[Opgelost] Factuur opmaken

Bespreek het rekenblad
Tom
Berichten: 6
Lid geworden op: vr jan 26, 2018 1:15 pm

[Opgelost] Factuur opmaken

Bericht door Tom »

Eigen voorbeeld.ods
(14.51 KiB) 249 keer gedownload
Factuur opmaken middels Vert.Zoeken en Horiz.Zoeken.

Ik krijg gegevens aangeleverd zoals op bijgaande voorbeeld.

Middels Vert.Zoeken krijg ik de gegevens op de juiste plek. Echter de te factureren artikelen staan onder elkaar in de zelfde kolom i.p.v. naast elkaar in meerdere kolommen. Hier gaat het voor mij mis.
Ik dacht dit middels Horiz.Zoeken op te kunnen lossen, maar ik snap het niet....

(De voor de factuur niet belangrijke gegevens heb ik weg gehaald, vandaar een aantal lege kolommen).

Kan iemand mij verder helpen?

Dank, Tom
Laatst gewijzigd door eremmel op za feb 17, 2018 3:10 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Opgelost moet tussen [ en ].
OpenOffice 4.1.5, Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Factuur opmaken

Bericht door RPG »

Ik begrijp niet wat je probleem is.

Brontabel
De indeling van de brontabel bepaalt of je horizontaal of verticaal zoeken moet gebruiken. Volgens mij moet je verticaal zoeken gebruiken. Wanneer je de opdracht wilt verslepen en daardoor kopiëren in andere cellen moet je goed weten welke cellen een absolute of relatieve adressering nodig hebben. Het beste kun je de tabel een naam geven. In dat geval wordt het automatisch absolute.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Tom
Berichten: 6
Lid geworden op: vr jan 26, 2018 1:15 pm

Re: Factuur opmaken

Bericht door Tom »

Dank voor de snelle reactie.

Ik heb nog e.e.a. geprobeerd maar in H 21 en H 22 van blad 1 blijft "6" staan i.p.v. resp. "7" en "4".
Ik heb een nieuw voorbeeld bijgevoegd.

Ik hoop dat iemand mij de correcte formule of tip kan geven.

Tom
Bijlagen
Eigen voorbeeld.ods
(16.78 KiB) 185 keer gedownload
OpenOffice 4.1.5, Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Factuur opmaken

Bericht door eremmel »

Het is wel mogelijk met een kleine omweg. Met Vert.Zoeken kun je eerste regel vinden waar de naam van het bedrijf staat. Volgende regels laten zich niet op die manier vingen. Maar als je de eerste regel kunt benoemen dan weet je genoeg.
Ik heb daarom in kolom V in Blad2 een waarde toegevoegd die het regelnummer oplevert.

Hiermee kan ik de positie van de waarden in M bepalen, nl: "Blad2".Mregel, "Blad2".Mregel+1, "Blad2".Mregel+2.

Zie bijgevoegd document.

Merk op dat je in Blad1 eigenlijk alle Items met gegevens uit Blad2 zou moeten halen, want nu is alles nog statisch behalve Kolom H.

Succes,
Erik
Bijlagen
Eigen voorbeeld2v2.ods
(16.81 KiB) 177 keer gedownload
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Factuur opmaken

Bericht door RPG »

Je hebt nu in ieder geval duidelijk gemaakt waar je probleem ligt. Wat je ook duidelijk maakt is dat je totaal geen kennis hebt van werkbladen / spreadsheet. Op zich zelf is dat niet erg niet iedereen hoeft te kunnen programmeren. Maar het wordt natuurlijk wel een probleem indien je wel wilt gaan programmeren in een werkblad.

Mijn eerste advies voor kleine zelfstandigen is is meestal: Zoek een professioneel iemand op die dit werk voor je doet. Het moet dan wel iemand zijn die ook kennis heeft van OpenOffice. Ik denk dat een kleine zelfstandige net zoveel of meer geld verdient in die uren die nodig zijn voor het ontwerpen van de toepassing als betaald moet worden aan het ontwerpen temninste als hij normale eisen stelt. Ik ben niet de beste adviseur voor kleine zelfstandigen.

Ik ben ook niet de beste adviseur voor het opzetten van een administratie daar ik een eenvoudige thuisgebruiker ben.

Ik zou mij eerst eens gaan verdiepen in de combinatie van een werkblad en een geregistreerde database.
[Tutorial] Het maken van een geregistreerde database

De volgende stap is dan het opzetten van een query. In die query moeten dan de velden op een zodanige volgorde staan zoals ze in de factuur moeten komen. Berekeningen moeten in de query gedaan worden of al in het bron werkblad.

Maak nu een nieuw werkblad met daar in een printbereik waarin de factuur gegevens komen gebonden aan een enkele klant.

In Adressenlijst met gegevens op andere bladen (Toon onderwerp) • OpenOffice.org staat op het eind informatie wat misschien voor jouw ook belangrijk kan zijn. Wat natuurlijk ook waar is als je een geregistreerde database hebt van je gegevens je mogelijk ook de uitgebreide rapportgenerator kunt gaan gebruiken. Dat vergt ook wel enige studie maar dat is eerder aan te raden dan het pad waar je nu op lijkt te begeven.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Factuur opmaken

Bericht door eremmel »

U vraagt en wij antwoorden, of we denken mee.
+1 voor Romke
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Tom
Berichten: 6
Lid geworden op: vr jan 26, 2018 1:15 pm

Re: Factuur opmaken

Bericht door Tom »

Dank voor de tips en adviezen.
Opgelost.
OpenOffice 4.1.5, Windows 10
Plaats reactie