emailen vanuit calc

Bespreek het rekenblad
vlietje
Berichten: 16
Lid geworden op: do jun 07, 2018 11:55 am

emailen vanuit calc

Bericht door vlietje »

Beste mensen,

Ik wil het volgende doen:

Vanuit mijn rekenblad wil ik een mail met de eerste werkblad als pdf bijlage. In het tweede blad staat het klantenbestand met onder andere emailadressen. In het eerste blad heb ik de naam van een klant geselecteerd. In het derde werkblad heb ik voorgedefinieerde Onderwerp en tekstbericht staan, dat afhankelijk van de verzendkosten die ik in de eerste blad gekozen heb. Dus zeg maar een standaard e-mailbericht. Hoe kan ik dat met met een macro dat sturen?
OpenOffice 3.1 op Windows 10
merlijn
Berichten: 25
Lid geworden op: do mei 31, 2018 11:14 am

Re: emailen vanuit calc

Bericht door merlijn »

Macro's is niet iets voor beginners, zelf weet ik er ook net genoeg van om te weten dat ik er liever niet aan ga beginnen.

Op het Engelstalige forum vond ik het volgende, dat gaat ook over iemand die vanuit Calc een mail wil sturen met een pdf-bijlage:

https://forum.openoffice.org/en/forum/v ... df#p426649
AOO 4.1.6 Win 10 x64
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: emailen vanuit calc

Bericht door RPG »

Ik heb de laatste tijd lopen zoeken over wat er mogelijk is aangaande het maken en verzenden van PDF documenten. In de eerste eerste plaats is het belangrijk om een uitgebreide kennis te hebben van OpenOffice. Misschien beter is het om het woord LibreOffice te gebruiken. Bij het zoeken valt mij op dat er in LibreOffice meer ontwikkeling is dan in Apache OpenOffice. Ik wist dat wel maar vanwege gering gebruik van mij waren die zaken mij niet opgevallen.

Er is niets op tegen dat iedereen zijn manier van werken wil volgen. Maar het is natuurlijk wel zo dat een ieder die een Office programma wil gebruiken er goed aan doet om te bestuderen wat de aangewezen manier is. Ik geloof voorlopig dat de aangewezen manier is:
* Gegevens in tabellen
* Een database document maken wat gebruik maakt van die gegevens
* Het tonen van die gegevens in de gegevens bronnen
* Het verkennen van de mogelijkheden van de standaardbrief

LibreOffice
Ik heb echt het idee dat er in LibreOffice nieuwe mogelijkheden gemaakt zijn die het werken vereenvoudigen. Die nieuwe mogelijkheden maken ook dat de macro's die voor dit onderdeel geschreven zijn niet meer voor zowel Apache Office werken als LibreOffice. Het zelfde zou ook wel eens voor documenten kunnen gelden. Een document wat nieuwe mogelijkheden van LibreOffice gebruikt zou ik niet opnieuw in Apache Office gebruiken. Wanneer je een reserve document hebt kan er naar mijn idee niet veel gebeuren.

Leer spelen met de mogelijkheden.
Ga maar eens spelen een standaardbrief document in combinatie met een tabel. Je kunt de assisten(wizard) gebruiken maar vaak is het net zo gemakkelijk om velden naar het document te slepen. Er is een verschil tussen in brengen van de getoonde waarde en het inbrengen van de kolomkop. Leer maar eens spelen met alle knoppen op de gegevens bronnen.
Ik denk dat voor het verzenden van een email misschien alleen de assistent werkt maar probeer.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie