Datum, tekst en valuta in 1 cel

Bespreek het rekenblad
vlietje
Berichten: 16
Lid geworden op: do jun 07, 2018 11:55 am

Datum, tekst en valuta in 1 cel

Bericht door vlietje »

Beste mensen,

Hoe kan ik Datum, tekst en valuta in 1 cel combineren?

Voorbeeld:

=B1& "-" &C1& "-" &D1 Deze formule komt in bijvoorbeeld cel G5 te staan.

B1 is datum
C1 is Tekst
D1 is Valuta.

Waarom in een cel? Ik wil daarvan met een macro opslaan als... actie maken en de combinatie uit cel G5 plakken als bestandsnaam.
Alvast hartelijk dank.
OpenOffice 3.1 op Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Datum, tekst en valuta in 1 cel

Bericht door eremmel »

Ha Vlietje,

Welkom op het forum. Zoals je gemerkt hebt kun je getallen (datum, valuta etc) niet zomaar combineren met tekst. Maar er is een functie TEKST() die dat wel kan. Het eerste argument is een verwijzing naar de cel waar de waarde staat en het tweede argument is het formaat.
Je datum en valuta zou je zou kunnen presenteren:

Code: Selecteer alles

=TEKST(B1,"YYYY-MM-DD")& "-" &C1& "-" &TEKST(D1;"#,##0.00 [$EUR];-#,##0.00 [$EUR]")
Het formaat dat je moet gebruiken kun je achterhalen door eerst de waarde van B1 en D1 op de gewenste manier op te maken ( Cel aanklikken, Ctrl-1 om het 'Cellen opmaken' dialoog op te roepen; 'Getallen'-tab). Onder het kopje 'Opmaakcode' vind je de tekst die je moet kopieren naar het tweede argument van de functie TEKST().

Succes
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
vlietje
Berichten: 16
Lid geworden op: do jun 07, 2018 11:55 am

Re: Datum, tekst en valuta in 1 cel

Bericht door vlietje »

Ha Eremmel
=TEKST(B1,"YYYY-MM-DD")& "-" &C1& "-" &TEKST(D1;"#,##0.00 [$EUR];-#,##0.00 [$EUR]")

Geeft ongeldig teken (fout 501)
OpenOffice 3.1 op Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Datum, tekst en valuta in 1 cel

Bericht door eremmel »

Bij zo'n fout kun je zelf elk deel afzonderlijk testen: dan zie je dat de eerste tekst() functie niet werkt maar de tweede wel. Het verschil is dat de eerste functie als argumentscheidingsteken een komma heeft en de tweede een puntkomma. Je kunt ook de formule in de 'Functie Assistent' openen (symbool ƒx) en dan had je gezien dat de eerste functie maar 1 argument had.
Dit is handig voor een volgende keer.

P.S.
Deze fout komt omdat ik meestal met Engelstalige versies werk en dan e.e.a. moet vertalen voor de Nederlandse gebruiker, en daar gaat het soms even fout.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
vlietje
Berichten: 16
Lid geworden op: do jun 07, 2018 11:55 am

Re: Datum, tekst en valuta in 1 cel

Bericht door vlietje »

Eremmel,

Hartelijk dank voor je hulp.

Er zat een klein foutje in de code namelijk achter B1 had je een komma staan. Die heb ik veranderd naar puntkomma en probleem opgelost.
OpenOffice 3.1 op Windows 10
Plaats reactie