Tekstomloop in werkbalk

Bespreek het rekenblad

Tekstomloop in werkbalk

Berichtdoor JaapB » do okt 12, 2017 11:42 am

Als ik voor een cel tekstomloop aan of uit wil zetten kan dat via de rechtermuis => Cellen opmaken => Uitlijning => Vinkje automatische tekstomloop aan of uit zetten.
Ik zoek een knop om toe te voegen aan de werkbalk om dit in één handeling te doen. Is die er? En zo ja uiteraard waar?
Open Office 4.1.3 op Windows 10
JaapB

Re: Tekstomloop in werkbalk

Berichtdoor RPG » do okt 12, 2017 1:21 pm

Je moet leren stijlen en opmaak te gebruiken. Je maakt een stijl op naam geschikt en past die toe op alle gewenste stijlen.cellen. Stijlen en opmaak is het middel om OpenOffice vorm te geven. Het kan best uren kosten misschien wel dagen om het geheel te doorgronden maar als je die tijd daar niet aan besteed ben je een veelvoud van die tijd nodig met zoeken naar nog moeilijker zelf gemaakt oplossingen.

Stijlen en opmaak(F11) , de navigator(F5) en nog enkele hulpmiddelen maken je het leven gemakkelijk in OpenOffice. Nieuwelingen slaan die hulpmiddelen altijd over. Ook in MSO bestaan die hulpmiddelen maar MSO maakt het gemakkelijker om die over te slaan, OpenOffice maakt het niet gemakkelijk om die hulpmiddelen over te slaan.
LibreOffice 6.4.4.2.0 op openSUSE Leap 15.1
RPG

Berichtdoor JaapB » do okt 12, 2017 1:39 pm

Ik ben een nieuweling, dus die diagnose klopt. :)
En als nieuweling heb ik tot nu toe de indruk dat stijlen en opmaak gebruikt wordt voor delen van een document. In calc heb ik nog weinig gedaan, in writer ietsje meer. Wat ik zoek is een snelle manier om in een enkele cel tekstomloop aan of uit te zetten.
JaapB

Berichtdoor RPG » do okt 12, 2017 2:25 pm

JaapB schreef:Wat ik zoek is een snelle manier om in een enkele cel tekstomloop aan of uit te zetten.
Je maakt gewoon twee stijlen:
a) een met tekstomloop aan
b) een met tekst omloop uit

JaapB schreef:En als nieuweling heb ik tot nu toe de indruk dat stijlen en opmaak gebruikt wordt voor delen van een document.
Dat is een verkeerde indruk. Je moet stijlen en opmaak feitelijk voor elk opgemaakt onderdeel gebruiken. In jouw geval is het begrip van het hiërarchisch zijn van de stijlen belangrijk. Je maakt een cel eerst gewoon op: wat het meest voorkomt. Daarvan leidt je de andere zaken af.

Ik heb enkele beschrijvingen van stijlen en opmaak waarvan ik hoogstens de eerste 20 bladzijden van begrijp. Het begin van het begrijpen is gemakkelijker. Ik denk ook dat je document kleiner en sneller wordt. En let wel hetgeen wat ik hier beschrijf is bijna even waar voor MSO en het werkt ook bijna gelijk. MSO is vergevensgezinder dan OOo.

Misschien kun je een klein voorbeeld document plaatsen waarin duidelijk wordt wat je precies nodig hebt. Ik weet niet of ik het zo voor elkaar kan krijgen maar misschien krijgen we hulp.
LibreOffice 6.4.4.2.0 op openSUSE Leap 15.1
RPG

Berichtdoor JaapB » do okt 12, 2017 2:30 pm

Dank.
Een voorbeelddocument lijkt me niet nodig. Wat ik wil doen kan ik eenvoudig doen met rechtermuis => Cellen opmaken => Uitlijning => Vinkje automatische tekstomloop aan of uit zetten. Ik zoek een shortcut.
JaapB

Berichtdoor Alex » do okt 19, 2017 11:57 pm

Het eenvoudigst is het om hiervoor een knop toe te voegen aan de werkbalk Opmaak. Klik op het pijltje omlaag aan de rechterkant van deze werkbalk en kies Werkbalk aanpassen. Klik onder Opdrachten op Uitgevuld en dan op Toevoegen. Kies uit de categorie Opmaak Automatisch rijeinde en klik dan op Toevoegen, gevolgd door Sluiten. Klik tenslotte op Ok.
AOO 4.1.5 & LO 5.0.6 op Windows XP & 7
Alex

Berichtdoor JaapB » vr okt 20, 2017 9:24 am

Automatisch rijeinde! Dat was de uitdrukking die ik zocht, wist niet hoe het heette. Dank.
JaapB

Keer terug naar Calc