Calc “ziet” lokale bron(gateway) niet

Bespreek het rekenblad
Dikkie
Berichten: 4
Lid geworden op: wo aug 16, 2017 10:09 pm

Calc “ziet” lokale bron(gateway) niet

Bericht door Dikkie »

Sinds mij bekend is geworden dat de ondersteuning op Office 2007 verloopt, ben ik op zoek naar een ander pakket. Daartoe ben ik eerst met Open Office aan de gang gegaan. Installatie verloopt prima en het lijkt ook allemaal wel te werken. Echter zeker 1 ding krijg ik niet aan de praat, zoals ik dat in Excel doe.
Het gaat hier om het invoegen van externe gegevens vanaf mijn eigen netwerk, d.m.v. een zgn. webquery. Calc loopt hier steeds op vast, als ik binnen mijn eigen netwerk zoek. Ik zoek door de url van de pagina in het zoekvlak in te vullen Http://"ipadres"/"naam van de pagina"
Als er al een melding komt, is dat er geen verbinding met de bron gemaakt kan worden.
Op deze manier kan je ook tabellen uit andere bestanden ophalen met een zelf in te stellen interval en dat werkt in Calc wel. Ook tabellen ophalen van andere internet pagina’s gaat, zoals dat in Excel gaat.
Echter, mijn bron zit in mijn netwerk. De betreffende pagina is met de url in een browser, zó weer te geven, ook een hyperlink in Calc brengt mij flitsend naar die pagina via mijn standaardbrowser “Firefox”

Ik heb zonnepanelen met een gateway, die ook een web-interface heeft die wil ik automatisch afvragen via Calc, zoals ik dat met Excel doe. Op deze manier heb ik voor PV installatie, een soort dashboard en hoef ik niet steeds naar zolder om de gegevens af te lezen.
In dit Excel bestand heb ik allerlei berekeningen staan o.m. hoeveel ik al terug verdiend heb. Gebaseerd op de KWh prijs en de totaal opgewekte energie.
De bedoeling is dat dit ook in Calc gaat werken.


Verklarende termen:
Web-Interface = Ingang op een netwerkapparaat (router/modem/gateway/ printer) via een browser.
WebQuery = zoeken op het internet of netwerk naar bepaalde tabellen
Excel = rekenblad-programma van Microsoft Office
Calc = rekenblad-programma van OpenOffice
PV =installatie met PhotoVoltaïsche cellen, zonnepanelen dus.
Programma = dat wat men tegenwoordig APP’s noemt
OpenOffice 4.1.3 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Calc “ziet” lokale bron(gateway) niet

Bericht door RPG »

Hallo
Dikkie schreef: Echter zeker 1 ding krijg ik niet aan de praat, zoals ik dat in Excel doe.
Wat ik lees op het Engelse forum is dat de overgang van Excel naar OOo-calc voor de meesten toch moeilijker is dan de meesten denken. Ondanks de gedetailleerde vraag is mij nog niet zo duidelijk waar het probleem ligt. Ik wil de oorzaak ook bij mij zelf zoeken daar ik niet zo veel kennis heb van dit onderdeel.

Ik heb begrepen dat je met Firefox de gewenste gegevens kunt zien. Voor Calc is het mij niet zo duidelijk. Kun je geen gegevens zien of kun je de gegevens niet op een gewenste manier zien? Als het een netwerk probleem is denk dan aan:
Een goed adres naar de gegevens?
Kan OpenOffice.calc door de firewall?

Meer algemeen
Wanneer ik van een website gegevens wil downloaden in Calc en die gegevens staan in een tabel die ook beschikbaar is dan doe ik het volgende:
Open een calc spreadsheet.
  • doe: menu --> Invoegen --> Koppeling naar Externe gegevens
  • Ga naar de browser en kopieer daar de link uit de adres balk.
  • Ga terug naar Calc en plak daar de link in de nog geopende popup.
  • Nu moet ik enige tijd wachten tot 200 seconden voor dat er wat gebeurt.
  • Wanneer de tabellen op naam verschijnen kies dan een tabel.
  • Herhaal het bovenstaande tot de goede tabel is gevonden
Stock Screener - Yahoo Finance is een willekeurig gekozen pagina bij Yahoo om te proberen. Waarom deze: Er wordt op het Engelse forum vaak over Yahoo en financiën gevraagd. Het is een link om te oefenen eventueel voor anderen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Dikkie
Berichten: 4
Lid geworden op: wo aug 16, 2017 10:09 pm

Re: Calc “ziet” lokale bron(gateway) niet

Bericht door Dikkie »

Bedankt RPG voor je antwoord, ik ga precies zó te werk, zoals jij het beschrijft. Alhoewel ik ook nog veel andere manieren getest heb zoals met de brows-knop en het verkennervenster dat dan verschijnt. De Url gewoon intypen. Mijn laptop bekabeld aangesloten. OO op een windows 7 desktop geïnstalleerd, probleem blijft.

Ik schrok een beetje van de 200 seconden wachten, want dat heb nooit opgenomen. Nogmaals deze procedure gevolgd en Calc gewoon laten staan tot er een boodschap verschijnt, na een half uur eens gaan kijken en ja. De foutmelding luidt: De hostnaam <IPnummer> kon niet worden achterhaald.
Zou het kunnen zijn dat Calc voor een webquery eerst naar buiten gaat en dan naar mijn gateway gaat zoeken? Deze is van buitenaf niet “zichtbaar”(mag ik hopen).

In Excel gaat het maken van zo’n webquery op ongeveer gelijke wijze. Excel vindt mijn gateway en de daar gedefiniëerde tabellen, in minder dan één seconde en dat is ook logisch want de afstand is maar één “hop”á 2 ms
Als je bij het aanmaken in Excel beide tabellen selecteert en je probeert deze te importeren krijg ik zo’n fout als die in Calc.
Een eeuwigheid wachten en dan…. niets. Het eerste onderdeel van de pagina is namelijk geen tabel maar het hoofd van de pagina. Als je de 2e tabel geselecteerd hebt, wordt deze netjes geïmporteerd.
Als ik nu de syntax kan vinden, om Calc op regel 5 van die pagina te laten zoeken, want daar begint de betreffende tabel? Hiermee zou je vooraf de parameters van de tabel selecteren.
Misschien moet er nog een instelling in Calc gewijzigd worden, zodat de opmaak niet geïmporteerd wordt, of zoiets.
Een programmeerder heeft vast inzicht in dit soort zaken.

Ik heb in ieder geval de volgende mogelijke oorzaken uitgesloten:
Windows 10
64bit OS
Mijn laptop
Draadloze verbinding
Laatst gewijzigd door Dikkie op vr aug 18, 2017 5:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
OpenOffice 4.1.3 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Calc “ziet” lokale bron(gateway) niet

Bericht door RPG »

Hallo

Het is een verstandige werkwijze om eerst zoveel mogelijk uit te sluiten zoals gedaan met bekabelt aansluiten. De 200 seconden heb ik genoemd omdat als ik eem website zoals Yahoo aanroep voor een webquery het nog al wat tijd kost voor dat er resultaat is. Het kan zijn dat OOo zelf die tijd nodig heeft om de gegevens te analyseren.
[
Dikkie schreef: De foutmelding luidt: De hostnaam <IPnummer> kon niet worden achterhaald.
Zou het kunnen zijn dat Calc voor een webquery eerst naar buiten gaat en dan naar mijn gateway gaat zoeken? Deze is van buitenaf niet “zichtbaar”(mag ik hopen).
Het lijkt mij dat OOo calc naar buiten gaat omdat Calc het opgegeven adres niet kan vinden. Ik heb het een en ander geprobeerd met mijn internet router. Ik heb het IP adres van de router eerst ingetypt in Firefox. Het wachtwoord opgegeven met als resultaat dat ik alles kon zien. Daarna het adres gekopieerd en geplakt in de webquery. Het resultaat was dat ik de gegevens kon zien van de router in CALC.

Beperking
Je komt waarschijnlijk niet voorbij een eventueel wachtwoord.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Dikkie
Berichten: 4
Lid geworden op: wo aug 16, 2017 10:09 pm

Re: Calc “ziet” lokale bron(gateway) niet

Bericht door Dikkie »

Daar Excel 2007 deed wat ik wilde, dacht ik deze uitdaging aan te gaan door een nieuwere versie van MSOffice(2013) te installeren.
Excel loopt niet vast maar maakt precies dezelfde fout. Jammer want ik kan niet meer terug naar 2007.
Ik geef het maar op en kopieer de dag-eindstand maar uit de browser en plak deze in mijn Excel bestand.
Aan Excel ben ik gewend, dus de OpenOffice versie(s) verwijder ik weer van mijn pc.
Firefox heeft ook nog een leuke addon waardoor de pagina ververst kan worden met een, in te stellen interval, daardoor heb ik toch weer een soort dashboard.
Ik bedank een ieder die meegedacht heeft.
OpenOffice 4.1.3 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Calc “ziet” lokale bron(gateway) niet

Bericht door RPG »

Ik kan mij voorstellen dat je weer terugvalt op Excel. Overigens heb ik niet het idee dat programma's zoals Excel of OpenOffice de beste keuze is om aan zulk soort problemen te beginnen. De kantoor software is wel een goede keuze om eenmaal beschikbare gegevens goed te analyseren. Het kernprobleem lijkt mij hoe krijg ik de gegevens gelijk uit het apparaat. Wanneer je dit kernprobleem kunt oplossen met mogelijk een simpel script en met dit script kunt opslaan in een aparte datafile lijkt mij het grootste probleem opgelost.. Het is best mogelijk dat de fabrikant van je zonnepanelen zo'n script kan leveren.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Calc “ziet” lokale bron(gateway) niet

Bericht door eremmel »

Het lijkt erop dat calc het adres wil vertalen naar IP adres, maar dat is niet nodig want het is het al, (een bugje?). Je zou kunnen proberen op je PC waar Calc draait zelf een local host naam met IP adres aan te maken dat doe je (uit m'n hoofd) door de file aan te passen:
C:\windows\system32\drivers\etc\hosts

Daarin zet je:
ip-adres hostname

Nu werkt Calc misschien wel als je http://hostname/... gebruikt.

P.S.
Er is een opensource side waarnaar je je gegevens kunt uploaden en analyseren: pvoutput.org Misschien wordt jou omvormer ook ondersteund.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Dikkie
Berichten: 4
Lid geworden op: wo aug 16, 2017 10:09 pm

Re: Calc “ziet” lokale bron(gateway) niet

Bericht door Dikkie »

Eremmel, sorry voor de late reactie,
Bedankt voor het meedenken Dit heb ik inderdaad ook al geprobeerd, probleem blijft.
Ik steek er maar geen tijd meer in. Zoals het er nu uit ziet, moet ik mijn gateway in de dmz zetten, zodat deze van "buitenaf"te zien is, dus dat ga ik echt niet doen.
Ik los het nu maar op door wat handwerk.
Ik misbruik IE met autorefresh, als dashboard en kopieer 1x per dag op 2 plaatsen in mijn oorspronkelijke Excel bestand, scheelt ook weer in belasting van mijn pc-
geheugen, de dag over.
Als er iemand is, die een scriptje of een HTMLetje voor zoiets heeft, houd ik mij aanbevolen.
Het gaat dan om een script die de pagina opent in IE of Firefox, de data van regel 15 en 16 kopieert en dan in een cel van het calculatie programma plakt. Luxe is dan als dit spreadsheet dat ook nog door het script geopend wordt.
OpenOffice 4.1.3 op Windows 10
Plaats reactie