Getallen in 2 kolommen aanpassen tot 1 kolom

Bespreek het rekenblad
Textra
Berichten: 50
Lid geworden op: zo apr 24, 2016 12:54 pm

Getallen in 2 kolommen aanpassen tot 1 kolom

Bericht door Textra »

In bijgaand voorbeeld wil ik kolommen B en C aanpassen zodat ik als resultaat van kolom E krijg. Ik heb geprobeerd dit te doen via de functie Tekst, maar dan krjg ik een foutmelding als ik het / plaats. Via MAcro's lukt het helemaal niet. Wie weet raad? Ik heb een MAcbook pro en gebruik OpenOffice.
Bijlagen
test aanpassinggen.ods
(10.67 KiB) 120 keer gedownload
Besuringssysteem MacOs Sierra 10.12.6
Apache Office 4.1.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Getallen in 2 kolommen aanpassen tot 1 kolom

Bericht door RPG »

Je moet twee keer een cel omzetten naar tekst. Wanneer je in de help file goed leest aangaande de tekst functie zie je dat je ook de tekst moet opmaken. Het is de zelfde opmaak die je nodig hebt voor cellen opmaak.

Gebruik de functie-assistent. Dat helpt voor een deel en als je op de help-knop klikt kom je vaak ook goed terecht voor informatie over die functie. Je moet wel de getallen bewaren. Probeer eerst een enkele cel om te zetten. Met de verrekijker kun je zoeken op de pagina.

Ik verwijs je naar de help file zodat je langzamerhand dat ook kunt gebruiken. Het leren gebruiken van de helpfile is niet zo eenvoudig maar wel nuttig.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Getallen in 2 kolommen aanpassen tot 1 kolom

Bericht door floris v »

Verplaatst naar Calc-sectie omdat het echt niet in de sectie installatieproblemen hoort.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Getallen in 2 kolommen aanpassen tot 1 kolom

Bericht door RPG »

floris v schreef:Verplaatst naar Calc-sectie omdat het echt niet in de sectie installatieproblemen hoort.
+1

Ik zie dat je bloeddruk wilt bijhouden. In principe sta je voor de zelfde problemen als in deze draad: [Opgelost] Koppeling kan niet bijgewerkt worden. Je kunt eventueel ook alle draden lezen van EMn. Ik denk dat je bijna tegen de zelfde problemen aanloopt als waar hij tegen aan is gelopen. Maar de oplossing is vaak heel simpel noteer alle gegevens in een simpele tabel zoals je nu al hebt getoond. Met een draaitabel trek je alle informatie uit die tabel, zonder een enkele formule. Wanneer je wilt maak je van de gegevens in de draaitabel een mooie grafiek. Deze manier heeft minder kans op fouten dan als je zelf de formules probeert te bedenken.

Het is echt de moeite waard om twee of drie maanden lang de mogelijkheden van een draaitabel te bestuderen. Je kunt de gegevens gebruiken die staan in de aangewezen links. Vergeet niet dat hulpmiddelen zoals de draaitabel echt gemaakt zijn voor mensen die:
  • Geen kennis hebben van programeren in een werkblad.
  • Voor professionals die snel en betrouwbaar resultaat wil hebben.
  • Voor mensen die op verschillende manieren informatie uit de zelfde gegevens willen hebben.
  • Draaitabellen zijn dynamisch(veranderbaar)
Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: Getallen in 2 kolommen aanpassen tot 1 kolom

Bericht door Alex »

Een draaitabel is in dit geval niet nodig, ik zou niet weten waarvoor. Maar in het algemeen wel leerzaam, alleen al om je gegevens te structureren.
In E1:

Code: Selecteer alles

=B1&"/"&C1
Gebruik dan de vulgreep voor de andere rijen.
AOO 4.1.15 & LO 24.2.2 op Windows 10
Plaats reactie