vertikaal zoeken geeft verkeerde waarde weer

Bespreek het rekenblad
vlietje
Berichten: 16
Lid geworden op: do jun 07, 2018 11:55 am

vertikaal zoeken geeft verkeerde waarde weer

Bericht door vlietje »

Beste mensen,

Met vertikaal zoeken wordt er verkeerde waarde weergegeven:

=ALS(E44>0;(VERT.ZOEKEN(E44;Artikelen.C$9:E$109;3));"")

Dan wordt constant dezelfde waarde weergegeven.
OpenOffice 3.1 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: vertikaal zoeken geeft verkeerde waarde weer

Bericht door RPG »

vlietje schreef:Met vertikaal zoeken wordt er verkeerde waarde weergegeven:
Ik denk niet dat de verkeerde waarde weergegeven wordt maar een waarde die niet verwacht wordt. Ik zou zeggen ga eens spelen met vert,zoeken in de functie assistent. Je moet speciaal kijken naar de laatste parameter. Iets anders is het op volgorde brengen van de brontabel. Voor veel functies geldt dat je echt de bijbehorende uitleg moet lezen. Er zijn voor alle functie zoveel voorwaarden dat je bijna verbaasd moet zijn dat je wel de verwachtte waarde krijgt. Dit maakt ook dat het vaak veel veiliger en misschien ook wel sneller is om de gegevens te verzamelen in een database zoals de standaard HSQLDB. De verzamelde gegevens laten zich vaak zonder veel problemen tot mooie flexibele tabellen organiseren. Het zonder veel problemen betekent niet dat je ook niet moet studeren.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
vlietje
Berichten: 16
Lid geworden op: do jun 07, 2018 11:55 am

Re: vertikaal zoeken geeft verkeerde waarde weer

Bericht door vlietje »

Ben met de functie-assistent bezig geweest, maar ik kom er niet achter wat het is. Heb een bijlage bijgevoegd.
Bijlagen
Testfactuur.ods
(13.15 KiB) 183 keer gedownload
OpenOffice 3.1 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: vertikaal zoeken geeft verkeerde waarde weer

Bericht door RPG »

Als je door wilt gaan met werkbladen doe je er goed aan om een boek aan te schaffen waar in werkbladen in beschreven worden. Het maakt niet uit of dat voor Excel is. Ik heb het idee dat je beter kunt leren om te gaan met een eenvoudige database. Het leren van het omgaan met een werkblad of met een database is feitelijk het leren van allerlei kleine details is nog steeds niet het echt leren van het maken van een kleine bedrijfsadministratie.

Vert.zoeken
Je heb een brontabel nodig waarvan de eerste kolom het gezochte is. In de andere kolommen staat wat anders. Dat is dus niet wat je nu hebt. Wanneer je een database hebt dan zorgt de database wel op een of andere manier wel dat het goed komt. Ik stel het wel wat eenvoudig voor.

Geldigheid.
Met het definiëren van geldigheid moet er natuurlijk alleen datgene getoond worden wat gewenst wordt.

Werkblad <> Database
Wanneer je het zelfde wilt doen met een werkblad als met een database moet je er rekening mee houden dat je in een werkblad beduidend meer kleine details zelf moet beheren dan wanneer je zou werken met een database. Het leren werken met een programma zoals OpenOffice vergt voor de meeste mensen misschien wel een jaar voordat de belangrijke opdrachten herkend worden. Dat betekent nog steeds niet dat er goed meegewerkt kan worden.

Ik denk dat je eerste doel moet zijn het maken van een tabel waarin staat:
A) Aan wie is iets geleverd
b) Wat is geleverd
c) Wat zijn de kosten

Ik heb al vaker geschreven als thuis gebruiker ben ik niet de beste adviseur.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: vertikaal zoeken geeft verkeerde waarde weer

Bericht door Alex »

Je gebruikt 1 als vierde parameter van VERT.ZOEKEN. Dan wordt verwacht dat de tabel alfabetisch (indien tekst) of numeriek oplopend gesorteerd is. Dat is niet het geval. De functie zoekt dan tussen welke waarden de zoekwaarde ligt en neemt de kleinste van de twee. Wil je in een ongesorteerde tabel zoeken, dan gebruik je 0 als vierde parameter. Als dan de waarde niet in de tabel voorkomt zoals in je bijlage krijg je een foutmelding.
AOO 4.1.15 & LO 24.2.2 op Windows 10
merlijn
Berichten: 25
Lid geworden op: do mei 31, 2018 11:14 am

Re: vertikaal zoeken geeft verkeerde waarde weer

Bericht door merlijn »

Uit de help-functie:
VERT.ZOEKEN
Verticaal zoeken met verwijzing naar de aanliggende cellen aan de rechterzijde.

Wissel in je tabblad Artikelen de kolommen Artikelnummer en Omschrijving om.
AOO 4.1.6 Win 10 x64
vlietje
Berichten: 16
Lid geworden op: do jun 07, 2018 11:55 am

Re: vertikaal zoeken geeft verkeerde waarde weer

Bericht door vlietje »

Opgelost. De oplossing van Merlijn en een nul (zie dikke 0 hieronder):

=ALS(E44>0;(VERT.ZOEKEN(E44;Artikelen.C$9:E$109;3;0));"")
OpenOffice 3.1 op Windows 10
Plaats reactie