeeld toegevoegd wat bedoeld is als kennismaking met een draaitabel.

Romke
Bijlagen
draaitabel_voor_uren_registratie.ods
(22.42 KiB) 223 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Marty NLDH
Berichten: 6
Lid geworden op: di jul 24, 2018 9:34 pm

Re: De betekenis van het getal 1 in een =ALS formule/funktie

Bericht door Marty NLDH »

Bedankt Romke

Sorry dat het even duurde voordat ik weer kon reageren!

Inderdaad dat klopt.
Als ik de 1+ weg haal in F4 dan is de uitkomst maar 22% van 145,72
En als ik de 1+ weg haal en in C5 122% invul dan wordt de uitkomst in F4 dus gewoon óók weer 177,78
Mooi. Weer wat geleerd!

Ik zie alleen nog niet waar de twee maal 1+ in onder andere G14 (of G26 in mijn rekenblad) voor dienen. Als ik die weg haal blijft de uitkomst hetzelfde!

Goed. Als antwoord op je tweede reaktie.
Inderdaad kan het allemaal véél eenvoudiger, dat besef ik heel goed.
Maar ik vind het érg leuk om dat zo uitgebreid te doen en kloppend te krijgen en ik heb nog wel eens een uurtje over als m'n collega rijdt.

Een draaitabel had ik wel van gehoord maar ik wist niet wat ik me daarbij voor moest stellen. Nu dus wel.
Inderdaad is dat véél eenvoudiger maar de uiteindelijke over-, zaterdag-, en zondaguren zijn óók makkelijk in mijn rekenblad/spreadsheat terug te vinden.

Als je mij nog kan uitleggen waar de tweemaal 1+ voor dient of naar verwijst in bijvoorbeeld G26, waar deze formule in staat;
=ALS(F26<C26;1+F26-C26;F26-C26)-ALS(E26<D26;1+E26-D26;E26-D26)
in mijn rekenblad zou je me erg helpen.
Bedankt weer alvast.

Marty NLDH
Open Office versie 4.1.3
Windows 10 home
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: De betekenis van het getal 1 in een =ALS formule/funktie

Bericht door RPG »

Ik denk dat de toegevoegd 1 nodig is voor de 24 uurs berekening. Mogelijk wordt er gewerkt donderdag avond 22:00 to vrijdag ochtend 7:00. Zet er 1000 neer en er komt waarschijnlijk wel een keer een vreemde uitkomst.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: De betekenis van het getal 1 in een =ALS formule/funktie

Bericht door RPG »

Ik ben niet een grote deskundige die in een enkel stap het gevraagde kan opzetten. Wel is mijn overtuiging dat je geruime tijd studeren moet wat de basis is van Calc. Het maken van een urenstaat is nog moeilijker dan een gewone tabel daar uren op een andere manier getoond worden dan hoe er intern mee gerekend wordt. Ik wil me niet aan de uitleg hierover bezondigen.

Wat ik al duidelijk gemaakt hebt in het voorbeeld is dat alles het best genoteerd kan worden in begin en start-tijden. Ook het onderverdelen van de uren in de verschillende toeslagen perioden lijkt voor beginners een probleem maar dat lost de computer wel.

Het is beter om enige tijd, 3 maanden of meer, te besteden aan het omgaan met een draaitabel, database-bereik en nog wat van die zaken die beginners te moeilijk vinden. Beginners vinden de formules vaak overzichtelijk maar na enige tijd worden ze te complex en je kunt de opzet nauwelijks veranderen.

In [Opgelost] Koppeling kan niet bijgewerkt worden (Toon onderwerp) • OpenOffice.org heeft iemand gegevens verzameld en komt er op een gegevens moment er niet meer mee uit. Het blijkt ook dat hij een zeer omslachtige methode gekozen heeft door allerlei formules te gebruiken. Ik heb al zijn gegevens teruggebracht tot wat ze in principe ook waren namelijk:
  • een datum
  • Een opbrengst
Met behulp van een draaitabel konden alle berekeningen gedaan worden en de gegevens zodanig neergezet worden zodat ze in een grafiek getoond konden worden. Geen enkele formule alleen kennis van zaken die beginners het liefst overslaan:
  • tabellen of database bereiken
  • Gegevensbronnen
  • Draaitabellen.
Soms moet er hier en daar een berekening gedaan worden om tot het gewenste resultaat te komen. In jouw geval moet je zo snel wegkomen van de uren dat heb ik in een enkele regel opgelost. Ik durf niet te zeggen of dat de beste oplossing is maar voorlopig wil ik me niet bezig houden met moeilijker oplossingen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Marty NLDH
Berichten: 6
Lid geworden op: di jul 24, 2018 9:34 pm

Re: De betekenis van het getal 1 in een =ALS formule/funktie

Bericht door Marty NLDH »

Hoi Romke,

De door jou geplaatste draaitabel snap ik helemaal niets van en ik kan er dan ook niets mee. Ik zou me daar dan in moeten gaan verdiepen en heb daar eigenlijk niet veel zin in.

Voor mij voldoet de door mij gemaakte spreadsheet prima ook al is hij hier en daar wat ingewikkeld en begrijp ik niet alle formules.
Het functioneert wel. Sommige dingen zijn voor verbetering vatbaar maar beetje bij beetje kom ik daar wel uit.

In ieder geval bedankt voor de moeite.

Groet,

Marty NLDH
Open Office versie 4.1.3
Windows 10 home
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: De betekenis van het getal 1 in een =ALS formule/funktie

Bericht door RPG »

Ik heb ook al aangegeven dat het begrijpen van een draaitabel wel enige tijd kost. Voor mij is het grootste probleem nog het goed opzetten van een tabel die goed werkt in een draaitabel.

Is het mogelijk dat je zorgt voor een tabel met gegevens van een week waarin alle uren staan met aangegeven voor welke percentage , overuren of andere belangrijk gegevens. Liever nog de periode waar mee je begonnen bent af maken tot de huidige dag. Aan gezien je met zijn tweeën werkt de tabel maken voor jouw en je collega. Dit kun je doen door er een naam bij aan te geven.

Ik kies voor gegevens in deze vorm aangezien er dan met een draaitabel er gemakkelijk informatie uitgehaald kan worden. Ik weet ook wel dat het in het begin niet zo gemakkelijk is. Ik heb niet voor niets geschreven dat je wel drie maand nodig hebt om het goed te begrijpen.

Het probleem wat je aanpakt namelijk het bijhouden van gemaakte uren is best wel vaak gevraagd, misschien niet op dit forum maar op het internet zie je het vaak. In begin lijkt het gemakkelijk maar al gauw komen er allerlei moeilijkheden naar voren. Ik weet ook niet of ik het op kan lossen.

Ik wil me in de eerste plaats richten op het beheersbaar maken van de gewerkte uren met bij behorende tarieven. Dat goed invullen lijkt mij in de eerste plaats handwerk en niet iets van formules. Wanneer de gegevens eenmaal goed ingevuld zijn dan moet het misschien mogelijk zijn om het op verschillende gewenste mogelijkheden te rangschikken.

Het werken en denken over mijn methode en tegelijkertijd werken met jouw eigen methode is vaak een goede leermethode.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
DiGro
Berichten: 86
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 4:57 pm
Locatie: Hoorn NH

Re: De betekenis van het getal 1 in een =ALS formule/funktie

Bericht door DiGro »

Als je mij nog kan uitleggen waar de tweemaal 1+ voor dient of naar verwijst in bijvoorbeeld G26, waar deze formule in staat;
=ALS(F26<C26;1+F26-C26;F26-C26)-ALS(E26<D26;1+E26-D26;E26-D26)
in mijn rekenblad zou je me erg helpen.
Het cijfer 1 wordt inderdaad gebruikt voor de berekening van de uren.

Als de gebruikte test ALS(F26<C26 waar is ontstaat er een negatief getal en daar kun je niet goed mee rekenen, daarom wordt 1 als anker daarvoor gebruikt omdat dat 1 dag symboliseert.
Door het negatieve getal van 1 af te trekken kom je weer op een positief getal uit waarmee je kunt rekenen.

Ik heb een voorbeeldje hierbij gevoegd.
Urenrekening.odt
(18.47 KiB) 226 keer gedownload
DiGro

----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.15
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
Marty NLDH
Berichten: 6
Lid geworden op: di jul 24, 2018 9:34 pm

Re: De betekenis van het getal 1 in een =ALS formule/funktie

Bericht door Marty NLDH »

Hoi Romke

Wat ik voornamelijk niet begrijp in jou (draai)tabel is de ingevulde cijfers(uren?)
Er staan bij sommige een getal met flink wat decimalen achter de komma. Ik neem aan dat die niet door jou daar geplaatst zijn maar door AOO zijn berekend. Aangenomen dat bijvoorbeeld in kolom 1 de werkelijk gemaakte uren handmatig ingevuld worden en in kolom 2 dan de door AOO in een gewenst percentage gezet worden. Wáár staat dan de formule die voor deze uitkomsten zorgt?
Of begrijp ik nu iets compleet verkeerd?

Ik zal kijken of ik deze week de door jou gevraagde uren en percentages op kan sturen.

Bij voorbaat dank!

Marty NLDH
Open Office versie 4.1.3
Windows 10 home
Marty NLDH
Berichten: 6
Lid geworden op: di jul 24, 2018 9:34 pm

Re: De betekenis van het getal 1 in een =ALS formule/funktie

Bericht door Marty NLDH »

Hallo DiGro

Enorm bedankt voor je uitstekende uitleg. Dit helpt écht enorm! :bravo:
Zeker de door jou meegestuurde Urenrekening.odt legt (in Jip en Janneke taal) precies uit wat ik wilde weten. :super:
Bij tijd berekeningen staat de 1 dus voor 1 dag, oftewel 24 uur.
En zoals Romke al eerder uitlegde bij percentages staat de 1 voor 100%!
Is het zo dat in ander berekeningen, bijvoorbeeld valuta of breuken
de 1 ook gebruikt kan worden maar voor ander dingen staat?

Thx!

Marty NLDH
Open Office versie 4.1.3
Windows 10 home
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: De betekenis van het getal 1 in een =ALS formule/funktie

Bericht door RPG »

Het zou best kunnen dat de opmaak bij jouw anders is dan bij mij. Het zou kunnen dat ik het in LibreOffice gemaakt heb en dat geeft het mogelijk anders weer dan Apache Office. In het algemeen kun je het opmaken zoals je wilt. Cellen kunnen in Office aan gegevens getallen of tekst bevatten. Getallen kunnen weergegeven worden als getallen maar ook als datum. Het deel wat na de komma komt wordt als uren en minuten weergegeven. Al met al is dat voor beginners knap verwarrend. Dat is ook de reden dat ik zo snel mogelijk naar decimale uren wilt zonder al te veel moeilijke formules. Het aantal uren kan ik dan gemakkelijk verwerken. Wanneer je 2 uur en 30 minuten over werkt genoteerd zijnde als 2:30 wordt je tocht 2,5 uur uitbetaald. Je moet er ook rekening mee houden dat ik op elke regel in de tabel ook al het nodige rekenwerk gedaan heb. Daar heb ik alles al tot decimale uren teruggebracht.

Draaitabel
De uren uitleg staat los van het gebruik van een draaitabel maar maakt alles wel overzichtelijk. Een draaitabel is om alles gemakkelijk te rangschikken en om uitkomsten te halen uit een reeks gegevens. Het is met een draaitabel gemakkelijk om de zelfde tabel op een andere manier te rangschikken. Om in jouw situatie te blijven. Je kunt de uren van jou en jouw apart rangschikken of bij elkaar op tellen. Je kunt ze ook vergelijken met elkaar.

Tabellen
In Calc kan op verschillende manieren met tabellen gewerkt wordt. Belangrijk bij het gebruik maken van tabellen is dat in iedere geval in de eerste regel van de tabel aan gegevens wordt hoe de tabel gebruikt wordt. Is de kolom tekst, datum, tijd of op een andere manier. Dit wordt in de opmaak gedaan van die regel.

Draaitabel.
Wanneer een draaitabel niet gelijk het gewenste resultaat geeft dat is het mogelijk om met DRAAITABEL.OPHALEN is het mogelijk om elke cel zonodig op te vragen uit de draaitabel. Maar dat is nog niet zo gemakkelijk.

Je merkt aan alles dat de moeilijkheden groter zijn je verwacht. Een programma zoals Calc is niet iets wat je in een paar uur leert afgezien van de rekenkundige problemen waar je tegen aanloopt. Dat maakt dat ik ook echt niet afwijk van mijn eigen idee hierover. Ik ben voorlopig tevreden als je elke periode je uren kunt controleren in een draaitabel.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: De betekenis van het getal 1 in een =ALS formule/funktie

Bericht door RPG »

Nog een kleine aanvulling. Voor het begrijpen van de draaitabel moet je echt de helpfile lezen. Druk op F1 terwijl je in Calc bent en zoek dan in het index tabblad draaitabel. De door mij toegevoegd draaitabel had meer een algemeen demonstratie doel: Namelijk dat je gemakkelijk informatie uit een tabel kunt halen zonder het kennen van formules.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Marty NLDH
Berichten: 6
Lid geworden op: di jul 24, 2018 9:34 pm

Re: De betekenis van het getal 1 in een =ALS formule/funktie

Bericht door Marty NLDH »

Hallo Romke

Ik stuur even een "image1" van jou draaitabel mee zodat je kunt zien wat ik zie.
In G6 staat dus een getal met 13 decimalen achter de komma.

Ik gebruik overigens AOO 4.1.3

De "periode 7 - 2018.ods" spreekt voor zich denk ik. Daarmee kun je de draaitabel maken neem ik aan.

Groet,

Marty NLDH
Bijlagen
Periode 7 - 2018.ods
(19.19 KiB) 205 keer gedownload
Image1.jpg
Open Office versie 4.1.3
Windows 10 home
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: De betekenis van het getal 1 in een =ALS formule/funktie

Bericht door RPG »

Over de uitleg hoe een werkblad intern rekent hou ik mij niet bezig. Op het internet wordt die vraag regelmatig uitgelegd door deskundigen een voorbeeld:
IEEE 754; Structuur van een floating point getal; Enkele precisie nummers; Dubbele precisie; Precisie quadruple

. Overigens is het wel belangrijk om met de goede getallen te werken. In jouw probleem is het belangrijk om met 15 minuten te werken, tenminste ik herinner mij dat ik alle tijds eenheden moest afronden op een kwartier. In financiële zaken is het belangrijk om te werken met centen. Je kunt hiervoor alles goed vormgeven dus bedragen tonen in twee decimalen nauwkeurig. Daarbij kent OpenOffice een instelling
Precisie zoals weergegeven
Geeft aan of berekeningen uitgevoerd worden met de afgeronde waarden in het blad. Diagrammen worden getoond met de weergegeven waarden. Als u de optie Precisie zoals weergegeven niet selecteert, worden de weergegeven getallen afgerond, maar worden ze intern berekend met het niet-afgeronde getal.
In wat proefjes die ik gedaan had met het opgeven van tijden en daarbij ook 10 minuten heb opgegeven heb ik een berekening uitgevoerd die het afrond naar een kwartier naar boven dus ,00; ,25 ; ,50; ,75

Code: Selecteer alles

ceiling(round((("Werkdag" +   "NachtEind" + "Eindtijd") -
	("Werkdag" +  "Nachtstart" +  "Begintijd")) * 24 , 2) *4)/4  as "GewerkteUren2"
Overigens is het bovenstaande code voor een platte database-tabel in OpenOffice

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: De betekenis van het getal 1 in een =ALS formule/funktie

Bericht door RPG »

urenregistratie voor onregelmatige diensten is een nieuwe draad waarin ik alles zo goed mogelijk uitgelegd wordt. Ook het voorbeeld is iets duidelijker. In de draaitabel heb ik een uitkomt per week gedaan.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: De betekenis van het getal 1 in een =ALS formule/funktie

Bericht door RPG »

Ik ben deze vraag nooit in het geheel vergeten. De urenregistratie boeit mij wel daar ik vroeger ook onregelmatige diensten gedaan heb. Ik heb nu nog een ander voorbeeld geplaatst die ook de onregelmatige tijden wat gemakkelijker invult. Ik denk dat het nog niet zo gemakkelijk is om dat in te vullen daar chauffeurs nog al heel flexibele werktijden hebben. Misschien heb je er wel wat aan.

Vooorbeeld urenregistratie voor onregelmatige diensten. (Toon onderwerp) • OpenOffice.org

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie