Calc Copy/Paste

Bespreek het rekenblad
NonkelNie
Berichten: 2
Lid geworden op: di mei 29, 2018 4:24 pm

Calc Copy/Paste

Bericht door NonkelNie »

Bij copy/paste in Calc valt het regelmatig voor dat OO compleet bevriest.
Via taakbeheer moeten dan alle processen beëindigd worden.
Uiteraard vervelend.
Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? Een negatieve interactie met een ander programma?
NonkelNie
OpenOffice 4.1.5 W10pro
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Calc Copy/Paste

Bericht door RPG »

NonkelNie schreef:Bij copy/paste in Calc valt het regelmatig voor dat OO compleet bevriest.
Als je na het opnieuw opstarten van OOo de zelfde handeling opnieuw uitvoert gaat het dan wel goed?

Gebruikers of users profiel
Lees de link voor informatie. Probeer eens het user profiel te vernieuwen. Het is soms een oplossing voor allerlei problemen. Lees wel goed de aanwijzingen delete niet het userprofiel maar geeft het een andere naam nadat je OpenOffice hebt afgesloten incluis de snelstarter die rechts onder op de toolbar staat. En lees de link voor informatie


Als je 1 of 2 uur wacht gaat het dan wel goed. Dat wachten houdt in dat de computer gewoon kan werken. Soms heeft het die tijd nodig.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
NonkelNie
Berichten: 2
Lid geworden op: di mei 29, 2018 4:24 pm

Re: Calc Copy/Paste

Bericht door NonkelNie »

heb dit nu geprobeerd, bericht zsm verder
het is/was wel zo dat er soms lange tijd geen probleem was, en dan plots bij een ctrl-c geen enkele reactie meer, zelfs niet 'reageert niet'
NonkelNie
OpenOffice 4.1.5 W10pro
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Calc Copy/Paste

Bericht door RPG »

Ik denk dat alleen de topic-starter,NonkelNie, iets kan zeggen over de feitelijke oorzaak want wij weten niet wat er gebeurd. Het plakken van gegevens kan maken dat bijna alles herberekend moet worden. In een complex werkblad kan dit best enige tijd inbeslagnemen, denk aan enkele uren.

Wanneer het enkele uren in beslag neemt voor iemand die op dit forum een vraag stelt duidt het meestal dat de computer onnodig veel werk moet verzetten.

Ik kan mij herinneren dat ik in de tijd van HSQLDB 1.7.2 twee verschillende oplossingen had in een database met een zelfde eind-resultaat.
Bij de eerste oplossing was de computer ruim een uur aan het werk. In tussentijd reageerde de computer nergens op. De tweede oplossing kostte de computer niet meer dan 30 seconden. De reden was dat ik een minder omslachtige oplossing gekozen had.

Het is zo dat computers standaard vaak oplossingen kiezen die minder tijd vergen maar dat is niet altijd zo. Het is meestal de gebruiker die moet kiezen voor een oplossing die minder werk voor de computer oplevert.

Ik ga er voorlopig niet vanuit dat dit een hardware fout is. Dus probeer een betere oplossing te vinden voor wat je doet.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Calc Copy/Paste

Bericht door eremmel »

Ik heb ook met AOO en LO soms problemen met copy/paste. Ik heb niet kunnen achterhalen waar de oorzaak lag, maar het was enkel rond die twee producten. Het was zeker geen high CPU probleem, maar meer timeout achtig en dat is lastiger te analyzeren. De laatste tijd (heb nieuwe labtop) heb ik het meer, lijkt me een probleem speciaal voor Windows gebruikers.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Calc Copy/Paste

Bericht door RPG »

Ik weet niet in hoeverre het probleem hier gestart samenhangt met het veelvuldig voorkomend thema: mijn document is compleet gecrasht. Bij mij blokkeert LibreOffice ook regelmatig bij het afsluiten. Meestal is dat bij het afsluiten van een databasedocument. Soms raak ik wat kwijt: iets wat ik als laatste heb ingetypt meestal aangepaste formulier indelingen maar nooit ingebrachte data. Ik heb geen enkele samenhang met wat ook kunnen ontdekken. Wel is het zo dat hoe beter ik alles doe volgens de regels, die niet altijd duidelijk zijn, hoe beter het verloopt. En ik moet blijkbaar de tijd nemen voor het afsluiten van processen.

Processen
Als er soms processen in slaapstand gestuurd zijn kan het best enige tijd duren voordat die opgestart zijn. Het is voor mij teveel computerkunde om er over te kunnen schrijven maar ik merk wel dat ik er privé wel naar kan handelen.

Opslaan van informatie
Het is mijn gewoonte om heel regelmatig tussentijds alles op te slaan. Wanneer ik anderen leer verslagen te maken is het eerste wat ik hun leer na het intypen van een paar woorden dat het document opgeslagen moet worden en dus ook een naam te geven. Dus niet drie uur werken zonder gegevens op te slaan. Daarbij leer ik hun veelvuldig op de Control-s toets te slaan. De dankbaarheid komt vaak later als ze merken dat ze veel handiger zijn dan hun collega's.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie