[Calc] kan geen rijen invoegen

Bespreek het rekenblad
erikapekop
Berichten: 4
Lid geworden op: za mar 18, 2017 6:42 pm

[Calc] kan geen rijen invoegen

Bericht door erikapekop »

Ik hoop dat ik hier mijn vraag mag stellen, want ik gebruik Libre Office.

Voor de boekhouding van mijn vrouw (biologische catering) heb ik een uitgebreid Calc bestand gemaakt.
Het bevat een 6 tabbladen en op elk tabblad heb ik voor het hele jaar de dingen aangemaakt.

In het tabblad inkoop heb ik voor iedere maand een aantal rijen gereserveerd, onderaan staat twee rijen met vaste lasten: telefoon en internet, daaronder de totalen van de maand, waarvoor ik formules heb ingevoegd.
Dan na drie maanden een overzichtje voor het kwartaal.
En zo weer drie maanden verder, dan weer een kwartaaloverzichtje, etc.
Onderaan het werkblad een totaal van dit jaar.

Per maand zo'n 22 rijen en de hele breedte is 13 kolommen (t/m M)
In totaal houdt mijn getyp nu op bij rij 515.

Ik heb verwijzingen gemaakt naar andere tabbladen, om bv. overzicht te hebben van de inkomsten en uitgaven, alsook de btw aangifte.
Dit rekent zich allemaal vanzelf uit.

Nu wil het feit dat ze in januari meer nóg meer bonnetjes heeft dan de voorgaande jaren. Ik kom pakweg 10 rijen tekort.
Ik kon eerder zonder problemen van 22 naar 35 rijen expanderen, maar ik heb er nog 10 extra nodig.
Ik kan nu slechts éénmalig één rij invoegen.
Wanneer ik meer rijen in wil voegen krijg ik de foutmelding:

Libre Office 5.1.6.2
Gevulde cellen kunnen niet buiten het blad worden geplaatst.

Wie kan mij op weg helpen?
Libre Office 5.1.6.2 Linux Mint Cinamon 64 bit
erikapekop
Berichten: 4
Lid geworden op: za mar 18, 2017 6:42 pm

Re: [Calc] kan geen rijen invoegen

Bericht door erikapekop »

Ik heb het opgelost met een schijnoplossing:

Ik heb een nieuw bestand aangemaakt voor het rekenblad inkoop, met de juiste kolommen etc.
Ik heb het nu per maand 50 rijen gegeven.
Toen het voor het hele jaar helemaal klaar was kon ik zomaar uitbreiden naar 80 rijen, zonder een foutmelding.
Ik heb de eerste 35 bonnetjes uit het oude bestand er in geplakt.
Ik heb het oude werkblad inkoop leeggemaakt en ik heb het nieuwe werkblad er in geplakt
Verwijzingen in het overzichtsblad en het btw-rekenblad hersteld.

Ik kan weer verder, maar ik weet niet wat er aan de hand was. Dus als zoiets nog ene keer gebeurt, dan kan ik het niet oplossen.
wie weet raad?
groet, Erik
Libre Office 5.1.6.2 Linux Mint Cinamon 64 bit
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: [Calc] kan geen rijen invoegen

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat je een gecompliceerd iets gemaakt hebt. Het is waarschijnlijk zo gecompliceerd dat je zelf het overzicht verloren hebt. Je zult waarschijnlijk iets ingebouwd hebben zodat er niet meer rijen ingevoegd kunnen worden. Wij kunnen dat niet weten. Het niet vermelden van de foutmelding is een gemis. De foutmelding geeft waarschijnlijk aan waarom er niet meer rijen ingevoegd kunnen worden.
erikapekop schreef:Libre Office 5.1.6.2
Gevulde cellen kunnen niet buiten het blad worden geplaatst.
Waarschijnlijk gebruik je hier of daar een macro en daar zit de fout in. De macro krijgt waarschijnlijk de verkeerde getallen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
erikapekop
Berichten: 4
Lid geworden op: za mar 18, 2017 6:42 pm

Re: [Calc] kan geen rijen invoegen

Bericht door erikapekop »

Hallo Romke,
Dank je voor je reactie en je meedenken.

Ingewikkeld? het is vooral optellen in verschillende kolommetjes.
Wel verwijzingen naar cellen op hetzelfde blad en andere bladen.

Macro's? Tja ik ben en blijf een digibeet. Ik weet eigenlijk niet wat dat zijn, het klinkt ingewikkeld. Het zou kunnen dat ik ze per ongeluk ingevoerd heb.
Ik heb iig niet mijn best gedaan om beperkingen in te voegen mbt het aantal rijen.
Maar in deze hoek zou ik een foutje gemaakt kunnen hebben dus.

groet, Erik
Libre Office 5.1.6.2 Linux Mint Cinamon 64 bit
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: [Calc] kan geen rijen invoegen

Bericht door RPG »

Hallo

Misschien heb je geen macro's gebruikt. Gezien de weinige informatie is dat ook een vermoeden. Ik denk dat het goed is om op dit forum of het Engelse forum te gaan zoeken. Leer zoeken naar draaitabellen of pivottable. Wanneer je alle gegevens in een lange tabel heb staan is het misschien mogelijk om alle gewenste informatie eenvoudig uit je gegevens te halen. Er zijn ook andere zaken om te leren namelijk filteren en sorteren. Een gefilterde tabel laat zich naar een ander werkblad verplaatsen en daar combineren met een andere tabel. Het maakt je gegevens veel flexibeler dan wat je nu doet door de gegevens op te splitsen in kleine deeltabellen per jaar en of maand.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
erikapekop
Berichten: 4
Lid geworden op: za mar 18, 2017 6:42 pm

Re: [Calc] kan geen rijen invoegen

Bericht door erikapekop »

Hallo Romke,
Dank je voor je reactie en tips.
Ik ga er mijn voordeel mee doen!
Groet, Erik
Libre Office 5.1.6.2 Linux Mint Cinamon 64 bit
Plaats reactie