[Issue]Functie Wizard van LibreOffice voert formule fout in

Bespreek het rekenblad
Gert-Jan
Berichten: 47
Lid geworden op: wo mei 13, 2015 9:44 am

[Issue]Functie Wizard van LibreOffice voert formule fout in

Bericht door Gert-Jan »

L.S.

Twee jaar geleden ben ik overgestapt naar Libre Office, omdat men schreef dat hier meer geinnoveerd werd.
Al enige keren meegemaakt dat een functie niet goed werkte.

Ik werk met de laatste update 5.4.
Nu werkt de functi 'verticaal zoeken' niet goed.
In hetzelfde tabblad gaat het prima.
Maar als de matrix in een ander tabblad moet worden gezocht, gaat het mis.

In Open Office is er geen probleem?

Wie weet meer?

Mvg Gert-Jan
Laatst gewijzigd door RPG op ma nov 20, 2017 9:46 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bezoeker kunnen mogelijk de sneller hun probleem vinden.
Libre Office 5.4.3.2; OpenOffice 4.1.2 op Windows 10 home
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Is Libre office minder stabiel

Bericht door eremmel »

Gert-Jan,

Dat is heel goed mogelijk. Ik heb naast LO ook AOO geinstalleerd staan juist vanwege dit soort problemen.
Ik ken meer bugs in LO dan in AOO.
Je kunt beide goed naast elkaar installeren en dan kun je dit soort dingen zelf uittesten.

P.S.
Merk op dat je ondertekening op het forum verouderd is, probeer deze actueel te houden.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: Is Libre office minder stabiel

Bericht door Alex »

Kun je een voorbeeld geven waarin het niet goed gaat? Geef je als vierde parameter 0 als de lijst niet gesorteerd is?
AOO 4.1.15 & LO 24.2.2 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Is Libre office minder stabiel

Bericht door RPG »

Het zou ook kunnen zijn dat je tegen een fout aan loop. Ik heb het idee dat de versie die je nu gebruikt meer fouten heeft dan 5.3.7.

Download LibreOffice | LibreOffice - Free Office Suite - Fun Project - Fantastic People
Lees goed de opmerkingen die er staan bij de twee verschillende versies van LIbreOffice. LibreOffice heeft veel meer verschillende versies dan ApacheOffice. In de nieuwste zitten ook meer fouten dan in de oudere. Fouten kunnen er alleen uitgehaald worden door het gebruik. De fouten moeten dan wel gemeld worden op de goede plaats.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gert-Jan
Berichten: 47
Lid geworden op: wo mei 13, 2015 9:44 am

Re: Is Libre office minder stabiel

Bericht door Gert-Jan »

Bijgesloten een bestandje met een voorbeeld en een screenshot waar het fout gaat.
Bijlagen
Verticaal zoeken fout.ods
(9.89 KiB) 202 keer gedownload
Screenshot vert. zoeken.ods
(9.89 KiB) 199 keer gedownload
Libre Office 5.4.3.2; OpenOffice 4.1.2 op Windows 10 home
Gert-Jan
Berichten: 47
Lid geworden op: wo mei 13, 2015 9:44 am

Re: Is Libre office minder stabiel

Bericht door Gert-Jan »

In Libre Office 5.3.7 werd opeens een simpele optelling van verschillende cellen geweigerd.
Bijv: A3+C3+E3+H3+K3+N3.
Dit omdat de getallen in deze cellen via verticaal zoeken waren gevonden.
In 'Beeld - waardemarkering' hadden de getallen via verticaal zoeken een andere kleur (groen)
dan direct ingevoerde getallen (blauw) en tekst (zwart)
Dit kon ik oplossen door de reeks via verticaal zoeken te knippen en speciaal te plakken als getal of tekst.
Dan kregen de geplakte getallen dezelfde blauwe kleur en tekst dezelfde zwarte kleur als direct ingevoerde getallen of tekst.
Hierna werkte de optelling wel goed.

Zie bijlage

Mvg Gert-Jan
Bijlagen
Verticaal zoeken fout - waardemarkering.ods
(9.91 KiB) 213 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Gert-Jan op zo nov 19, 2017 12:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Libre Office 5.4.3.2; OpenOffice 4.1.2 op Windows 10 home
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Is Libre office minder stabiel

Bericht door RPG »

Ik heb het lichte vermoeden dat je de formules verkeerd ingetypt hebt. Probeer de probleem formules in te geven door middel van de functie wizard. Type niet de waarden in maar selecteer de cellen. Ik krijg:

Code: Selecteer alles

=VLOOKUP(H1;Blad1.A1:B20;2;1)
Let op de punt en geen uitroepteken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Is Libre office minder stabiel

Bericht door RPG »

Over de kleuren in libreoffice lees Waardenmarkering - LibreOffice Help.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gert-Jan
Berichten: 47
Lid geworden op: wo mei 13, 2015 9:44 am

Re: Is Libre office minder stabiel

Bericht door Gert-Jan »

Romke,

Ik type geen formules, maar selecteer via de tabbladen en cellen.
Eerder waren er geen problemen. In Oo ook niet.

Ik zie wel dat jij de Engelse functies gebruikt. Ik zal het daarmee proberen.

Gert-Jan

Dit is niet gelukt.
Zie de bijlage met een printscreen.
Bijlagen
Engelse functies.jpg
Libre Office 5.4.3.2; OpenOffice 4.1.2 op Windows 10 home
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Is Libre office minder stabiel

Bericht door eremmel »

Je moet op het icoontje klikken achter aan de regel met 'array' en dan selecteren wat je wilt.
Je krijgt een kleiner window te zien met de selectie die je maakt. Klik dan weer op het icoontje (rechts) en dan kom je weer terug in de formule wizzard.

Dit werkt gewoon in mijn AOO en LO versies.

Tip pas de tekst Blad1.A1:B20 aan naar Blad1.$A$1:$B$20
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Gert-Jan
Berichten: 47
Lid geworden op: wo mei 13, 2015 9:44 am

Re: Is Libre office minder stabiel

Bericht door Gert-Jan »

Hallo Eric,

Bedankt.

Zo gaat het goed. Met Nederlandse en Engelse formules.
Maar alleen als ik handmatig in type.
Via de wizzard blijft het niet goed gaan.
Dus onnodig moeilijk.

Dat lijkt me niet de bedoeling. Is het een bug in LO 5.4?
Wellicht moet ik downgraden. Of toch maar alleen Oo gebruiken?

P.S. Ik heb mijn onderschrift aangepast.
Ik zie dat alle commentatoren met verschillende LO updates werken.
Kunnen functies daardoor anders functioneren?

Mvg Gert-Jan
Libre Office 5.4.3.2; OpenOffice 4.1.2 op Windows 10 home
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Is Libre office minder stabiel

Bericht door RPG »

Ik ben niet bekend met het zoeken van fouten in nieuwe versies. Ik ga er bijna altijd vanuit dat bij het optreden van fouten ik iets fout doe of dat er iets fout is op mijn computer is. In jouw geval zou ik zeker het gebruikers eens compleet vernieuwen. Daarna kunnen we altijd nog een keer verder nadenken. Ik geloof dat LibreOffice heel veel verschillende versies heeft. Ik weet het niet zeker maar het zou best kunnen dat openSUSE een eigen versie heeft.

Ik zou ook een poosje werken met verschillende versies van je calc spreadsheet. Het zou best kunnen dat de verschillend van Apache Office en LibreOffice zo uit elkaar lopen dat ze onderling problemen kunnen geven.

Gebruikers of users profiel
Lees de link voor informatie. Probeer eens het user profiel te vernieuwen. Het is soms een oplossing voor allerlei problemen. Lees wel goed de aanwijzingen delete niet het userprofiel maar geeft het een andere naam nadat je OpenOffice hebt afgesloten incluis de snelstarter die rechts onder op de toolbar staat. En lees de link voor informatie

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Is Libre office minder stabiel

Bericht door eremmel »

Gert-Jan,
Ik heb ook maar even mijn onderschrift aangepast. Ik heb getest met AOO4.1.4 LO5.2.5.1 en LO5.4.2.2(x64) zonder problemen.
Dit is zo fundamenteel, dit zou moeten werken.
vr.gr. Erik
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: Is LibreOffice minder stabiel?

Bericht door Alex »

Met LibreOffice versie 5.4.0.3 gaat het inderdaad fout, niet alleen met verticaal zoeken, maar ook bij andere referenties naar een ander tabblad die je in de wizard maakt. Er komt dan steeds #REF of #VERW, afhankelijk van de ingestelde taal, in de formule. Bij versie 5.0.6.3 en in OpenOffice gaat het wel goed.
Een andere fout staat in Verticaal zoeken fout.ods: in E1 staat =VERT.ZOEKEN(D1;A1:B20;2;0) en in E2 =VERT.ZOEKEN(D2;A2:B21;2;0) etc. Gebruik absolute verwijzingen naar de tabel: A$1:B$20, dan krijg je in de volgende rijen de juiste verwijzing als je E1 naar beneden kopieert.
AOO 4.1.15 & LO 24.2.2 op Windows 10
Gert-Jan
Berichten: 47
Lid geworden op: wo mei 13, 2015 9:44 am

Re: Is Libre office minder stabiel

Bericht door Gert-Jan »

Hallo Alex,

Je hebt absoluut gelijk met de verwijzing in cel E1 en E2.
Het voorbeeld was iets te snel in elkaar geflanst voor de volgende cellen.
Een beetje dom.

Ik ben blij dat je het probleem in LO 5.4 ook herkent.

Inmiddels via Eric begrepen dat het ook in LO goed kan worden uitgevoerd.
Zie de voorgaande antwoorden.

Blijft de vraag, downgraden naar 3... of hoe te herstellen?
Alleen Oo gebruiken is wellicht stabieler.

In Oo mis ik enkele voordelen van LO, maar ondervind ik minder storing.

Het begin van de discussie.

Om eerlijk te zijn ben ik veel tijd kwijt geraakt bij het zoeken naar de fouten in LO.
Het grote voordeel is, dat ik weer veel geleerd heb, wat ik anders niet had geleerd.

Mvg Gert-Jan
Libre Office 5.4.3.2; OpenOffice 4.1.2 op Windows 10 home
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: Is Libre office minder stabiel

Bericht door Alex »

Inmiddels is versie 5.4.3 uit: http://nl.libreoffice.org/download/libreoffice-fris/
Je zou eens kunnen proberen of de fout daarin is opgelost.
AOO 4.1.15 & LO 24.2.2 op Windows 10
Gert-Jan
Berichten: 47
Lid geworden op: wo mei 13, 2015 9:44 am

Re: Is Libre office minder stabiel

Bericht door Gert-Jan »

Geprobeerd en het is niet opgelost.
Libre Office 5.4.3.2; OpenOffice 4.1.2 op Windows 10 home
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: Is Libre office minder stabiel

Bericht door Alex »

Volgens https://bugs.documentfoundation.org/sho ... i?id=72440 treedt de fout niet op in versie 5.3.
AOO 4.1.15 & LO 24.2.2 op Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Is Libre office minder stabiel

Bericht door eremmel »

Het treed toch op met mijn LO5.4.2.2 versie. In de link van Alex (bedankt voor zoeken) staat To make appear the bug, the formula has to be located in a sheet after the sheet where you search, and the wizard has to be used., en ik had de sheets andersom staan.

Dus dit zou nog een workaround kunnen zijn...

Verder is het best handig om AOO en LO samen op je systeem te hebben staan. Vooral voor dit soort bugs is AOO vaak stabieler.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Gert-Jan
Berichten: 47
Lid geworden op: wo mei 13, 2015 9:44 am

Re: Is Libre office minder stabiel

Bericht door Gert-Jan »

To make appear the bug, the formula has to be located in a sheet after the sheet where you search, and the wizard has to be used., en ik had de sheets andersom staan.
De Wizzard werkt alleen goed als het blad waar je formule invoert op de 1e positie staat.

Bijvoorbeeld: blad1 - blad2 - blad3 - blad4 - blad5
De wizzard werkt nu goed vanuit blad 1 voor alle volgende tabbladen.

De wizzard gaat in de fout als blad3 naar gegeven in blad5 zoekt.
Bij het aangeven van het blad waarin gezocht moet worden, telt de wizzard vanaf de het 1e tabblad.
Zie de formule weergave in blad 3 in de bijlage.

Mvg Gert-Jan
Bijlagen
Verticaal zoeken fout #3.ods
(11.97 KiB) 190 keer gedownload
Libre Office 5.4.3.2; OpenOffice 4.1.2 op Windows 10 home
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Is Libre office minder stabiel

Bericht door eremmel »

Belangrijke observatie, zou je moeten toevoegen aan de incident (zie link Alex).
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Is Libre office minder stabiel

Bericht door RPG »

Deze draad heeft naar mijn idee twee onderwerpen:
  • De feitelijke fout
    Is LibreOffice stabiel
Ik denk dat de stabiliteit van LibreOffice erg afhangt van welke versie gebruikt wordt. Voor de meeste mensen is dat niet zo duidelijk daar het ontwerp team mogelijk het liefst heeft dat veel mensen de zogenaamde fresh versies, met mogelijke fouten, gebruiken. De fouten komen op die manier aan het licht. Op hun eigen site geven ze ook wel de andere mogelijkheden aan. Ik heb na lang zoeken weer eens opnieuw hun uitleg gevonden over het uitbrengen van nieuwe versies. Het is wel in het Engels. Let op dat LibreOffice veel versies heeft die ook betrekkelijk lang bijgewerkt worden.
Release Plan - The Document Foundation Wiki
Als ik LibreOffice bij anderen op de computer zet dan kies ik bijna altijd voor een stabiele versie zoals ik ook voor me zelf doe.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gert-Jan
Berichten: 47
Lid geworden op: wo mei 13, 2015 9:44 am

Re: Is Libre office minder stabiel

Bericht door Gert-Jan »

eremmel schreef:Belangrijke observatie, zou je moeten toevoegen aan de incident (zie link Alex).
Is gemeld bij bij the bugssite.
Libre Office 5.4.3.2; OpenOffice 4.1.2 op Windows 10 home
Gert-Jan
Berichten: 47
Lid geworden op: wo mei 13, 2015 9:44 am

Re: Is Libre office minder stabiel

Bericht door Gert-Jan »

Romke[/quote]Deze draad heeft naar mijn idee twee onderwerpen:

De feitelijke fout
Is LibreOffice stabiel

Beide onderwerpen hangen nauw samen.

Ik kwam op de vraag 'Is Libre Office minder stabiel?' doordat functies die goed werkten na een update niet goed werkten.

Het heeft lang geduurd voordat ik besefte dat de fout misschien wel in de software zat,
Net als jij denk ik dat als een functie niet goed werkt, ikzelf iets niet goed doe.

Nu blijkt dat in LO inderdaad bugs zitten. Per update kan dit verschillen.
Daarnaast kan een bug die is opgelost in een latere versie zomaar terugkomen.

'Zie de link van Alex in eerder commentaar'

N.a.v. de vraag werd echter ook een oplossing gevonden voor de bug in de wizard van 'verticaal zoeken '
Als de formule handmatig wordt ingevoerd zijn er geen problemen.

Misschien is handmatig invoeren de oplossing voor meerdere bugs.
Libre Office 5.4.3.2; OpenOffice 4.1.2 op Windows 10 home
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: [Issuse]Functie Wizard van LibreOffice voert formule fou

Bericht door RPG »

Het herkennen van fouten is altijd moeilijk. Het wordt zeker moeilijk als niet iedereen met de zelfde versie werkt. Maar het is mooi dat je de fout gevonden heb en gemeld. De fresh versie is ook erkend onstabiel vandaar dat ik in het begin ook al verwees naar de download site en later ook het release plan erbij gedaan heb.

Ik heb de titel van de draad iets veranderd. Mogelijk hebben anderen iets meer aan de door mij gekozen titel. Als je zelf een ander idee heb over de titel het staat je vrij om het te veranderen: Het is jouw draad.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
cornouws
Berichten: 135
Lid geworden op: do mei 14, 2009 12:43 am
Contacteer:

Re: [Issue]Functie Wizard van LibreOffice voert formule fout

Bericht door cornouws »

Lieve mensen,

Waar gehakt wordt, vallen spaanders. En ja er wordt flink gehakt in LibreOffice en ja daarbij vallen spaanders.
Daarbij zijn er de afgelopen jaren ook herhaaldelijk fouten opgelost in LibreOffice, die nog komen uit de OpenOffice.org tijd. Tevens talloze ander verbeteringen en uitbreidingen gemaakt. En uitwisseling met Microsoft-office gebruikers is enorm verbeterd. En nog zo wat.
Daarnaast wordt er geen software beschikbaar gesteld met bekende veiligheidslekken.
Maar niet iedere gebruiker loopt tegen ieder probleem in software aan (gelukkig niet zeg, stel je eens voor :) )

Zelf doe ik mijn dagelijkse werk bijna geheel in de zogenaamde nightly builds (1) van LibreOffice. Dus met code die gisteren aan LibreOffice is toegevoegd. Dat levert uiteraard soms problemen op. Maar als ik die rapporteer, is het voor ontwikkelaars relatief makkelijk om het snel op te lossen.

In open source land is de normale manier om snel en goed te ontwikkelen: vroeg en veel feed back van gebruikers verzamelen.
Op de mailing lijsten van nl.libreoffice.org (2) is daarvoor in het verleden ook regelmatig aandacht geweest. Misschien is het goed dat weer wat intensiever te doen.
Want als je de stabiele nieuwe Fresh (3) versie download, kan dat (a.s. eind januari) 6.0.0.4 zijn. Dat is dan code waarmee veel gebruikers al hebben gewerkt, waar twee alpha en twee bèta-releases en drie release-kandidaten zijn geweest. Zonder meer stabiel, maar met een flinke kans dat er in hoeken en gaten nog dingen niet in orde zijn. Door alle werk in alle lagen van de code.
Meer in retroperspectief: als je ongeveer eind augustus een fresh-download deed, was dat 5.4.0(.4). Als je nu een fresh download, is dat 5.4.3(.2): drie updates verder.
Kijk je bij de pre-releases (4), dan zie je dat de 5.4.4(.2) al klaar staat. In het releaseplan (5) wordt ook doorgelinkt naar lijsten met issues die in de updates zijn gefikst.

Het is vervelend, irritant soms, als de software anders werkt dan moet, of dan je verwacht.
Het is héél goed, super belangrijk, dat gebruikers zoals wij, fouten ontdekken en melden.
Ik heb de melding van bug 72440 gecontroleerd en aangepast, zodat die beter opvalt. Ook in LibreOffice QA zijn het vooral vrijwilligers die zorgen voor het goed melden en behandelen van bugs en wensen. Daar worden fouten gemaakt of dingen over het hoofd gezien of dingen blijven nog even liggen...

Wil je het risico vermijden dat je tijd besteed aan het helpen vinden en melden van onvolkomenheden, dan moet je niet een fresh, maar een still-versie downloaden (6).
Als je bijvoorbeeld 5.3.7 hebt, en dan wacht tot 5.4 is gevorderd tot bijvoorbeeld 5.4.6, gebruik je dus een versie waarvan ná de eerste uitgave 6 updates zijn uitgekomen. Anderen zijn al zo vriendelijk geweest daarin, door testen etc. , honderden problemen/probleempjes op te lossen. Dat zijn trouwens soms problemen van tien jaar of langer terug.

Ik hoop dat ik met deze uitleg een hart onder de riem heb kunnen steken van degenen die soms tegen dingen in LibreOffice aanlopen.
Zelf besteed ik regelmatig tijd aan LibreOffice QA. Dus ik kan helpen met zorgen dat issues duidelijk gerapporteerd en behandeld worden.
Fora volg ik (tijd...) maar half half. Wil je zeker weten dat ik iets lees, zet het dan op een mailing lijst (2).

Enjoy :) - Cor

1) http://dev-builds.libreoffice.org/daily/master/
2) https://nl.libreoffice.org/ondersteunin ... meenschap/
3) https://nl.libreoffice.org/download/libreoffice-fris/ == https://nl.libreoffice.org/download/
4) http://dev-builds.libreoffice.org/pre-releases/
5) https://wiki.documentfoundation.org/ReleasePlan/5.4
6) https://nl.libreoffice.org/download/libreoffice-rustig/
- altijd de meest recente LibreOffice (en soms OpenOffice) op Ubuntu -
extensies fastNAW & CT2N / https://www.mijncloudoffice.nl
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: [Issue]Functie Wizard van LibreOffice voert formule fout

Bericht door eremmel »

Ha Cor,
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik werk zelf bij een software bedrijf en op de core code wordt er niets nieuws gemaakt zonder dat er unit testen worden geschreven. Elk geaccepteerde defect wordt eerst als falende unit test uitgewerkt en daarna opgelost. Elke nacht draaien op de build systemen duizenden testen in verschillende (OS, RDBMS) configuraties. Dit maakt de kans op regressie minimaal en maakt het mogelijk om horizontale vernieuwingen door te voeren met een gering risico.
Hoe gaat dat bij LO in z'n werk? Hebben zij ook een regressie test frame work (met ook UI)?

Vr.gr.
Erik
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
cornouws
Berichten: 135
Lid geworden op: do mei 14, 2009 12:43 am
Contacteer:

Re: [Issue]Functie Wizard van LibreOffice voert formule fout

Bericht door cornouws »

Beste Erik,

Dank voor je reactie en vraag.
Er is een enorme batterij aan geautomatiseerde tests gegroeid rond LibreOffice-ontwikkeling.
- Alle commits lopen via gerrit en een build bot, tinderbox, met meerdere configuraties. Bijvoorbeeld https://tinderbox.libreoffice.org/MASTER/status.html
- Voor alle nieuwe functies en fikses geldt dat er een unit-test moet worden meegeleverd. Zoeken op 'unit' in cgit toont e.e.a. (niet exclusief uiteraard).
https://cgit.freedesktop.org/libreoffic ... rep&q=unit
- Voor het testen van UI-functies is de afgelopen jaren een framework opgezet en dat wordt uitgebouwd.
- In de groep "Current Build and Test Status", en in mindere mate "General Programming Guidelines" op de pagina https://wiki.documentfoundation.org/Development
- Er is nog een groot aantal tests dat wordt gedaan op code-kwaliteit.
In willekeurige volgorde:
Coverity
https://scan.coverity.com/projects/211
in commit messages: coverity#xxxx (*)
Google OFZ buzzer
https://github.com/google/oss-fuzz
in commit messages: ofz / ofz#xxxxx
Cppcheck
http://cppcheck.sourceforge.net/manual.pdf
Clang-Tidy
https://wiki.documentfoundation.org/Dev ... /ClangTidy
http://clang.llvm.org/extra/clang-tidy/
Cpp-check
https://wiki.documentfoundation.org/Dev ... t/Cppcheck
CLANG Code Analysis
https://wiki.documentfoundation.org/Dev ... e_Analysis
LCOV Code Coverage (points out legacy code not
covered by tests)
https://wiki.documentfoundation.org/Development/Lcov
Crashtest: this loads ~65k documents from bugzillas
http://dev-builds.libreoffice.org/crashtest/
in commit messages: "crashtest"
Performance testing:
https://perf.libreoffice.org/
Mostly Calc performance testing

E.e.a. wordt actief opgevolgd en waar nodig uitgebreid, verwijderd, aangepast.

vr. groet - Cor
- altijd de meest recente LibreOffice (en soms OpenOffice) op Ubuntu -
extensies fastNAW & CT2N / https://www.mijncloudoffice.nl
cornouws
Berichten: 135
Lid geworden op: do mei 14, 2009 12:43 am
Contacteer:

Re: [Issue]Functie Wizard van LibreOffice voert formule fout

Bericht door cornouws »

cornouws schreef: Want als je de stabiele nieuwe Fresh (3) versie download,
....
3) https://nl.libreoffice.org/download/libreoffice-fris/ == https://nl.libreoffice.org/download/
Hmm, ik zie dat de internationale download pagina veel beter is:
https://www.libreoffice.org/download/download/
Wordt tijd dat op de nl-site ook in orde te maken .. ;)
- altijd de meest recente LibreOffice (en soms OpenOffice) op Ubuntu -
extensies fastNAW & CT2N / https://www.mijncloudoffice.nl
Gert-Jan
Berichten: 47
Lid geworden op: wo mei 13, 2015 9:44 am

Re: [Issue]Functie Wizard van LibreOffice voert formule fout

Bericht door Gert-Jan »

Hallo Cor,

Bedankt voor je uitgebreide reacties.
Zelf heb ik geen enkele kennis van de materie waarin jij je beweegt.

Ik ben deze discussie begonnen omdat er in updates van Libre Office
fouten in functies verschenen die eerder niet in deze functies zaten.
In het opsporen van de fout is veel tijd gaan zitten. Sowieso omdat ik dacht
dat ik iets niet goed deed.

Ik begrijp niet waarom in een update een fout ontstaat in een functie
(of zoals nu wizard) die eerder goed werkte.
Maar daar zal een verklaring voor zijn.

Zodra op dit forum de fout ontdekt werd, heb ik logischerwijze de laatste
update geïnstalleerd.
Nu blijkt dat je beter langer een oudere versie kunt blijven gebruiken
of misschien zelfs wel downgraden naar de versie waarin de fout niet zat.

Is het mogelijk om bij het downloaden van LO te vermelden, welke versies stabiel zijn?
Libre Office 5.4.3.2; OpenOffice 4.1.2 op Windows 10 home
Plaats reactie