Uren en minuten berekenen

Bespreek het rekenblad
robstok
Berichten: 1
Lid geworden op: do mei 08, 2014 11:48 am

Uren en minuten berekenen

Bericht door robstok »

Goedemiddag,


Ik ben bezig met een "urenoverzicht".
Alles werkt goed behalve als ik in de kolom "Begin 150%" invul bijv 0730, dank krijg ik de melding #waarde.
Vul ik hele uren in, dan is er niets aan de hand.

Kan iemand mij helpen? (zie bijlage)

Alvast dank

Rob
Bijlagen
UrenregIstratie-org.xls
(24.5 KiB) 233 keer gedownload
Open Office 4.1 op Imac
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Uren en minuten berekenen

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat je eerst enige moeite moet doen om basis kennis te vergaren. Je kunt dat krijgen door de help file te lezen. Een goed boek over werkbladen kan ook goed helpen. Het is niet een van beiden maar beter is alle twee. Om het antwoord op je vraag te leren:
Druk op de F1 knop
Kies daarna voor het Index tabblad.
Type bij zoekterm in: foutmeldingen;ongeldige verwijzingen

Je moet ook leren het verschil tussen een getal en een reeks letters string
genaamd. Met een getal kun je rekenen en met een string niet. Getallen hebben ook nog een andere eigenschap: Ze kunnen als datum en of tijd gebruikt worden. Ik wil me niet wagen aan een uitleg hierover maar Eremmel heeft al diverse keren daar iets moois over geschreven. Het staat ook beknopt in de help file en in diverse boeken die werkbladen behandelen.

Dan over het zoeken op het internet. Zoeken op het gehele net is niet aan te raden want je krijgt te veel treffers die alleen voor excel gelden. Zoek op dit forum. Ga zoeken de knop "uitgebreid zoeken" rechts boven op deze pagina:
type dan in uren en of tijden. Iets lager moet je dan de naam eremmel opgeven.

Ter afsluiting het is ook beter om bestanden op te slaan met ods i.p.v. met xls.

Als je goed begint met tijden en die goed weergeeft dan kunnen de formules veel eenvoudiger.
Leer te spelen met het getal 0,3125 zodat het weergegeven wordt als 7:30. Dit doe je met opmaak.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Uren en minuten berekenen

Bericht door floris v »

Bij mij accepteert hij die waarde meteen in Libre 5.3. Alleen zie ik dat de waarden in de kolommen J, K en L niet allemaal kloppen, wel als je hele uren hebt, anders niet. Het lijkt me makkelijker om gewoon de tijden als tijden in te voeren, eventueel eerst de cellen op te maken als Tijd en alleen uren en minuten te laten weergeven, en dan de tijden direct van elkaar af te trekken, je hebt dan wel natuurlijk een boel extra handelingen door de dubbele punten die je dan moet invoeren.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie