vergelijken van meerdere kolommen !Opgelost

Bespreek het rekenblad
Alfawolf
Berichten: 5
Lid geworden op: wo mei 03, 2017 7:33 am

vergelijken van meerdere kolommen !Opgelost

Bericht door Alfawolf »

Dag mensen, ben nu al even me OO bezig en moet zeggen zalig programma. Over het algemeen kan ik mijn plan trekken, ben niet onbekend me code enzovoort. Maar nu zit ik vast. :crazy:
Ik heb het volgende;
Ik wil uit een items lijst die op een ander tabblad(1) staat een vergelijking doen met een aantal kolommen op wederom een ander tabblad(2).
Helemaal niet moeilijk, enkel de kolommen die vergeleken moette worden staan niet naast elkaar of direct onder elkaar. Ik heb me rot gezocht, zoveel al geprobeerd, ik kom er gewoonweg niet uit. Dat is de korte uitleg.
Ik heb een klein simpel vb ingevoegd wat de opmaak geeft van hoe het er uitziet in mijn document.
Ik verwacht geen kant en klare oplossing, want daar leer ik niet veel uit. De bedoeling van het vergelijken is uiteindelijk om met voorwaardelijke opmaak aan te geven welke dubbele items voorkomen in de lijsten blad (2). De meeste formules geven foutmeldingen en of verkeerde vergelijkingen. Ik heb al het idee gehad dat met formules alleen dit niet ga lukken, maar voor ik me toespits op enige macro dacht ik effe mijn vraag hier op het forum te smijten.
Moest het zijn dat het voorbeeld dat ik mee stuur niet voldoende info bevat , kan ik gerust een iets meer uitgewerkt document delen, maar heb al gemerkt dat niet veel mensen zo iets apprecieren hier op het forum.
Bijlagen
Geen titel 1.ods
(13.19 KiB) 194 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Alfawolf op za mei 20, 2017 2:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Openoffice 3.4.1 op Windows 7 Ultimate
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: vergelijken van meerdere kolommen

Bericht door RPG »

Hallo

Ik begrijp niet precies waar je probleem ligt maar mijn ervaring is als ik formules niet voor elkaar kan krijgen dat dan de opzet van tabellen verkeerd zijn. Het lijkt mij dat je een soort database wilt maken waarom maak je dan ook geen echte database.

De belangrijkste vraag die ik nu heb waarom maak je zoveel kleine tabellen?

Ik denk dat je echt moet gaan studeren want ik ben niet in staat en bereid het gewenste voor je te maken. Mijn advies is altijd probeer gebruik te maken van wat is ingebouwd. Waar aan denk ik aan ingebouwd:
  • Database bereik
    Sorteren filteren
    Geldigheid
Je beschrijft nergens het doel van je probleem. Het kan net zo goed zijn voor een klein bedrijf als voor een inpaklijst voor een grote vakantie. In laatste geval is pen en papier aan te raden.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Alfawolf
Berichten: 5
Lid geworden op: wo mei 03, 2017 7:33 am

Re: vergelijken van meerdere kolommen

Bericht door Alfawolf »

hey romke, ik wil absoluut niet dat je het voor mij maakt!
En idd het is voor een inpaklijst voor de vakantie's, en neen ga geen pen en papier gebruiken, kan ik evengoed de pc ook buitensmijten :lol:
Zal de vraag anders stellen, hoe ga je te werk om dubbele waarden te vinden in meerdere bereiken? Ja met bv vert. zoeken, maar dat werkt niet in kolommen die niet onder elkaar of direkt naast elkaar staan. Of toch alleszins niet bij mij. Heb je het vb gezien dat in bijvoegde?
Openoffice 3.4.1 op Windows 7 Ultimate
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: vergelijken van meerdere kolommen

Bericht door RPG »

Hallo

Je zult dat met behulp van functies moeten maken. Op welke manier het voor jouw werkt weet ik niet.

Als je gaat zoeken naar de woorden dubbele waarden heb je kans dat je voorbeelden vindt van Eremmel of Alex.

Ik zelf probeer altijd alles zoveel mogelijk in een enkele tabel te plaatsen. Misschien heb ik wel een extra kolom voor het aanduiden van iets extra's. Ik probeer altijd zoveel mogelijk gebruik te maken van ingebouwde mogelijkheden zoals opgesomd en ook de nog niet opgesomde mogelijkheden zoals draaitabel en consolidatie.

Draaitabellen geeft veel mogelijkheden om resultaten te tonen uit tabellen. Later zul je de tabel dan met de hand moeten bijwerken indien iets er iets veranderd moet worden.

Wat ik doe ziet er meestal niet zo mooi uit maar het geeft resultaat.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: vergelijken van meerdere kolommen

Bericht door RPG »

Hallo

Het is mij nog steeds onduidelijk wat het gewenste precies is. Zoals ik al geschreven heb is een eenvoudige uitwerking beter dan een mooie moeilijke uitwerking. Een eenvoudige uitwerking kan vaak gemakkelijker begrepen en veranderd worden. Ik ben niet van mening dat mijn benadering het beste is. Ook kan ik een mooie uitwerking van anderen wel waarderen.

Ik zou een lijst maken alle artikelen die je in welke lijst dan ook wilt hebben staan. Dubbelen laten zich met filteren en of sorteren gemakkelijk verwijderen. Je kunt dan het resultaat naar een leeg werkblad laten kopiëren. Het liefst in kolom A. Je kunt dan op dat werkblad extra kolommen invoegen. Wanneer je lijstje van een bepaalde vakantie wilt kun je dat het beste doen via een database gebaseerd op dat werkblad. Gezien het feit dat ik niet weet wat je precies nastreeft heb ik ook geen idee over de uitwerking. Ik heb een klein voorbeeld toegevoegd.

Romke
Bijlagen
voorkamperen.ods
(8.53 KiB) 201 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Alfawolf
Berichten: 5
Lid geworden op: wo mei 03, 2017 7:33 am

Re: vergelijken van meerdere kolommen !Opgelost

Bericht door Alfawolf »

Hallo, ik heb idd alles onder elkaar in een kolom geplaatst. Nu werkt het zeer goed, doch een deftig overzicht kan ik het niet noemen. :D
In elk geval bedankt aan iedereen die de moeite nam om even te antwoorden en ideeën te geven. :super:
Openoffice 3.4.1 op Windows 7 Ultimate
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: vergelijken van meerdere kolommen !Opgelost

Bericht door RPG »

Hallo

Misschien kun je de gevonden oplossing hier plaatsen. Het zou best kunnen dat anderen er wat aan hebben.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Alfawolf
Berichten: 5
Lid geworden op: wo mei 03, 2017 7:33 am

Re: vergelijken van meerdere kolommen !Opgelost

Bericht door Alfawolf »

vbkampdubbelitems.ods
(10.77 KiB) 246 keer gedownload
een voorbeeldje van de oplossing.
Openoffice 3.4.1 op Windows 7 Ultimate
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: vergelijken van meerdere kolommen !Opgelost

Bericht door eremmel »

Wat dacht je van deze variant:
Geen titel 1-2.ods
(12.4 KiB) 217 keer gedownload
Door gebruik te maken van gedefinieerde namen (Ctrl-F3) kun je formules maken en bereiken definiëren.

In kolom D en H worden de dubbele aantallen getoond. Door de formule aan te passen zou je ook nog kunnen aangeven in welke lijst de dubbele voorkomen, denk daar maar eens over na.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Alfawolf
Berichten: 5
Lid geworden op: wo mei 03, 2017 7:33 am

Re: vergelijken van meerdere kolommen !Opgelost

Bericht door Alfawolf »

Daar had ik al eens over nagedacht. Enkel in het huidige document was dit niet van toepassing.
Maar ik gaan dit zeker invoegen in de update ;) Maakt de zaken een pak mooier in gebruik. Dank je voor de inspiratie.
Openoffice 3.4.1 op Windows 7 Ultimate
Plaats reactie