deel van een Werkblad automatisch sorteren

Bespreek het rekenblad
Fran
Berichten: 3
Lid geworden op: wo sep 06, 2017 11:20 am

deel van een Werkblad automatisch sorteren

Bericht door Fran »

Hallo,

Ik wil een deel van een werkblad (mijn zelf-ontworpen boekhouding) automatisch sorteren op datum (2e kolom). Ik weet niet, of dit mogelijk is en wat ik er voor zou moeten doen. Kan iemand mij helpen?
OpenOffice 4.1.3 op Windows 10
beginner-gebruiker
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: deel van een Werkblad automatisch sorteren

Bericht door RPG »

Hallo

Ik geloof niet dat een werkblad een goede plaats is om je gegevens in bij te houden. Een groot risico is dat je wel een enkel kolom sorteert maar niet het geheel. Ik zou aan raden om in ieder geval je te gaan verdiepen in database bereik. Misschien nog beter is een kleine database.

Het sorteren van delen van werkbladen lijkt mij buitengewoon gevaarlijk en past denk ik ook niet zo goed in een verantwoorde werkwijze van OOo-calc. Verzamel gegevens in een enkele tabel die in een apart werkblad staat. Maak van die tabel een database bereik. Met een database bereik is het al wat minder gevaarlijk.

Ik weet niet wat je bedoelt met automatisch sorteren.

Het is aan te raden om op dit forum en dus niet met google, te gaan zoeken naar woorden zoals:
databasebereik
geregistreerde database
en meer

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Fran
Berichten: 3
Lid geworden op: wo sep 06, 2017 11:20 am

Re: deel van een Werkblad automatisch sorteren

Bericht door Fran »

Hallo Romke,

zoals ik heb aangegeven, gaat het om een door mijzelf opgestelde boekhouding. Die is in een werkblad toch iets beter te overzien. Bovendien wil ik alleen een deel van de gegevens sorteren. Vooral op datum. Van databases heb ik geen verstand en de proeven, die ik ermee gedaan heb (voor andere doeleinden) waren niet om over naar huis te schrijven.
OpenOffice 4.1.3 op Windows 10
beginner-gebruiker
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: deel van een Werkblad automatisch sorteren

Bericht door RPG »

Hallo

Wat is het doel van je boekhouding? Bij een database moet je niet gelijk denken aan een moeilijk programma maar aan het leren omgaan met gegevens. Je kunt je gegevens in een werkblad hebben. OpenOffice heeft best veel mogelijkheden om slim om te gaan met gegevens. Je kunt delen van je tabel gesorteerd naar een ander deel krijgen. Je kunt het ook gefilterd en gesorteerd krijgen. Je moet dan wel de database mogelijkheden gebruiken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Fran
Berichten: 3
Lid geworden op: wo sep 06, 2017 11:20 am

Re: deel van een Werkblad automatisch sorteren

Bericht door Fran »

Het doel van mijn (privé-)boekhouding is overzicht houden over mijn geldstromen. Inkomsten en uitgaven dus, maar ook de te verwachten uitgaven en daardoor het te verwachten banksaldo. Zodat ik niet voor onverwachte tekorten kom te staan. En toch zoveel mogelijk opzij kan zetten voor later. Ik weet, dat ik de gegevens kan sorteren. Momenteel doe ik dat nu nog iedere keer 'met de hand'. Aan het eind van het overzicht worden boekingen ingebracht. Op de datum, dat ze voorkomen. Naast een aantal boekingen, waarvan de data vaststaan. Denk hierbij aan inkomsten en vaste lasten. Nu is een saldo lastig te voorspellen, als de boekingen niet op datum gesorteerd kunnen worden. Dat doe ik dus met de hand. Die functie heb ik wel gevonden in Calc. Graag zou ik dit willen automatiseren, zodat zodra ik een datum heb ingegeven, die rij op datum wordt ingevoegd en ik de rest van de gegevens kan invoegen.
OpenOffice 4.1.3 op Windows 10
beginner-gebruiker
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: deel van een Werkblad automatisch sorteren

Bericht door RPG »

Hallo

Het antwoord op de vraag hoe sorteer ik een deel gebied is eenvoudig. Het geld voor elke bewerking met een computer.
Selecteer het gebied en kies de bewerking in dit geval sorteren maar het voldoet niet aan automatisch.
Voor functie is bijna het zelfde waar: pas de aangegeven functie toe op het aangegeven gebied

Beter lijkt mij om iets te leren zodat je minder aandacht hoeft te geven aan het feit hoe de gegevens staan maar gewoon een goede functie gebruiken die het gewenste uitvoert.
Voor het optellen met een voorwaarde zijn verschillende mogelijkheden
a) som.als
b) som.alss
c) somprodukt
d) dbsom
e) subtotalen
f) functie subtotaal
g) Draaitabellen
h) Consolidatie

Ik denk dat er een gehele discussie te voeren is wat nu de beste mogelijkheid is. Maar ik ben van mening dat voor veel beginners het volgende het beste is om te leren:
1) dbsom
2) draaitabellen
3) subtotalen
4) functie subtotaal

Het is niet zo gemakkelijk om
Ik denk dat er geheel best wel enige studie vergt. Je moet het leuk vinden om eerst een lange tijd iets te leren voor dat je het echt begrijpt. Het heeft bij mij lange tijd geduurd voor dat ik alle mogelijkheden van een pivot tabel begreep. Het filter principe wat nodig is voor dbsom is ook mooi om te leren. Het filter principe wordt op verschillende plaatsen gebruikt.

Als ik mij goed herinner ben ik op de zelfde manier begonnen als hoe deze draad start. Er is niets op tegen maar het leren van andere zaken kan helpen. Ik hoop dat het antwoord je iets helpt.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: deel van een Werkblad automatisch sorteren

Bericht door eremmel »

Een pragmatische oplossing: gebruik een pivot (draaitabel) voor je saldo overzicht/prognose. Deze sorteert op datum. Na invullen van nieuwe mutaties, hoef je alleen nog maar de pivot te refreshen.

Zie voorbeeld.
Bijlagen
SemiAutoSort.ods
(12.62 KiB) 176 keer gedownload
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Plaats reactie