Lijst gesplitst weergeven

Bespreek het rekenblad
Boo123
Berichten: 1
Lid geworden op: vr dec 30, 2016 11:22 pm

Lijst gesplitst weergeven

Bericht door Boo123 »

Hoi,

Beginner hier, op zoek naar een oplossing bij het volgende probleem:

Ik heb op een werkblad een lijst van ~200 items met in kolom A de itemnaam en in kolom B een waarde 1 of 2.
Ik wil op datzelfde werkblad twee nieuwe overzichten genereren met in een eerste tabel alle items met waarde 1, en daarnaast een tabel met alle items met waarde 2.
Idee is dat ik kolom A kan blijven aanvullen met nieuwe items, in kolom B waarde 1 of 2 noteer, en het desbetreffende overzicht daarnaast automatisch worden aangevuld met het nieuwe item. Bij voorkeur op hetzelfde werkblad.

Is dit mogelijk binnen Open Office? Ik heb nu uurtje geneusd online maar ik kom er niet uit. :knock:

Groet.

EDIT: Inmiddels heb ik =ALS(B1="1";(A1)) voor tabel 1 en =ALS(B1="2";(A1)) voor tabel 2 gevonden. Met deze formules worden echter in tabel 1 de items met waarden 2 als "FALSE" weergegeven, en vice versa. Is het mogelijk om de FALSE regels niet weer te geven maar de items in de tabel te laten aansluiten? Helaas lijkt een mogelijkheid om items in een filter "uit te vinken" zoals in Excell niet beschikbaar. Kan ik deze filtering in de formule verwerken?
OpenOffice 4.2.1 W10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Lijst gesplitst weergeven

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat AOO bijna het zelfde werkt als Excell.

Voorwaarde is wel dat je een database bereik definieert.
Menu --> gegevens --> Bereik definieren.

Druk daarna ook op de help knop van de popup om de help file te lezen.

Misschien is het beter om een kleine database te maken. In dit geval een database gemaakt van dbf tabellen.
Boo123 schreef:Ik wil op datzelfde werkblad twee nieuwe overzichten genereren met in een eerste tabel alle items met waarde 1, en daarnaast een tabel met alle items met waarde 2
Wat dit betekent weet ik niet maar ik heb het idee dat dat niet kan met wat je nu doet. Lees alles wat je kunt doen met database bereiken in de help file.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Lijst gesplitst weergeven

Bericht door RPG »

Hallo

Misschien dat enige verduidelijking nog kan kan helpen. Wanneer je een databasebereik gemaakt heb en ook ook een autofilter dan kan wisselend een bepaald deel getoond worden. Ook kun je de gegevens bewerken. Met onder ander standaardfilter kan gegevens ook verplaatst worden naar een ander werkblad.

Ik denk dat het voor een beginner goed is om dat in de help file door te lezen. Database bereiken laten zich op verschillende manieren benaderen. Het goed bestuderen van de help file maar ook andere documentatie kan hier kennis over aanbrengen. OpenOffice biedt ook mogelijkheden om te werken met databases. Deze databases zijn eenvoudig maar kunnen ook complex worden. Voorlopig is misschien de beste keuze een database gebaseerd op een werkblad of een dbf. Voor meer informatie kijk in het forum Tutorials.

Persoonlijk heb ik het idee dat forumules misschien het beste vermeden kunnen worden. Het is wel zo dat met formules iets moois gemaakt kan worden maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Dat maakt ook dat ik voornamelijk verwijs naar wat ik de ingebouwde mogelijkheden noem: databasebereiken, draaitabellen en databases.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Lijst gesplitst weergeven

Bericht door eremmel »

Hier is een voorbeeld van splitsen. Hierbij heb je wel hulp-kolommen nodig. Het voorbeeld is nog niet af (netjes wegwerken van foutmeldingen).
Bestudeer e.e.a. rustig en sla de help op de functie na. De methode van Romke is waarschijnlijk makkelijker te doorgronden.
Bijlagen
Voorbeeld-splitsen.ods
(15.69 KiB) 168 keer gedownload
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Plaats reactie