Vraag is niet opgelost Gegevens uit een andere werkblad hale

Bespreek het rekenblad
vlietje
Berichten: 16
Lid geworden op: do jun 07, 2018 11:55 am

Vraag is niet opgelost Gegevens uit een andere werkblad hale

Bericht door vlietje »

Beste mensen,

In een nieuw te maken factuur werkblad wil ik waar ik de artikelen invoer een keuzelijst maken waar ik uit de artikelen kan kiezen. Dat is tot zover gelukt via Gegevens -> Geldigheid.
De keuzelijst haalt de gegevens uit tabblad Artikelen.

De factuur regels zien er zo uit Artikelnummer | Omschrijving | Prijs


Dus de keuzelijst zit op de kolom van Omschrijving.

Nu wil ik dat de de artikelnummer en prijs automatisch wordt ingevuld. Hoe doe ik dat?

Alvast hartelijk dank!
OpenOffice 3.1 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Vraag is niet opgelost Gegevens uit een andere werkblad

Bericht door RPG »

Voor mensen die een factuur moeten maken plaats ik meestal ook het advies er in dat het misschien wel verstandig is om hier voor een professioneel advies te vragen. Een professioneel iemand doet het mogelijk in een betrekkelijk korte tijd. Ik ben alleen een simpele thuisgebruiker.

Ik denk dat je beter kunt beginnen met het begrijpen van wat heet een databasebereik. Een databasebereik laat zich filteren zodat alleen het gewenste getoond wordt. Met behulp van de functie subtotaal worden alleen de getoonde getallen opgeteld.

Het begrijpen van filteren is niet moeilijk maar je moet wel op het idee komen om het goed toe te passen. Wanneer je gegevens in een werkblad hebt staan heb je verschillende mogelijkheden:
a) Filter gegevens in het werkblad.
b) Filter gegevens in het werkblad terwijl ze gelijk gekopieerd worden naar een ander werkblad.
c) Maak een geregistreerde database en verwerk de gegevens in een ander werkblad.

Ik denk dat ik voorlopig wel genoeg heb geschreven. Het lijkt mij zeker genoeg om voorlopig na te denken. Ook het zoeken op de woorden factuur en databasebereik op dit forum zal zeker kunnen helpen. Zoeken op dit forum of het Engelse forum maakt dat je ook informatie krijgt die kort ligt bij OpenOffice. Zoeken met een zoek machine geeft vaak informatie over Excel. Er is niets mis met Excel maar iets wat werkt bij Excel werkt vaak niet met OpenOffice en consorten

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Vraag is niet opgelost Gegevens uit een andere werkblad

Bericht door RPG »

In de beantwoorden van de vraag ben ik ervan uit gegaan dat alle gegevens voor het maken van een factuur al klaar staan. Het is mogelijk dat er gezocht wordt naar de opdracht: Vert.zoeken.

De functie assistent is een goed middel voor het vinden van functies en ook voor het invullen van de gegevens. Het heeft ook een help knop voor het bestuderen van de details van de functie.

Persoonlijk lijkt mij het het verzamelen van de gegevens , in dit geval gegevens voor een factuur, en het maken van een eindresultaat van de gegevens in twee stappen vaak het beste.

Dit is bedoeld als aanvulling.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
merlijn
Berichten: 25
Lid geworden op: do mei 31, 2018 11:14 am

Re: Vraag is niet opgelost Gegevens uit een andere werkblad

Bericht door merlijn »

Zelf ook geen expert, maar ik heb een keer iets soortgelijks gedaan. Weet niet of het de beste methode is, maar het is relatief eenvoudig en bij mij werkt het.

Is bijgevoegd bestand zoals je het wil?

In tabblad Artikelen staat een lijstje artikelen met artikelnummer, omschrijving en prijs.

In tabblad factuur staan 5 kolommen.
In kolom A voer je het artikelnummer in. Dit kan met behulp van een keuzelijst, zover was je zelf ook al. Ik heb er wel een beperking ingebouwd: als je een niet bestaand artikelnummer invoert, krijg je een foutmelding. Dit heb ik gedaan door via Gegevens → Geldigheid in het tabblad criteria te kiezen voor celbereik en als celbereik in het blad Artikelen de artikelnummers te selecteren.
Vervolgens heb ik in het tabblad Foutmelding aangegeven, dat er bij een ongeldige invoer een foutmelding moet komen en dat de invoer moet worden stopgezet.

Het opzoeken van de omschrijving en de prijs per artikel, kun je doen met de functie vertikaal zoeken, (=VERT.ZOEKEN). Zie de gebruiksaanwijzing van Calc voor uitgebreide informatie daarover, (F1).
In blad Factuur voer je in kolom A het artikelnummer in. Nu gaat in kolom B de functie aan het werk: vertikaal zoeken. Deze functie zoekt aan de hand van de waarde uit kolom A in blad Artikelen de juiste omschrijving. Kijk zelf eens wat er gebeurt als je de lijst artikelen niet goed sorteert!

Hetzelfde in blad Factuur kolom C: nu wordt aan de hand van de waarde uit kolom A de prijs per stuk opgezocht in blad Artikelen. Ook hier: je lijstje artikelen moet goed gesorteerd zijn.

Kolom D vul je zelf in en er rolt een totaalprijs uit in kolom E.

In regel 4 van blad Factuur zie je in kolom B, C en E staan #N/B
Dat komt omdat in cel A4 niets is ingevuld en daarom geven de functies in kolommen B, C en E deze foutmelding.
Op regel 34 staat een totaal, ook daar zie je de #N/B in kolom E. Dat komt omdat de som-functie, die in E34 staat, niet overweg kan met de #N/B in E4.

Vanaf rij 5 kun je zien hoe je dat zou kunnen oplossen: als er niets is ingevuld in kolom A, blijven de andere kolommen ook leeg, dat ziet er wat netter uit.

Groet,
Merlijn
Bijlagen
voorbeeld keuzelijst.ods
(10.16 KiB) 168 keer gedownload
AOO 4.1.6 Win 10 x64
vlietje
Berichten: 16
Lid geworden op: do jun 07, 2018 11:55 am

Re: Vraag is niet opgelost Gegevens uit een andere werkblad

Bericht door vlietje »

Merlijn,

Je hebt me super geholpen! Hartelijk dank!
OpenOffice 3.1 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Vraag is niet opgelost Gegevens uit een andere werkblad

Bericht door RPG »

Ik heb op het internet eens opgezocht aan welke eisen een factuur moet voldoen. Het is een simpele zoekactie geweest en ik werd gelijk verwezen naar Factuureisen. Dit lijkt mij een betrouwbare bron. Het maakt mij ook gelijk duidelijk dat ik ook terecht voorzichtig ben in het geven van adviezen over wat schijnbaar zo eenvoudig lijkt als het maken van facturen.

De link Wie zijn verplicht te factureren? maakt duidelijk dat de eisen die gesteld worden niet voor iedereen gelijk zijn maar het is niet aan mij om dat te beoordelen.

Wanneer ik het woord factuur lees doet mij dat gelijk denken aan een bedrijfsmatig gebeuren en plaats ik het antwoord in dat kader.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie